Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Rekordot döntenek-e a futárszolgálatok?

Bár látványosan növekszik az online megrendelések száma a múlt évi adatokhoz képest, ez nagyrészt a külföldi e-kereskedők térnyerésének köszönhető – derül ki a GKID e-kereskedelmet vizsgáló aktuális felméréséből és az idei karácsonyi szezonra adott előrejelzéséből. Ha a megrendelt termékek értéke csökken is, a küldemények darabszáma várhatóan tovább emelkedik, így az egyik legjelentősebb hazai futárszolgálatnál, az Express One-nál is kapacitásbővítéssel készültek a szezonra.

A tavalyihoz hasonlóan várhatóan az idei negyedik negyedév növekedési dinamikája is hozza a 9-10 százalékot az e-kereskedelemben, de mindez reálértéken egészen biztosan csökkenést jelent. Az alávásárlás és a kisebb darabszámú kosarak miatt az átlagos kosárérték várhatóan nominálisan stagnál a szezonban, viszont a vásárlási gyakoriság emelkedik” – összegezte Madar Norbert, a GKID vezető tanácsadója. A cég felmérése szerint a hazai online kereskedők ennél valamivel optimistábbak és 10-12 százalékos forgalomnövekedésre számítanak – ami még mindig nem érné el az infláció szintjét.

Elmarad-e idén a karácsonyi roham?

Az év utolsó heteinek egyik forgalomgeneráló időszaka a Black Friday, amely idén már nem is egy napra koncentrálódik. Ahogy a GKID is megállapítja: a kereskedők igyekeznek a korábbinál jelentősebb akciókkal költekezésre bírni a vásárlókat, már akár november elejétől. És bár érezhetően visszafogottabb a vásárlási kedv, kevesebbet és kevesebbért vásárolnak az online térben is, a karácsonyi szezon azért nem marad el: „Az online tranzakciószám nem lesz kevesebb, csak sok esetben kisebb értékű termék kerül a fa alá, illetve egyre több lesz az olyan ajándék, amit külföldről szereznek be” – mutat rá Madar Norbert.

Ha a belföldi webáruházaknak készülniük is kell a forgalomcsökkenésre, az őket kiszolgáló logisztikai partnereknél, futárszolgálatoknál várhatóan nemhogy nem csökken, mint inkább növekszik a munkamennyiség. Mert attól még, hogy a megrendelt küldeményekben kisebb értékűek a termékek, a csomagszám nem csökken, sőt, a külföldi webáruházakból feladott küldeményeket is rendszerint a hazai futárszolgálatok kézbesítik.

Bírni fogják-e a futárok a terhelést?

Növekvő csomagmennyiségre készülnek az Express One Hungary Kft.-nél is, ahol kapacitásbővítéssel reagáltak a folyamatos piaci bővülésre: „Ősszel új, 750 négyzetméter összterületű depót nyitottunk Nyergesújfalun, ami már a 41. depónk az országban. A csúcsidőszakban növeljük a raktárban dolgozó kollégáink létszámát, a kiscsomag szorterünk pedig 0-24-ben, folyamatosan működni fog. A futárok munkáját éjszakai előszortírozással segítjük” – mondta el az idei szezonnal kapcsolatos tervekről Pesztericz Péter, az Express One Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

A tavalyi évben a legnagyobb csomagforgalom a december 12. – december 17. közötti időszakra esett – akkor 326.000 küldeményt kézbesített az Express One Magyarországon. Idén ezt a küldeményrekordot már novemberben megdöntötték, a november 13. – november 17. közötti időszakban, szombati munkanap nélkül is 360.000 küldeményt juttattak célba a cég futárai. “Azt jósoljuk, hogy idén is az 50. hét lesz a legerősebb, 390.000 – 400.000 közöttire kalkuláljuk a küldemények mennyiségét” – árulta el Pesztericz Péter.

Gyakoribb a kártyás fizetés, de ritkább az előrefizetés?

Amiben minden bizonnyal növekedés várható, az a kártyával fizetett utánvétes küldemények aránya. 2023 első három negyedévében minden harmadik utánvétes küldeményt fizettek bankkártyával, ez az év utolsó heteiben várhatóan felkúszik 40%-os arányra. 2022-ben ez a részarány még csak 25%-os volt.

Meglepő adatnak tűnhet, hogy a 2022-es évhez képest növekedett azon webáruházas küldemények aránya, amelyeknél utánvétet is kezelnek a futárok – 44%-ról 50%-ra. Pesztericz Péter szerint ez arra utal, hogy a vásárlók bizalma az előrefizetés iránt nem növekszik, sőt, inkább csökken: “Befolyásolhatja ezt a tényt az is, hogy egyre jobban terjednek a különböző internetes csalások, sokan ezért félnek előre fizetni a megrendelt termékért. Viszont az utánvétes kézbesítésnél már egyre gyakrabban használják a bankkártyájukat, ha már úgy gondolják, hogy megbízható cég kezébe adják.”