Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Nagy iramot diktál a sportipar a régióban

Percent up line icon. Percentage, arrow, growth. Banking concept. Can be used for topics like investment, interest rate, finance

A közvetítési jogok és az AI uralja a pályát

A globálisnál magasabb, 7,6%-os éves átlagos piaci növekedést jósolnak a következő 3–5 évben Közép-Kelet Európa sportvezetői. A gazdasági bizonytalanságok ellenére a régió több mint 100 megkérdezett sportvezetője a közvetítési jogok piacának fejlesztésében, illetve a sportfogadásban látják a potenciált – derül ki a PwC 2024 Global Sports Survey felméréséből.

Optimistábbak a közép- és kelet-európai (CEE) régió sportvezetői, és a vizsgált bevételi források magasabb növekedésére számítanak a következő években. Úgy vélik, hogy különösen azok a szereplők lesznek sikeresek, akik ki tudják aknázni a közvetítési jogok piacának dinamikus növekedését, illetve hatékonyan alkalmazni a mesterséges intelligencia által teremtett új lehetőségeket.

Átalakuló sportpiaci viszonyok

A változó médiakörnyezet, a női sportok térnyerése, a rajongói preferenciák változása és a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) növekvő szerepe mind hatással vannak a sportpiac alakulására. Az új versenyek megjelenése, a különféle versenyrendszerek, például a Magyar Jégkorong Szövetségé vagy a Bajnokok Ligája lebonyolításának átalakulása, illetve az intézményi befektetők szerepének növekedése mellett a környezeti, társadalmi és kormányzási (ESG) szempontok is nagyban befolyásolják a szektort. A sportvezetők nagyobb növekedésre számítanak a kereskedelmi és szponzori jogok, a jegyértékesítés és vendéglátás, a merchandising és a csapat- illetve franchise-értékelések terén is. A növekedés várható üteme így a globális piacon 7,3%, míg a közép-kelet európai piacon a várakozások szerint akár a 7,6%-ot is elérheti a következő 3-5 évben.

Rajongói bázis kimaxolva

A változó szurkolói szokások és preferenciák az iparág egyik legmeghatározóbb erejévé váltak. Ezek a különféle sporttartalmak nézésének, fizetésének és lejátszásának módjában is folyamatosan változnak. Ahogy a rajongók egyre többféle csatornán keresztül lépnek kapcsolatba kedvenc csapataikkal – a közösségi médiától és online játékoktól kezdve a stadionokban és az azokon kívüli eseményeken –, a sportszervezeteknek számtalan forrásból kell fogyasztói adatokat gyűjteniük és elemezniük, hogy ezek segítségével hatékony döntéseket hozhassanak. Az adatok felhasználásával fokozni tudják a szurkolói elköteleződést, erősíthetik a lojalitást, valamint új bevételi forrásokat is nyithatnak személyre szabott tartalmakkal és célzott termékkínálattal.

„A szurkolók megismerése ma már nem csupán a rajongói elkötelezettség feltérképezéséről szól, hanem a fogyasztási szokások átfogó megértéséről is – ez az a tudás, amely nélkülözhetetlen az üzleti alapú szponzorációk és partneri kapcsolatok sikeres kiépítéséhez”

– mutatott rá Kelemen Árpád, a PwC Magyarország sporttanácsadási csapatának igazgatója.

A női erő

A női sportágak továbbra is gyorsan fejlődnek, a megkérdezettek 85%-a kétszámjegyű bevételnövekedést jósol a következő 3–5 évben. A fokozódó médiafigyelem, a rajongói érdeklődés és a befektetési aktivitás emelkedése mind hozzájárulnak ehhez a lendülethez. A női sportok egyedi élményeket kínálnak az új közönségek számára, miközben erősítik a szurkolói elkötelezettséget és növelik a sportágak láthatóságát. A 2024-es női NCAA-bajnoki négyesdöntő kosárlabdában és a 2023-as US Open női teniszdöntője rekord nézettséget ért el, melyek jelzik a női sportágak növekvő népszerűségét.

Mestersége(s intelligenciá)m címere: GenAI a sportban

A generatív mesterséges intelligencia a sportra is egyre nagyobb hatással van: nemcsak a rajongói élményt javítja, de az operatív hatékonyságot is. A technológiát már tartalomkészítésre, előrejelző elemzésekre és személyre szabott interakciókra is használják. Alkalmazása viszont nagy potenciálja ellenére még egyenetlen, főként a finanszírozási és technológiai kihívások miatt, és a megkérdezett szervezetek 59%-a nem rendelkezik GenAI-stratégiával.
„Kiemelten fontos, hogy a sportipar szereplői megismerjék és használják a mesterséges intelligencia által biztosított előnyöket. A technológia segítségével ugyanis gyorsabban, hatékonyabban és precízebben végezhetnek el olyan feladatokat, mint például a sportolók terhelésének elemzése, ami a non-kontakt sérülések valószínűségét is előre tudja jelezni. De akár mezek tervezésére, szurkolói aktivitások előkészítésére, illetve közösségi médiában használatos grafikák készítésére is használható az AI” – fogalmazott Karsay Csanád, a PwC Magyarország sporttanácsadási csapatának szenior tanácsadója.

Közös rendezésű sportesemények

A nagy sportesemények továbbra is vonzó befektetések a kormányok és sportszervezetek számára, hiszen infrastrukturális fejlesztést, a rendező térség vagy város gazdasági, társadalmi és környezeti regenerációját hozhatják. A megrendezés legfőbb okai között ezért – nem meglepő módon – az infrastruktúra fejlesztése (25%) és a turizmus fellendítése (24%) szerepel. Emellett az események inspiráló hatása a fiatalokra (14%), valamint a sport és az egészséges életmód népszerűsítése (11%) is fontos szempont, ahogy a nemzeti büszkeség erősítése (11%) is, de a munkahelyteremtés (8%) és a profi sportolók fejlődésének támogatása (7%) már kevésbé.
Ugyanakkor a növekvő biztonsági költségek és költségvetési túllépések arra késztetik a szervezőket, hogy új megoldásokkal – például társrendezéssel – csökkentsék a kockázatokat. A pénzügyi megfontolások egyszerre jelentenek ösztönzőket és akadályokat a jelentősebb sportesemények megrendezésében. A nagy események várhatóan hozzáférhetőbbé válnak, a szervezők pedig a költségek és a hasznok szétosztása érdekében közös rendezési modelleket alkalmazhatnak majd.

A kormányzat szerepe a sport fejlesztésében

A kormányok kritikus szereplői a sport ökoszisztémájának, hiszen általa kívánják erősíteni a nemzeti identitást, fejleszteni a helyi gazdaságot, illetve sportrendezvények szervezésével katalizálni az infrastruktúra-fejlesztést. Világszerte átláthatóbb keretekre és erősebb közösségi kezdeményezésekre mutatkozik igény, amelyek a helyi jólétet szolgálják. Ugyanakkor a különböző érdekcsoportok igényei közötti egyensúlyozás és a célok hatékony kommunikációja továbbra is összetett feladat.

Ami a kormányzati stratégiáknak a sporttal kapcsolatos célok elérésében mutatott hatékonyságát illeti, szkepticizmus tapasztalható. A válaszadók mindössze 25%-a gondolja úgy, hogy kormánya sportfejlesztési stratégiája átgondolt és átfogó, ez az arány Közép-Kelet Európában még alacsonyabb, csupán 18%. Fontos tehát a kormányzati finanszírozások, illetve a stratégiai sportprogramok és beruházások hatékony kivitelezése, illetve a források felhasználásának visszamérése, hatásvizsgálata.

Módszertan:
A felmérést a PwC globális sporttanácsadási hálózata végezte egy online kérdőív segítségével 2024. január és május között. A résztvevők a sportipar vezetőiből kerültek ki világszerte, összesen 411 fő 46 országból. Az elemzés mindenekelőtt a válaszadók kollektív véleményén, iparági szakértőkkel készített interjúkon, valamint a PwC vezetői tapasztalatain és projektmunkáin alapulnak.