Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Semmi meglepetés! 2024-ben is a Toyota volt a világ legnagyobb autógyártója

A japán gyártó elektrifikált hajtásláncos autóinak értékesítése 23,2 százalékkal nőtt világszerte, főleg a hibridek iránti fokozódó keresletnek köszönhetően.

A Toyota Motor Corporation immár ötödik éve őrzi elsőségét a világ legnagyobb autógyártóinak listáján. Tavaly januártól decemberig az anyamárka a Lexusszal együtt 10.159.336 autót értékesített, ami 1,4%-os csökkenést jelent 2023-hoz képest. Ha pedig a konszern összesített eredményébe a Daihatsu és a Hino leányvállalatokét is beleszámítjuk, akkor a globális összértékesítés 10.821.480 darabra emelkedik (-3,7%). A japán autógyártó azonban még ezzel az enyhe csökkenéssel együtt is kényelmes előnyt mondhat magáénak a globális toplistán, a második helyezett Volkswagen-konszern ugyanis alig több mint 9 millió járművet adott el (-2,3%, 9.03 m) 2024-ben.

Nagyrészt a japán belpiac gyengélkedésével magyarázható a Toyota enyhe globális visszaesése, a szigetországban ugyanis 19,7%-kal csökkentek a cég eladásai (ha csak a Toyota és a Lexus márkákat nézzük, 13,8%-kal). Ennek hátterében az áll, hogy 2024-ben szabálytalanságokat fedeztek fel több japán autógyártó, köztük a Toyota elmúlt tíz évben végzett homologizációs tesztjeiben, emiatt több modell, például a Prius gyártását is le kellett állítani (a japán állam által átvizsgált, több tízezer egyedi Toyota-mérés között mindössze hat szabálytalant találtak, és ezek többségében is az autógyártó az előírtnál szigorúbb teszteket alkalmazott – ezek azonban ugyanúgy „szabálytalannak” minősültek). A visszaesés másik oka Kína, ahol a Toyota eladásai 6,9%-kal csökkentek a helyi gyártók sosem látott modelloffenzívája és agresszív árazási stratégiája miatt. Egész Ázsiát tekintve a Toyota eladásai 3,1%-kal csökkentek (3.214.633 darabra), viszont a többi nagy régióban – Afrikát leszámítva – növekedést ért el a japán autógyártó: Észak-Amerikában 4,3%-kal (2.729.987 db), Dél-Amerikában 1,8%-kal (487.563 db), Ausztráliában és Óceániában 7,4%-kal (298.480 db), a Közel-Keleten 3,2%-kal (586.542 db), Európában 3,6%-kal (1.166.325 db) növelte eladásait.

Önmagában a Toyota márka tavaly az egész világon összesen 9.308.122 járművet értékesített, ami 1,85%-os csökkenést jelent az előző évhez képest. Viszont a Lexus 851.214 darabos rekordot ért el, ami az az előző, szintén rekord évhez képest 3,3%-os növekedés.

2024-ben a Toyota Motor Corporation 4.532.721 elektrifikált (lágy, öntöltő és plug-in hibrid, tisztán elektromos és hidrogén üzemanyagcellás) hajtásláncú Toyotát és Lexust értékesített (+23,2%). Már a globális értékesítése 44,6%-át tették ki a részben vagy teljesen villanymotorral hajtott autók. Ezek túlnyomó többsége öntöltő hibrid volt (+21,1%, 4.142.412 db), őket a PHEV-ek (+23,4%, 153.829 db), a villanyautók (+34,5%, 139.892 db), a lágy hibridek (+253%, 94.810 db) és az üzemanyagcellás Miraik (-55,8%, 1.778 db) követték. Összességében az öntöltő hibridek a Toyota globális értékesítésének már a 40,8%-át adták 2024-ben.

Sajnos a Toyota nem osztotta meg az egyes modellekre vonatkozó globális értékesítési adatokat külön-külön, azt azonban tudjuk, hogy például az USA-ban a legnépszerűbb autó 2024-ben a RAV4 volt (475 ezres eladásával még a Ford F–150 pickupot is megelőzte), annak ellenére, hogy a modellváltása csak hónapok kérdése. Európában a Yaris Cross és a Yaris került be a top10-be.

Európa

Kontinensünkön a Toyota 2024-ben 1.166.325 Toyota és Lexus márkájú autót értékesített (+3,6%), amivel jelentősen felülmúlta a piac növekedését. Ha csak az Európai Unió tagországait (Málta és Luxemburg nélkül), valamint az Egyesült Királyságot, Norvégiát és Svájcot nézzük, akkor a JATO Dynamics adatai szerint összesen 993.417 Toyota és Lexus fogyott, ami 13 százalékos növekedést jelent. A Toyota márka 916.522 autót adott el (+12%), amivel biztosan őrzi a második helyet a minimálisan növekvő Volkswagen márka (+1%, 1.354.966 db) mögött. Önmagában a Lexus 76.895 autót (+28%) értékesített a 28 európai országban, amivel feljött a márkák között a 28. helyre, megelőzve a Hondát és a Mitsubishit is. A Lexus kimagasló növekedése elsősorban az LBX bevezetésének köszönhető.

Hosszú idő után először csökkent a 28 vizsgált európai országban a tisztán elektromos autók értékesítése (-12%, 1.985.996 db), a visszaesés hátterében többek között az állami ösztönzők hiánya vagy tisztázatlansága, a villanyautók magas ára és jelentős értékvesztése, valamint a töltési infrastruktúrával és az akkumulátorok élettartamával, degradációjával kapcsolatos aggodalmak állnak. Viszont az öntöltő és konnektoros hibridek aránya 21%-kal nőtt, ami önmagában is megdöbbentő, de annak fényében még inkább, hogy nem is kínál minden gyártó ilyen autókat. Amelyiknek viszont van a modellpalettáján HEV vagy PHEV modell, az kivétel nélkül növekedést ért el az európai piacon. A 28 európai országban 2024-ben regisztrált 1.529.806 darab hibridből (öntöltő és konnektoros) majdnem minden második Toyota vagy Lexus logóval volt ellátva. Ha pedig a Toyota és a Lexus együttes eladásait nézzük, akkor négyből három autó volt hibrid (a hibrid-arány Lexusnál 99% fölötti).

Az is hozzájárult a villanyautók iránti kereslet csökkenéséhez és a hibridek előretöréséhez, hogy az eurózónában 2024-ben kapható hibridek átlagos kiskereskedelmi ára 42.222 euró (17,154 millió forint), míg a BEV-eké 62.709 euró (25,479 millió forint) volt (JATO).

Fotók: Toyota, The Japan Times, Business Standard, Lexus

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulv