Pozitívak a divatpiac résztvevői
A közép- és kelet-európai piacokon működő ruházati- és divatcikkeket forgalmazó webshopok 70%-a nem számít 2023-ban a forgalom visszaesésére
- A régióban a divat webáruházak 30%-a, Magyarországon 55%-uk tervez áremelést idén
- A régióban működő vállalkozások elsősorban a márkanév erősítésére, a működési költségek csökkentésére, valamint a választék fogyasztói igények változásaihoz való igazítására koncentrálnak
A GLAMI divatkereső januári felmérése szerint a közép- és kelet-európai régió divatcikkeket forgalmazó webáruházainak 70%-a nem számít a forgalom visszaesésre 2023-ban, 52% növekvő, 18% pedig legalább a megelőző évhez hasonló bevételekre számít.
A 14 országban működő, több ezer európai webáruházat összekötő, Glami.hu divatkereső platform közzétette éves divat e-kereskedelmi jelentését. A jelentés elkészítéséhez 2023. január folyamán 9 országban (Magyarország, Csehország, Szlovákia, Románia, Görögország, Horvátország, Szlovénia, Bulgária, Olaszország) készült felmérés a szegmensben működő partner webáruházak körében[1].
A divat e-kereskedelem további növekedése várható 2023-ban
A jelentés szerint a digitális innováció, az erősödő globalizáció és a fogyasztói szokások változásának köszönhetően az e-kereskedelem továbbra is növekedési pályán van, de a fokozódó inflációnak és az ellátási lánc nyomásának köszönhetően a divat ágazat kiszámíthatatlanabb, mint valaha. A kockázatok ellenére a globális divat e-kereskedelmi piac értéke 10,3%-os összetett éves növekedési ütem mellett (CAGR) 2023-ban elérheti a 821,19 milliárd dollárt[2], továbbá a szegmensben az e-kereskedelem teljes piaci részesedése 24%-ra nőhet 2023-ban.
A régió divat webáruházainak 30%-a tervez áremelést a GLAMI felmérése szerint
Az árpolitika tekintetében a régiós vállalkozások 30%-a tervez árat emelni, 57% tartaná a jelenlegi árszintet, 14% pedig csökkentené az árait, vagy még bizonytalan a kérdésben. Az áremelést tervező vállalkozások 42%-a 6-10% közötti áremelést tervez. Magyarországon az ágazati webáruházak 55%-a tervez áremelést, 27% még bizonytalan a kérdésben, 9% nem tervez változtatni az árakon, további 9% pedig az árak csökkentésében gondolkodik. Az áremelést tervező vállalkozások többsége maximum 10%-os áremelést tervez.
A régióban működő vállalkozások elsősorban a márkanév erősítésére helyezik a hangsúlyt
A jelentés kiemeli, hogy a gazdasági bizonytalanság arra készteti a webáruházakat, hogy a rövid távú kihívások kezelésére összpontosítsanak, ezért a működési költségek csökkentése mellett a vállalkozások egyik legfőbb prioritása az új marketingcsatornák létrehozása lesz. A GLAMI felmérése szerint a közép- és kelet-európai régió divat e-kereskedelmi vállalkozásai számára 2023-ban a legfontosabb prioritások a marketing-kommunikáció (63%), a működési költségek csökkentése (44%), az új marketingcsatornák létrehozása (38%) és a választék fogyasztói igényekhez való hozzáigazítása (40%) lesznek. A magyar webáruházak a nemzetközi trendeknek megfelelően leginkább a működési költségek csökkentésére (55%), új marketing csatornák kialakítására (55%), valamint a márkaépítési tevékenységre fogják helyezni a hangsúlyt (46%).
A digitális innováció nem számít elsődleges fókuszterületnek
Ahogy az élet minden területén, az online divatcikk kereskedelemben is egyre nagyobb szerepet kap a mesterséges intelligencia (AI) és a gépi tanulás (ML), ezért a digitális innováció az egyik legbiztosabb befektetés a bizonytalanság időszakában. A webáruházak mesterséges intelligencia alapú online katalógusai amellett, hogy több millió terméket kategorizálnak, valamint tesznek könnyen és gyorsan kereshetővé, a kínálat személyre szabásával a felhasználók számára pénzt és időt takarítanak meg. A mesterséges intelligencia a korábbi látogatások és a felhasználói tevékenységek alapján lehetővé teszi az árképzés optimalizálását, előrejelzések készítését, vagy a logisztika optimalizálását. A digitális innováció megváltoztatja a fogyasztók vásárlási szokásait, ezért a versenyképesség szempontjából nélkülözhetetlen, hogy a vállalkozások alkalmazkodjanak az új elvárásokhoz. Ezzel együtt a pénzügyi instabilitás és a növekvő infláció idején, amely számos iparág üzleti eredményeit befolyásolja, „a kifinomultabb adatelemzési megközelítések bevezetése (többcsatornás felhasználói élményre, személyre szabásra stb. összpontosítva)”, legalább az idei évre, az egyik legkevésbé fontos prioritás a régió divatwebáruházai számára.
[1] GLAMI Fashion Research, 01/2023. European Fashion E-commerce in 2022 and trends for 2023. A felmérés 9 országban (Magyarország, Csehország, Szlovákia, Románia, Görögország, Horvátország, Szlovénia, Bulgária, Olaszország) készült, az adatfelvétel időpontja 2023. január.
[2] The Business Research Company: Fashion e-commerce global market report 2023.