Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Ősszel is pörög a klímapiac

Meglepő módon hetekkel a kánikula után, az átlagosnál hidegebb őszi hetekben is élénk lakossági érdeklődés mutatkozik a klímaberendezések iránt – tapasztalta a Panasonic Heating&Cooling üzletága Magyarországon. Sokan ugyanis nem csak hűtésre, hanem már fűtésre is használják a készülékeket. Az idei szezon másik nagy tanulsága, hogy élénkül a kereslet a drágább, felső árkategóriába tartozó klímaberendezések iránt.

A klímaberendezések piacát nagyban befolyásolja az időjárás. Különösen így volt ez az idén, amikor későn érkezett meg a tartós meleg, a hőhullámok leginkább csak augusztusban érték el az országot. A klímaberendezések iránti kereslet ennek következtében csak meglehetősen későn indult be. A tavalyi élénk érdeklődés miatt a gyártók és a forgalmazók nagy készletekkel készültek 2017-re, így vevők híján kénytelenek voltak komoly árengedményekkel kezdeni a nyarat.

A szezon idén érdekes módon nem ért véget augusztus utolsó napjaiban. A forróság emléke ugyanis élénken él a fogyasztókban, akik közül sokan úgy döntöttek, hogy jövőre már nem szeretnének szenvedni a kánikulától, inkább még idén ősszel beszereltetik a klímát a lakásukba. Ezért furcsa módon a forgalmazók a júniusinál élénkebb érdeklődést tapasztaltak szeptemberben is, a fogyasztóknak pedig a nyári főszezonhoz hasonlóan ősszel is sokszor heteket kellett várniuk a berendezést beszerelő szakemberekre.

Nem csak az időjárás alakította át a piacot, a fogyasztói szokások is megváltoztak. A vevők számára a jelek szerint már nem csak az ár számít, hanem egyre többet nyom a latban a klímaberendezések műszaki tudása is. Ennek megfelelően mérséklődött a kereslet az olcsóbb márkás készülékek iránt, egyes becslések szerint a legolcsóbb márkás termékek piaca 30-40 százalékkal mérséklődött 2016-hoz képest. Egy év alatt számottevő, 5-10 százalékos növekedés tapasztalható viszont a felső kategóriás termékek piacán.

Egyre több az olyan vásárló, aki már nem csak a nyári szezonra, hanem legalább 9 hónapra vesz klímát, azaz nyáron hűtenek, tavasszal és ősszel pedig fűtenek vele. Azok száma is egyre nő, akik egész télen használják a berendezést. Ezek a fogyasztók a hűtésre és fűtésre egyaránt gazdaságosan használható, éppen ezért magasabb árkategóriájú termékeket keresik – ad magyarázatot a piac átalakulására Kozák Tamás, a Panasonic közép-kelet-európai fűtés és hűtés üzletág vezetője. A másik magyarázat a változásokra az új R32-es hűtőközeg, ami a széndioxid lábnyom csökkentése mellett a készülékek hatásfokát is jelentősen javította. Az új hűtőközeg azonban jelenleg a felső kategóriába tartozó készülékekben érhető el egyelőre.

Klímával a fűtés gazdaságos lehet, hiszen a készülékek üzemi tartománya szélesedett, hatásfokuk óriásit javult az elmúlt években. A gyártóknak kötelességük megadni egy SCOP értéket, ami megmutatja, milyen hatásfokkal fűt egész szezonban a készülék. Ezen – Európai Uniós szabvány alapján kiszámolt – mutató alapján sorolják különféle energiaosztályokba a berendezéseket. Az 5-ös SCOP értékű, azaz A+++ osztályú klíma például 1 kW energia felhasználásával 5 kW fűtési teljesítményt állít elő, azaz a hagyományos, 1kW-os teljesítményű elektromos fűtőberendezésekhez képest ötször kevesebb áramot fogyaszt – mondta Bánhalmi Zoltán, a Panasonic magyarországi fűtés és hűtés üzletág kereskedelmi képviselője.