Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Okos cumiként kötik le a szülők a gyerekeket a telefonokkal

Kiút a digitális világ útvesztőjéből pszichológus segítségével

A digitális világ előnye és veszélye is egyben, hogy mindenki megtalálja benne azt, amiben hiányt szenved a mindennapjaiban. Az elismerést, a kihívásokat, a valódinak vélt kapcsolódásokat, miközben sokszor a valós veszélyeket nem látja át, másokat pedig ok nélkül felnagyít. Holott a digitális világ kétélű fegyver, éppúgy használhatjuk képességek felismerésére vagy feljesztésére, mint ahogy a rabjaivá is válhatunk. Hol a határ, és mire figyeljünk, hogy ne tévedjünk el, mint a dzsungelben? Hogyan védjük meg gyermekeinket a valós veszélyektől? Ezekre keressük a választ!A digitális világgal való találkozás sok esetben már csecsemő korban megjelenik, amikor a szülők okos cumiként használva telefonnal kötik le gyermeküket. Ami egyik oldalról érthető, a szakember, Tóth Dániel pszichológus, gamer és többgyermekes apuka szerint azonban 2 éves korig semmit nem ad hozzá a gyermek fejlődéséhez. Ráadásul nem egyformán hat a gyermekekre a virtuális világgal való találkozás, ezért a szülő részéről a nagyfokú tudatosság később is létfontosságú.

A már óvodás kortól egyre jellemzőbbé váló saját okos telefon mellé például elengedhetetlen az, hogy a gyerek 4-7 éves korára fel legyen készítve ennek veszélyeire. Melyek is ezek a veszélyek, amikre sok esetben a média irányítja rá a figyelmet, amikor már megtörtént a baj?

A videojátékoktól való félelem az egyik leggyakoribb a szülők részéről, és sok esetben alaptalan akkor, ha sikerül tartani a mértéket. Vagyis azokat a kereteket, melyekben éppúgy működik, kapcsolódik, és teljesít a gyermek amellett, hogy a játékkal töltődik fel.

Minden életkorban rejthet veszélyt a virtuális világ

„Akinek hajlama van a függőségekre, annak nem kell sok ahhoz, hogy rászokjon a játékokra, ahol gyerekkorban még a szülő által felállított korlátok jelentenek egyfajta védelmet. Később, serdülőkorban, vagy még később, fiatal felnőttként ez már egyre kevésbé jelent visszatartó erőt. Ezeket a játékokat mérnökök és pszichológusok alakítják úgy, hogy minél vonzóbbak legyenek, minél több időt eltöltsön velük a gyerek. Ami gyakran felnőttkorban is megmarad.”- mondja el a szakember.

Intő jelek lehetnek, ha a játék után a gyerek idegesebb, feszültebb, frusztráltabb ahelyett, hogy feltöltődne, kiegyensúlyozottabbá válna. Nem szabad azonban a fürdővízzel együtt kiönteni a gyereket, hiszen itt magával a függőséggel van a baj, nem a játékkal. A változásokra egyébként is érdemes odafigyelni, mert a túlzásba vitt videojátékokon túl más veszélyeket is rejthet az online világ.

A tendencia már a pandémia előtt is oda mutatott, hogy a gyerekek életében az online térben zajló események – egy Viber vagy Messenger csoportban – éppoly jelentőséggel bírnak, mintha a valós életben történnének.

A különbség annyi, hogy itt nem érzik annyira a súlyát és következményét annak, amit tesznek. Éppen ezért az agresszió, a cyberbullying jelensége okozhat alattomosan, és sokáig alig észrevehetően károkat. Tovább árnyalja a képet, hogy a gyerek az elkövető és az áldozat szerepében is rövid időn belül egyaránt lehet. Ha a standardok elcsúsznak, mert nincs egy felnőtt kontrollja, vagy éppen a felnőtt nem érti meg azokat a motivációkat, amik a gyerek viselkedése mögött vannak, akkor nem tud beavatkozni.

A tudatos helyzetfelismerés és kommunikáció nélkül marad egy következmények nélküli tér, ahol a gyerek úgy érzi, bármit megtehet. Ez lehet a melegágya a sokszor életveszélyes kihívásoknak, de az online kivagyiság, a likevadászat, vagy szélsőséges esetben egymás bántalmazása gyakran csak akkor tűnik fel a szülőnek, amikor már gyermeke viselkedése jelentősen megváltozott.

Jelei lehetnek a hangulati változások, alvási- és evési szokások átalakulása, a zárkózottság, a düh, amit nem lehet egy kamaszkori depresszióra hivatkozva egy legyintéssel elintézni.

Noha a gyermek az online világban funkcionális felnőtt, az életkor és a fizetőképesség előrehaladtával megnő a lehetőségek száma, ahol eltévedhet a digitális világ dzsungelében.

A serdülőkor kezdetén, vagy akár még korábban találkozhatnak a fiatalok a pornóval akár egy idősebb testvéren keresztül, akár ingyenes formában maguk bukkannak rá. De a statisztikák szerint a serdülők 2/3-a találkozott már a sexting jelenségével is, ami szintén nem egy fekete-fehér, kívülről érkező veszélyforrás, hanem sok esetben egy egymás között elinduló vetélkedés, ami kezdetben veszélytelennek tűnik.

A fiatal, fizetőképes felnőtteknél, 18 éves kor felett már az online társkeresők hódítanak, ahol a szakember szerint sokszor a legnagyobb átverés az, amit a résztvevő magával csinál. Gyakran ugyanis nem egyértelmű az, hogy mit szeretne a társkeresőt használó, mik az értékei és milyen kapcsolódásra vágyik, miközben egy olyan – sokszor idealizált – képet mutat magáról, ami szintén nem kedvez a felnőtt kapcsolódásoknak.

Az elszigeteltség, a valódi emberi kapcsolatoktól való távolság, ami főként fiatal felnőttkortól jelenhet meg, a legnagyobb rizikófaktor abban, hogy összekeverjük a digitális létet a valódival. Ahol a számunkra kellemes élményeket következmények nélkül gyűjthetjük, de mértéktelenül nem.

Ne féljünk, éljünk vele

A kulcs bármilyen életkorban a tudatosság és az önismeret, hogy a veszélyek helyett a digitális világ vitathatatlan előnyeit élvezhessük életünkben.

Hiszen előnyök minden életkorban vannak bőven, kezdve attól, hogy egy gyermek képességei, adottságai az általa kedvelt videojátékon keresztül felderíthetőek, ami a későbbi pályaválasztásban is segítséget nyújt, folytatva azon a párbeszéden, amelyben a szülő és a gyermek tanítja egymást, felfedezve egymás világát.

Mert a digitális világban megszerzett élményekről családi és intézményes szinten beszélgetni kell, így építhető be a tudatosság a mindennapi működésbe.

A keretek kijelölése, ami már a fiatal felnőttkorban saját felelősség, észrevenni a különbséget, hogy a virtuális világ élményei feltöltenek, vagy éppen a felelősségvállalásból való menekülést jelentik egy rossz munkahely vagy boldogtalan párkapcsolat elől.

Ehhez pedig már a szükségleteink megismerése, a minőségi emberi kapcsolatok, a kompetens, sikeres, eredményes működés megélése szükséges, ami automatikusan rendezi az arányokat, és a digitális függőséget a megfelelő helyére szorítja vissza életünkben, és elejét veszi az egyéb veszélyforrásoknak is.

Tóth Dániel, aki pszichológusként szakmai oldalról, gamerként és influencerként a digitális világ lelkes fogyasztójaként és édesapaként életből vett tapasztalatával nyújt segítő kezet, megmutatja, hogyan építsük be ezt a tudatosság a mindennapokba. Megjelent könyve, A digitális nevelés egy útikalauz elsősorban szülők számára, hogy megértsék a saját digitális viselkedésüket, és ezzel elkerüljék a rájuk leselkedő veszélyeket, és tisztában legyenek gyermekeik motivációjával, egy nagyobb rálátást kapva el tudjon indulni az a beszélgetés, ami közelebb hozza egymáshoz őket. Segít kijelölni a keretet, ami nem a technológia ellenességgel, hanem az elfogadással és nyitottsággal születik meg, és egészséges lelkű felnövekvő generációhoz vezet.