Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Mintegy négyszáz éves hajóroncsot találtak a Finn-öböl mélyén


    Páratlanul jó állapotban megőrződött hajóroncsra bukkantak tavaly búvárrégészek a Finn-öbölben, az idei feltárásokon a szakembereknek sikerült megállapítani, hogy a holland stílusú, fából készült vitorláshajót (fluit) 1636-ban építették.

    A finnországi Hanko-félsziget és az észtországi Hiiumaa szigete között felfedezett roncs mellett a búvárok még tavaly találtak egy fardeszkát, amely a hajótat megerősítésére szolgált. Idén nyáron sikerült a tengerfenékből a fardeszkát kifordítani, és arra vésve az 1636-os évszámra, valamint egy hattyú sziluettjére bukkantak, amely valószínűleg a hajó nevét jelképezi – adta hírül az Yle finn honlap.


    Nem volt könnyű a búvárrégészek feladata, minden merülésnél csak 20 percre korlátozódhattak a feltárási munkálatok, egy nap egy merülést tudtak csak végezni. „Két és fél óra alatt lehet ilyen mélységből a felszínre jutni” – mondta Jouni Polkko, a búvárégészek egyike.


    A hajót a fardeszkán lévő vésések információi alapján azonosították. Korábban is találtak már fardeszkadarabokat tengeri búvárrégészeti feltárásokon, de először történt, hogy egy fardeszkán minden információt megtaláljanak a hajóról – közölte Nikla Eriksson, a Stockholmi Egyetem tengeri régésze.


    Részletesebb vizsgálatokkal megtalálhatjuk a címert is, amely arra a kikötőre utal, amely a hajó otthona volt – tette hozzá.


    Polkko szerint valószínűleg soha nem derül ki, miért süllyedhetett el a hajó, amelynek a fedélzetén találtak kézzel működtetett vízpumpákat. Ez azt jelenti, hogy a személyzetnek nem volt ideje elég gyorsan kipumpálni a vizet a süllyedő hajóból.


    A fluit egy háromárbócos vitorlás hajó volt, amelyet holland kereskedők használtak a 17-18. században. A Balti-tengeren ezeken a hajókon nem voltak fegyverek, hogy minél több rakományt szállíthassanak a lehető legkisebb legénységgel.