Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Problémás, hogy saját jogrendszert alkalmaznak a nagy médiacégek


   Problémásnak nevezte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke egy csütörtöki budapesti fórumon, hogy a közösségi média nagy cégei „saját jogrendszert” alkalmaznak.

    Koltay András a Magyar Nemzeti Médiaszövetség, az Alapjogokért Központ és a Batthyány Lajos Alapítvány Igazságháborúk című, a sajtószabadságról szóló konferenciáján szólalt fel.


    Azt mondta, hogy ezeknek a vállalatoknak nagy hatásuk van a nyilvánosságra. Néhány, jellemzően amerikai technológiai cég akkorára nőtt, amekkoráról a korábbi médiakonglomerátumok nem is álmodhattak – tette hozzá.


    A platformok szabályai „jogrendszereknek” tűnnek, mégsem azok, mert nem találhatóak meg bennük az ismert garanciák – emelte ki.


    A Facebook egészen 2016-ig alapvetően tagadta, hogy médiavállalat lenne: sima technológiai cégként határozta meg magát. Donald Trump amerikai elnökségéhez kapcsolódóan azonban változott az elképzelése. Ma már a hozzá hasonló vállalkozásokkal együtt elismeri, hogy befolyásolja a nyilvánosságot, a médiáéhoz hasonló tevékenységet végez – mondta Koltay András. Megjegyezte, hogy ezek a cégek ugyanazokért az anyagi forrásokért küzdenek, mint a hagyományos médiumok.


    Forradalmi változás, hogy a közösségi média platformjai saját maguk bírálhatnak el tartalmakat, hiszen a jogellenességről korábban bíróság vagy kijelölt hatóság dönthetett – emelte ki az NMHH elnöke. Hozzáfűzte, hogy ma már egy mesterséges intelligencia ugyanolyan eszközt kap, mint egy bíró.


    Koltay András a közösségi médiában tapasztalható szerkesztői tevékenységet is súlyos problémának nevezte. A platformok rangsorolják a tartalmakat: személyre szabottan meghatározzák, hogy egy adott embernek egy adott napon mi legyen fontos. Ebben azonban üzleti vagy politikai célú manipuláció lehetősége rejlik – fejtette ki.


    Az NMHH elnöke úgy vélekedett, hogy kívánatos lenne szabályozni a szerkesztői tevékenységet.


    Szánthó Miklós, a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) kuratóriumi elnöke, az Alapjogokért Központ igazgatója azt hangoztatta, hogy a magyarországi média egyensúlyi állapot felé tart a kutatások szerint. A változások pozitívak, jobboldali médiatúlsúlyról azonban egyáltalán nem lehet beszélni. Az viszont igaz, hogy ezen a területen is a posztkommunista struktúrák megtörése zajlik – mondta.


    Szavai szerint a kommunista elit 1990 után sikeresen alakította át politikai tőkéjét gazdasági és kulturális tőkévé. Teret nyert a médiában is. Ennek lett az eredménye, hogy a rendszerváltást követően a baloldal sokáig akkor is hatalmon volt, ha épp nem volt kormányon – fogalmazott Szánthó Miklós.


    Egészen a 2000-es évek közepéig a magyar médiapiacon a meghatározó televíziók, napi- és hetilapok a balliberális oldal kezében összpontosultak, amely közel állt a teljes monopóliumhoz – jelentette ki.


    A kuratóriumi elnök szerint a balliberálisok abban a szerepben szocializálódtak, hogy ők határozhatják meg, mi a közép, és mi mennyire helyezkedik el balra vagy jobbra.


    Érzékelhető változás a 2000-es évek közepén indult be, amikor még bőven ellenzékben volt a Fidesz – mondta. A folyamat 2010 után felgyorsult, és ma valóban aktívabb jobboldali térfoglalás tapasztalható a médiában. Szánthó Miklós úgy fogalmazott, hogy ennek egyik szimbóluma a KESMA.


    A kialakult helyzet miatt szavai szerint a baloldalon frusztráltak, mert „számukra az a normális, amikor ők fújják a passzátszelet”. Új és furcsa nekik, hogy a jobboldalnak is lehet ilyen ereje – hangoztatta a kuratóriumi elnök.


    Úgy fogalmazott, hogy a liberális oldal szavakban nagyon szereti a demokráciát, pártolja a média sokszínűségét, a valóságban azonban azt kívánja, hogy ezek ne jöjjenek el.


    A liberális sajtó képviselői azt közvetítik, hogy kizárólag ők semlegesek. Pedig ők is ideológiai alapon működnek, csak ezt megpróbálják elpalástolni – mondta Szánthó Miklós.


    A kuratóriumi elnök úgy fogalmazott, hogy „a legnagyobb fake news” a politikai korrektség. Azt hangoztatta, hogy egyesek új típusú cenzúrát gyakorolnak: nem csupán véleményeket hallgatnak el, de tényeket is.