Rendkívüli látványosság, sok kihívással

Szeptember 8-14. között Szegedre érkezik a világ legnagyobb hőlégballon megmérettetése, a 25. FAI Hőlégballon Világbajnokság. Több, mint 120 versenyző méri össze tudását, de vajon tudjuk-e, milyen kihívásokkal kell megküzdeniük?

Már feltűntek Szeged egén a levegőben úszó hatalmas, színes hőlégballonok, hisz elkezdődött az edzés a Hőlégballon Világbajnokságra, ahol több mint 30 ország 120 versenyzője mutatja meg tudását. Nagy megtiszteltetés is éri a szegedi világversenyt, tudniillik a megnyitóra érkezik Mark Sullivan, a Nemzetközi Ballonszövetség elnöke és szintén tiszteletét teszi David Monk, a Nemzetközi Repülőszövetség elnöke is, aki 12-én érkezik és a záróceremóniáig marad.

A rendkívül látványos versenysport sokakat elkápráztat, azonban a nézők nem biztos, hogy tudják, mi a verseny menete, milyen kihívások elé állítják a ballon-pilótákat. Ennek igyekeztünk utánajárni.

Ezeket a csodás égi járgányokat kizárólag a szél és a légáramlatok hajták, sokan nem is értik, hogyan lehet irányítani a hőlégballont. A versenyzők sorrendjét pedig az határozza meg, hogy hogyan tudják a ballont a felszállás helyétől a célpontig irányítani. Korábban a hőlégballonnak minél közelebb kellett leszállnia a célhoz és azt mérték, milyen messze van a céltól az érkezés helye. Ez a módszer azonban nagy torlódáshoz vezetett a cél körül, veszélyeztetve a ballonok épségét is. Manapság a versenyzők egy jelölőt, egy 70 g súllyal ellátott, 170 cm hosszú 10 cm széles szalagot dobnak a célra, és a jelölő és a célpont távolsága a döntő. Ez így egyszerűnek tűnik, de nem az, mert a pilótáknak többféle feladatot is meg kell oldaniuk, a feladatokat pedig az határozza meg, hogy milyen az időjárás, a szél iránya és erőssége, a hőmérséklet, valamint ezek várható változásai. Épp ezért a meteorológia mérések után minden versenynap hajnalán határozzák meg az aznapi feladatokat, tehát ott szembesül a versenyző azzal, mit kell aznap teljesítenie.

Az egyik feladatcsoport a precíziós repülés előre meghatározott célpontra. Ez 8 különböző feladatot tartalmaz, attól függően például, hogy ki határozza meg a célpontot. A második feladatcsoportban a pontos célzás mellett az idő is fontos tényező, ebben a csoportban is 8 feladat lehetséges, ami még több figyelmet és tudást igényel a versenyzőktől. A legnehezebb feladatok közé tartozik a harmadik csoport, azaz a repülés közbeni irányváltás. A hőlégballon irányításához meg kell találni azokat a magassági szinteket, ahol a szél a megfelelő irányba fúj. Az ilyen feladatokhoz a versenyzők manővereznek, emelkednek vagy ereszkednek a szintek között.

Ezzel persze még nem lettünk nagy szakértői a hőlégballonozásnak, de kicsit talán betekinthettünk, hogy a látványos égi vonulás mögött mennyi tudás és gyakorlás állhat. A rendezvény hivatalos Facebook oldalán pedig mi is követhetjük a ballonok pontos indulását. A ballonok helyzetét pedig, a versenyrepülések alatt, szeptember 9-től online lehet követni itt: https://worlds2024.eu/index.php/online


Éppen egy esztendeje tiltotta le a márka további megismeréséről a látássérült autós szakértőket a Suzuki pr-osa

https://www.instagram.com/begurulva_podcast

Tudtad?

Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!