Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Összefogással eredményesebben vészelhető át a válság

Az egymással összefogó budapesti üzletek könnyebben vészelték át a járványidőszakot és a harmadik hullámot követő hónapokat – derült ki a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) által létrehozott Bevásárlóutca Menedzsment (BUM) 11 fővárosi bevásárlóutcáját vizsgáló szeptemberi kutatásból. A bezárások utáni újraindulást feltérképező felmérés szerint ezekben az utcákban jelenleg 195 üzletből mindössze 16 tart zárva.

Összefogással a válság ellen

A BUM célja, hogy a főváros tematikus utcáiban lévő vállalkozásokat összefogja, segítse, népszerűsítse szolgáltatásaikat, valamint támogassa az ott szerveződő kulturális és egyéb programokat. A BUM szeptemberi felmérése szerint ez is szerepet játszhatott abban, hogy a budapesti bevásárlóutcák programjában részt vevő összesen 195 üzlet közül már csak 16 tart zárva, ami a szervezethez nem csatlakozó, közel 700 üzlet esetében jóval nagyobb arányban van így: ezen a kiszolgáló egységek mintegy ötöde nem működik. A válaszokból az is látható, hogy a BKIK által is szorgalmazott, a válsághelyzetet enyhíteni hivatott bérletidíj engedmények fontos segítséget nyújtottak számos vállalkozás életben maradásához. Emellett habár a felmérésben résztvevők csaknem 80 százaléka tart a negyedik hullámtól, a megkérdezett üzletek felkészültek az esetleges szigorításokra.

Ez a helyzet a legismertebb bevásárló utcákban

Érdekesség, hogy leginkább ott nyíltak új üzletek az elmúlt másfél évben, ahol nem a turistákra építenek, de természetesen akadnak olyanok is, akik most még felújítanak, a nyitást pedig az őszre tervezik. Ezeket ugyan most még a bezárt üzletek közé sorolták, de az adventi időszakra – ha nem lesz újabb bezárás – biztosan ismét megnyitják kapuikat. A főleg turistákra fókuszáló területek, így az V. kerület nagy része, a volt bulinegyed vagy a Nagykörút üzleteinek 30-40 százaléka tart zárva, kiváló ellenpélda viszont a Fashion Street, ahol a jó menedzsmenttel negyven üzletből csak kettő zárt be, ellentétben a szomszédos utcákkal” – mondta el Király Gabriella, a BUM bevásárlóutca menedzsere.

A Falk Miksa utcában nem sokkal maradt el a nyári forgalom a 2019-es évihez képest, a galériák jó része ugyanis ebben az évszakban a járvány előtt is hosszabb szünetet tartott. A munkaerőhiány nem érintette őket, de tartanak a negyedik hullámtól, amely ellenére is készülnek kiállításokkal, aukciókkal és közös tárlatvezetésekkel.

A Ráday utcában elmaradt a nyári forgalom a két évvel ezelőttihez képest, de nem panaszkodnak a helyi vállalkozók, mint elmondták, a tanév lezárását követően a Forma1 és az Eucharisztikus kongresszus hozott meglepően sok vendéget. Nagy problémát jelent viszont itt a munkaerőhiány, mert a képzett munkaerő vagy más területen helyezkedett el, vagy magasabb bérekért nagyobb, illetve vidéki (főleg balatoni) éttermek csábították el őket. A bérleti díjak esetében jól működtek ugyan eddig az egyéni megállapodások, de egy újabb bezárás komoly gondot jelentene. A turisták nagyobb számával itt már csak 2022 nyarától számolnak, illetve a helyi vállalkozások a bizonytalan helyzet miatt nem terveznek előre, de az utca közös megmozdulásaihoz szívesen csatlakoznának.

Mivel a magyar vendégekre építettek eddig is, egészen jó nyarat zártak az üzletek és a vendéglátóhelyek a Bartók Béla Boulevard-on. A bérleti díj körüli bizonytalanság viszont, mivel nem volt világos, hogy meddig is tart a moratórium, okoz a tervezésben nehézséget, illetve a munkaerő hiánya és a nem megfelelő minősége bosszúságot. A vendégek viszont szeretik az utcát, így türelmesek, melynek eredményeként a hosszú távú megoldások kikísérletezésén munkálkodhatnak a helyek. Ők már most gondolkodnak az újabb bezárások okozta probléma megoldásán, azt viszont leszögezték, hogy nem fognak ismét átállni a házhozszállításra azok, akik eredetileg nem erre rendezkedtek be, mert nem éri meg. Folyamatosan az újabb és újabb közös programokat készítik elő, és mi lehetne jobb példa erre, mint hogy a vírushelyzet ellenére is megrendezték az utca évente kétszer megtartott fesztiválját, az Eleven Ősz és az Eleven Tavasz rendezvényeket, még ha kicsit néha újragondolva is.

A Liszt Ferenc téren főként a Zeneakadémia zárva tartása miatt maradt el a forgalom a 2019-es évihez képest. Problémát okoz még itt a munkaerőhiány, bár ezzel a pandémia előtt is küzdöttek, csak nem ekkora mértékben. Sajnos az üzletek mintegy 40 százaléka tart zárva, több jelenleg is eladó, a helyzeten pedig nem segít a negyedik hullám miatti aggodalom. Mindez rányomja a bélyegét a jövővel kapcsolatos tervezésre is, de azért remélik, hogy az ősz legalább a magyar vendégek tekintetében kedvezőbb időszakot eredményez.

Az üzletekhez eljuttatott kérdőív kitért a nyári forgalomra, a munkaerőhiányra, a bérletidíjak változására, a negyedik hullámra vonatkozó tervekre, és az őszi-téli időszakra. A válaszadók több mint öthatoda mikrovállalkozás volt, akik tíz főnél is kevesebb alkalmazottal működnek, csaknem kétharmaduk pedig valamiféle vendéglátóhelyként (étterem, kávézó, cukrászda, bár, kocsma, szórakozóhely) vagy galériaként működik.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által létrehozott Bevásárlóutca Menedzsment (BUM) Budapest 11 utcáját, városrészét fogja össze, amelyek üzleteinek nyitvatartása az alábbi módon alakult:

  • Art&Antik Street, FalkArt Fórum, Falk Miksa utca: 33 üzletből 3 zárva;
  • Bartók Béla Boulevard, Bartók Béla út: 27 üzletből 0 zárva;
  • Broadway Egyesület, Liszt Ferenc tér: 9 üzletből 1 zárva;
  • Fashion Street, Deák Ferenc utca: 24 üzletből 0 zárva;
  • Haris Bazár Klaszter, Haris köz: 5 üzletből 3 zárva;
  • Királyutca-Designutca Klaszter, Király utca: 13 üzletből 1 zárva;
  • Palota Piknik Egyesület, Mikszáth tér és Krúdy Gyula utca: 5 üzletből 1 zárva;
  • Pozsonyi Piknik Egyesület, Pozsonyi út és környéke: 8 üzletből 0 zárva;
  • Ráday Soho Egyesület, Ráday utca: 34 üzletből 4 zárva;
  • KultUnio Klaszter, KultUnio negyed (VI. és VII. kerület): 37 üzletből 3 zárva,
  • Piacok működnek.