Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Minden harmadik magyar kártyabirtokos fizet rendszeresen mobillal

85% azok aránya, akik fizetnek kártyával online vásárláskor

A Mastercard ma publikálta Bankkártya Használati Szokások és Attitűdök című kutatásának eredményeit, amelyben a magyar városi lakosság fizetési szokásait térképezi fel és teszi követhetővé immáron 15 éve. A legfrissebb eredmények alapján a magyar felhasználók digitalizáltsága tovább nőtt, elsősorban a mobilfizetés és az online vásárlás terén, de például a külföldi utazások és költések is újra elérték a pandémia előtti szintet.

Itthon és külföldön is többen és többször fizetnek kártyával

A 97%-os hazai bankkártya penetráció mellett tovább nőtt és eléri a 63 százalékot azok aránya, akik elmondásuk szerint nagyon gyakran, egy héten többször is bankkártyával fizetnek bolti vásárlásaik során, a kártyát napi szinten használók aránya pedig már 23%. Összességében az látszik, hogy a banki ügyfelek 85%-ánál hetente egyszer biztosan bankkártyával történik a bolti fizetés. E mellett a kártyát fizetésre egyáltalán nem használók tábora tovább csökkent, arányuk ma már mindössze 3%. A kártyahasználat fejlődése az online számlafizetésnél az egyik leginkább szembetűnő: ma már a megkérdezettek 63%-a kártyával intézi ezeket a kifizetéseket, ezzel párhuzamosan pedig a csekkes befizetések aránya 41%-ról 36-ra csökkent.

A hagyományos bankok szolgáltatásai mellett két év alatt két és félszeresére nőtt azok száma itthon, akik valamelyik neobanknál nyitottak számlát, ami azt jelenti, hogy minden tizedik magyar már neobanki ügyfél is. A növekedés főleg a fiatalok körében volt kiugró, ahol 4%-ról 17%-ra nőtt a nem hagyományos banki ügyfelek aránya. Érdekesség, hogy a magyar neobanki ügyfelek 10 százaléka már ezt a kártyáját használja minden vásárlása során, ugyanakkor a többség inkább csak kisebb összegeket tárol rajta. A felhasználók 37 százaléka esetén 50 ezer forint, vagy ennél kisebb összegű volt az egyenleg, 24% pedig éppen annyit tart a kártyáján, ami egy adott vásárláshoz éppen szükséges. Talán nem meglepő, de a neobanki kártyák esetén a külföldi webshopos vásárlás (68%) és a külföldi tartózkodás során történő fizetés (60%) a használat leggyakoribb módja.

A kártyás fizetés népszerűsége a magyarok körében nem csak belföldön, de nemzetközi útjaik során is nőtt. A megkérdezettek 35%-a járt szabadidejében külföldön az elmúlt évben. Az ebbe a csoportba tartozók 45%-a a fiatalok korcsoportjából került ki, 43%-uk pedig a fővárosban él. Az utazás során a megkérdezettek 69%-a használta a kártyáját (63% vásárlásra és mindössze 6% aki kizárólag pénzfelvételre).

Hasítanak a mobilbanki appok és a mobilfizetés

A magyarok egyharmada (33%) kezdeményezett tavaly mobilfizetést (szemben a 2022-es év 26%-os arányával). A mobilfizetés nem meglepő módon szintén a fiatalok körében a leggyakoribb, itt a megkérdezettek megközelítőleg fele (43%) adott pozitív választ, de az idősebb korosztálynál is eléri a 21%-ot azok aránya, akik rendszeresen fizetnek így.

97 százalékos okostelefon penetráció mellett 88% tud a mobilbanki applikációk létezéséről és 68% használja is azt (ez 8%-os növekedést jelent egy év alatt, öt év alatt pedig közel 40%-ot). Leggyakrabban átutalásokra, egyenleg lekérdezésre, tranzakciók ellenőrzésére és online fizetés hitelesítésre használjuk.

Lassan mindenki vásárol online, egyre népszerűbbek a webkártyák

A Covidot követően némi megtorpanás volt tapasztalható az online térben, hiszen míg a járvány idején 87% volt az online vásárlók aránya, ez a világjárvány után 81-83% közé állt vissza. 2023 őszére azonban újra csúcsot döntött a vásárlási láz: a megkérdezettek 88%-a vett valamit az interneten a felmérést megelőző fél évben (5 év alatt ez 36% növekedés). Tízből hét fogyasztó (69%) használta ehhez a mobiltelefonját (2021-ben ez még csak a válaszdók felére volt igaz).

Azok közül, akik vásároltak valamit online, 67% volt azok aránya, akik ezt havonta legalább egyszer tették és mindössze 12%, akik 2-3 hónapnál ritkábban.

Az internetes vásárlások során használt fizetési módok közül az online bankkártyás fizetés a legnépszerűbb (67%), ezt követi a kártyás utánvét (44%), majd a készpénzes utánvét (40%). Az adatok összesítése után az látszik, hogy 85% azok aránya, akik fizetnek online vásárláskor kártyával.

A megkérdezettek közel ötöde (18%) vásárol rendszeresen külföldi webshopból, 45% ennél valamivel ritkábban, míg 37% azok aránya, akik még sosem tettek így. A külföldről vásárlók többsége (61%) nagyobb, jól ismert webshopokból vásárol csak. 52%-uk a fő kártyájával fizet, de egyre népszerűbbek az úgynevezett feltöltős webkártyák, ilyen megoldást a válaszadók 21%-a használ már.

A visszaélés nem újdonság, de a többség nem érzi felkészültnek magát

A felmérésben résztvevők kétharmada tapasztalt valamilyen visszaélési kísérletet az interneten, a legtöbb esetben ebből szerencsére semmilyen káruk nem lett. 15% viszont nem volt ilyen szerencsés, itt a veszteség többnyire (az esetek 61 százalékában) 50 ezer forint alatt maradt.

Amikor a visszaélések fajtáiról kérdezték őket, a válaszadók elmondásuk szerint leggyakrabban valamilyen futárcég nevében kiküldött sms-el vagy emaillel (51%) találkoztak, 20% említett közmű szolgáltatók nevében küldött követelést, 19-19% volt a gyanúsan jó befektetést ígérő, illetve a banknak álcázott adatbekérő megkeresések aránya.

A megkérdezettek kevesebb mint negyede (23%) gondolja magát teljesen felkészültnek, 55% valamelyest felkészültnek tartja magát a visszaélésekkel szembeni védelemben. Abban viszont a túlnyomó többség (78%) egyetért, hogy a csalók egyre profibbak lesznek és a helyzet a jövőben rosszabb lesz, mint most. És hogy kitől várnak védelmet? A válaszadók 53%-a a bankjától várja ezt, 38% említette a szabályozót, 35% a rendőrséget, 27% a kereskedőket.