Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

„Önvezető” vállalatok a láthatáron?

A kiskereskedelemben jól látható módon egyre inkább az automatizált, digitális folyamatok veszik át az élőmunka szerepét. A vállalatok közötti kereskedés azonban eddig úgy tűnhetett, kevésbé érintett ezen a téren. A New York-i TXF konferencián Christophe Spoerry, az Euler Hermes Digitális Ügynökségének társalapítója a nagykereskedelmi területek automatizálásáról, a mesterséges intelligencia térhódításáról beszélt, melynek vége akár a lényegében „önvezető” vállalatok kialakulása is lehet. A verseny formában megrendezett konferencián olyan nagyvállalatok előadásait is megelőzte ez a prezentáció, mint például a Microsoft vagy az IBM.

A világ vezető, Magyarországon is jelenlévő hitelbiztosítójának munkatársa 5 pontban foglalta össze, hogyan fogják a vállalatok az egymás közötti, nagykereskedelmi (B2B) folyamataikban is alkalmazni a mesterséges intelligencia által nyújtott előnyöket.

Hatékonyabbá válik a nagykereskedelmi üzletmenet

A globális B2B piac nagysága és jelentősége ellenére jelenleg is számtalan elavult technológiát használnak az üzletmenetben, mint például váltókat vagy hitelleveleket. Ezzel ellentétben a kiskereskedelmi folyamatokban, például a fizetési rendszerekben már olyan hatékony eszközök állnak rendelkezésre, mint a PayPal vagy a Mastercard egyes szolgáltatásai. Az Euler Hermes becslése szerint a nagykereskedelmi üzletek csupán 5%-ában élnek például a hitelbiztosítás intézményével, vagy a követelés finanszírozás különböző eszközeivel. Tekintettel arra, hogy a vállalati csődök 30%-a késedelmes fizetés miatt történik, ez is olyan terület, ahol az automatikus döntéseknek, digitális kockázatfelmérésnek nagyobb szerep juthat a jövőben.

Platform és big data – kulcs a sikerhez

A B2B e-kereskedelem megállíthatatlanul növekszik, a fejlődési potenciál pedig hatalmas. A különböző területekhez (könyvelés, CRM, számlázás) tartozó globális platformok megjelenése, kiegészülve a big data lehetőségeivel átalakíthatják a szokásos ügymenetet a vállalkozásoknál. Egyre inkább platformok között történik a kommunikáció, nem pedig mondjuk a könyvviteli és a beszerzési részleg munkatársai között. Ez a kommunikáció hatalmas adatmennyiséget teremt, amire szüksége is van a mesterséges intelligencián alapuló, automatizált döntéshozási rendszereknek.

Önvezető vállalatok

Akárcsak az önvezető járművek esetében, a vállalatok is sok időt és energiát takaríthatnak meg az automatizált mechanizmusokkal, és a jövőben ez válhat a normává. A mesterséges intelligencián alapuló rendszerek a kezdeti üzleti tárgyalásokat követően már elvégezhetik a feladatokat. Mindez két szempontból is előnyös lehet a cégeknek. Egyrészt optimalizálhatóak lesznek a konkrét üzleti kapcsolatok, a késedelmes fizetések és egyéb problémák egyre kevésbé fognak előfordulni. Másrészt a vállalat egész működésében változás következhet be olyan szofisztikált pénzügyi megoldások bevezetésével-kezelésével, mint például a hitelbiztosítás, összhangban a vállalat üzleti terveivel és cash-flow adataival.

Lépésről-lépésre

A mesterséges intelligencia bevezetése a B2B folyamatokba nem egy pillanat alatt fog megvalósulni. Ugyanakkor az Euler Hermes Digitális Ügynökségének tapasztalatai szerint, ha csak párszáz kis- és középvállalattól érkeznek megfelelő adatok egy-egy szektorra vonatkozóan, mindez már elegendő ahhoz, hogy pontos becsléseket lehessen végezni az ügyletekről. Ahhoz, hogy átfogó módon, digitálisan is leképezhető legyen a B2B szektor globálisan, becslések szerint 50.000-100.000 közötti vállalatról van szükség pontos adatokra. A digitális kereskedelmi asszisztensek első generációi inkább becsléseket-javaslatokat fognak adni, de idővel egyre több feladatot fognak ellátni lényegében önállóan, csökkentve ezzel az olyan kereskedelmi kockázatokat, mint a fizetési késedelmeket, a likviditási- vagy a hitelkockázatokat.

Mi várható 10 év múlva?

Az adatok nagy mennyisége és koncentráltsága kulcsfontosságú volt a mai domináns B2C platformok felépítéséhez, mint például az Amazon, a Facebook, a Google vagy a WeChat. Ezek a platformok rendelkeznek a legjobb megoldásokkal az adatok értelmezéséhez és a bevételszerzéshez. Tíz év alatt valószínűleg a B2B szektor számára is létrejönnek ilyen felületek, így jelenleg komoly potenciált rejt magában a nagykereskedelmi szektor adatainak hatékony feldolgozása. Néhány szereplő, mint például az Alibaba.com és az Amazon, már jó pozíciót szerzett, de a verseny csak most kezdődött el. A jövőben a nagykereskedelmi szektor szereplői feltehetően az általuk generált adatokat közösen értelmezhetik és alakíthatnak ki mesterséges intelligencia alapú kereskedelmi és pénzügyi digitális asszisztenseket, amit ráadásul az adattechnológiák is egyre inkább megkönnyítenek.

A magyar helyzet

Magyarországon a munkatermelékenység évek óta nem növekedett, a kibocsátás, a munka oldaláról elsősorban az addicionális munkaerő bevonásának köszönhetően nőtt. Ennek egyik következménye a mára már a teljes gazdaságot sújtó munkaerőhiány. Meggyőződésem, hogy mind hazánkban mind a kelet-európai régióban a munkaerőhiány lesz a robotizáció, automatizáció előretörésének kiváltó oka. Hogy ez pontosan mikor és milyen ütemben fog bekövetkezni a B2B kereskedelemben, nehéz előre megmondani. Az viszont jól látszik, hogy hazánk a digitalizáció terén inkább követi a világtrendeket, mintsem alakítja azokat. Ahogy mondjuk a cloud technológiát is évekkel később kezdték el használni a hazai vállalatok, várhatóan a mesterséges intelligencia kapcsán is inkább arra számíthatunk, hogy az a nagy multinacionális vállalatok közvetítésével fog teret nyerni a hazai gazdaságban évekkel a fejlett gazdaságokban történő elterjedése után” – mondta el Merész István, az Euler Hermes Magyarország Országigazgatója.