Minden Az évszázad átveréséről

Cate Blanchett, Awkwafina, Sarah Paulson, Anne Hathaway, Sandra Bullock, Mindy Kaling, Helena Bonham Carter and Rihanna

WARNER BROS. PICTURES bemutatja a VILLAGE ROADSHOW PICTURES együttműködésével

A RAHWAY ROAD produkcióját

OCEAN’S 8 – AZ ÉVSZÁZAD ÁTVERÉSE

(Ocean’s 8)

Magyarországi mozibemutató:

2018. június 21.

Szereplők:

SANDRA BULLOCK

CATE BLANCHETT

ANNE HATHAWAY MINDY KALING

AWKWAFINA SARAH PAULSON

RIHANNA HELENA BONHAM CARTER

JAMES CORDEN & RICHARD ARMITAGE

Forgatókönyvíró:

GARY ROSS & OLIVIA MILCH

Társproducer:

OLIVIA MILCH

Producer:

STEVEN SODERBERGH & SUSAN EKINS

Executive producer:

MICHAEL TADROSS & DIANA ALVAREZ & JESSE EHRMAN & BRUCE BERMAN

Fényképezte:

EIGIL BRYLD

Díszlettervező:

ALEX DiGERLANDO

Vágó:

JULIETTE WELFLING

Jelmez:

SARAH EDWARDS

Zene:

DANIEL PEMBERTON

Rendezte:

GARY ROSS

Facebook.com/MozICom

www.oceans8afilm.com

A magyar változat munkatársai

Debbie Ocean (Sandra Bullock) Für Anikó

Lou (Cate Blanchett) Bertalan Ágnes

Daphne Kluger (Anne Hathaway) Bogdányi Titanilla

Rose Weil (Helena Bonham Carter) Murány Tünde

Nine Ball (Rihanna) Szilágyi Csenge

Tammy (Sarah Paulson) Zsigmond Tamara

Constance (Awkwafina) Gáspár Kata

Amita (Mindy Kaling) Nádasi Veronika

April (Midori Francis) Lovas Emília

Claude Becker (Richard Armitage) Fekete Ernő

Reuben (Elliott Gould) Konrád Antal

Penelope Stern (Dakota Fanning) Gulás Fanni

Derek (Timothy Woods) Gergely Attila

Lawrence (Richard Robichaux) Karácsonyi Zoltán

A Cartier igazgatója (Alexander Blaise) Csankó Zoltán

Kyle McCallister (Gideon Glick) Csiby Gergely

Paul Damanian (James Hindman) Katona Zoltán

Eaddy (Eaddy Kiernan) Erdős Borcsa

Common Barabás Kiss Zoltán

Heidi Klum Németh Kriszta

Olivia Munn Kis-Kovács Luca

Maria Sharapova Bognár Anna

Serena Williams Peller Anna

Anna Wintour Kovács Nóra

Dr. Georgia Witkin Andresz Kati

További magyar hangok

Andresz Kati, Bartók László, Bognár Anna, Bozai József, Czető Roland, Csikos Léda, Csuha Lajos, Erdélyi Mari, Farkas Zita, Fehér Péter, Gruber Zita, Gyurin Zsolt, Haagen Imre, Jéger Zsombor, Kapácsy Miklós, Király Adrián, Kis-Kovács Luca, Köves Dóra, Lázár Erika, Lipcsey Colini Borbála, Mezei Kitty, Mohácsi Nóra, Molnár Zsuzsa, Papucsek Vilmos, Pásztor Tibor, Réti Szilvia, Rosta Sándor, Sallai Nóra, Sarádi Zsolt, Seder Gábor, Sipos Imre, Szórádi Erika, Téglás Judit, Törtei Tünde, Zágoni Zsolt

Magyar szöveg Heltai Olga

Hangmérnök Tóth Péter Ákos

Rendezőasszisztens és vágó Simkóné Varga Erzsébet

Gyártásvezető Fehér József

Szinkronrendező Tabák Kata

Danny Ocean nagy volt, de nem elég nagy. Háromszor is összegyűjtötte kora legmenőbb bűnözőit, és nagy zsákmánnyal távozott… de van, aki még nála is ravaszabb, bátrabb és vonzóbb: a húga, Debbie.

Debbie Ocean (Sandra Bullock) tudja, mitől döglik a légy. Sosem fél és sosem hagyja cserben a humora. Ráadásul ravaszabb bármelyik férfinál. Legújabb célpontja az évente megrendezésre kerülő, az ország összes milliomosa, sznobja és szélhámosa számára kihagyhatatlan nagy esemény, a New York-i Met Gala – amelyet történetesen hűtlen expasija (Damian Lewis) szervez.

De egy ilyen nagy buli végrehajtásához szüksége van a tökéletes csapatra, így aztán nekiáll, hogy összeszedje a legjobbakat. Jön a bűn legvonzóbb válogatottja: Lou, Rose, Daphne, Kluger, Nine Ball, Tammy, Amita és Constance. Vagyis Cate Blanchett, Helena Bonham Carter, Anne Hathaway, Rihanna, Mindy Kaling, Sarah Paulson és Awkwafina.

A PRODUKCIÓRÓL

Három hét múlva lesz a nagy bál a Metropolitanban… mi pedig lecsapunk.

Közel két évtizede követjük már nyomon Danny Ocean és bandája trükkös lopásait. Most újabb társaság áll össze, hogy Ocean vezetésével hatalmasat szakítson: ám ezúttal nem Danny, hanem Debbie Ocean a főnök, és a csapatot férfiak helyett nyolc belevaló nő alkotja.

Rosszfiúkról rengeteg film készült már Hollywoodban – magyarázza Gary Ross rendező-forgatókönyvíró. – Beleszerettem az ötletbe, hogy a kemény pasikat vagány csajokra cseréljük.”

A film egy nagyszabású lopásról szól, és az ilyesmi mindig izgalmas – mondja a Debbie Oceant alakító Sandra Bullock. – De ami ezt a mozit igazán különlegessé teszi, az a nyolc fantasztikus nő, akikkel a néző együtt indul el erre a kalandos utazásra.”

A Bullock által megformált Debbie Ocean öt évet töltött azzal, hogy kiötölje, miként lophatná el a Toussaint névre hallgató, 150 millió dolláros gyémánt nyakláncot, amelyet a Cartier ékszerház készített. Az akcióra az év egyik legfontosabb médiaeseményén, a Metropolitan Művészeti Múzeum, közkeletű nevén a Met gálaestjén szeretne sort keríteni.

Ross öt évvel ezelőtt kereste meg ötletével az Ocean-trilógia rendezőjét, Steven Soderbergh. Soderbergh tetszett az elképzelés, és egyetértett azzal is, hogy Bullockot kérjék fel Danny Ocean húgának szerepére. Ezután Jerry Weintraub kapcsolódott be a projektbe, és ő kereste meg a színésznőt. „Még forgatókönyv se volt – emlékezik Bullock –, de Jerry energiája és lelkesedése meggyőzött.”

A legendás producer az előkészítés fázisában elhunyt, és helyét régi munkatársa, a korábbi Ocean-filmek executive producere, Susan Ekins vette át a produkcióban. Közös döntés volt, hogy bár Ross korábbi forgatókönyveit jobbára egyedül írta – és zsebelt be értük egy sor Oscar-jelölést –-, a női szereplők hiteles megszólaltatása érdekében most szükség lesz egy női forgatókönyvíró-társa: így került a projektbe OIivia Milch.

Az Ocean-sorozat egyik hagyománya, hogy minden bandatag a maga sajátos szakértelmével járul hozzá a sikerhez. Nincs ez másként a legújabb filmben sem, ahol Sandra Bullock mellett Cate Blanchett, Anne Hathaway, Mindy Kaling, Sarah Paulson, Awkwafina, Rihanna és Helena Bonham Carter teper a vagyont érő gyémánt nyakékért.

Csupa zseniális színésznő, egyúttal azonban igazi csapatjátékos – mondja róluk a rendező. – Azt hihetné az ember, hogy nem könnyű ennyi sztárral dolgozni, valójában azonban ez volt életem talán legkellemesebb és leggördülékenyebb forgatása.”

Nem minden forgatókönyvíró szereti, ha a színész hozzátesz a szöveghez – magyarázza Anne Hathaway –, de Gerry szívesen fogadott minden jó ötletet.”

Az Ocean’s 8 – Az évszázad átverése a Las Vegas-i kaszinók világából New Yorkba helyezi át a történetet, és a Metropolitan Múzeum jótékonysági estjére, a híres Met-gálára időzíti a nagy akciót. Az alkotók tíz napon forgathattak a múzeumban – ilyen hosszú időt előttük még egyetlen filmes csapat sem kapott az intézmény vezetőségétől.

A Cartier szintén nagyon együttműködő volt, és elkészítette a filmesek számára a Toussaint gyémánt nyakék speciálisan módosított változatát. „A Toussaint a világ egyik legdrágább ékszere, és fontos volt, hogy a filmben valódinak hasson – mondja Diana Alvarez ügyvezető producer. – A Cartier munkatársaitól minden segítséget megkaptunk, sőt, még azt is megengedték, hogy a New York-i Cartier-házban forgassunk.

A CSAPAT

Debbie Ocean az utóbbi öt évet rács mögött töltötte, úgyhogy rengeteg ideje volt gondolkodni. Nem is vesztegette az időt: kidolgozott egy tökéletes tervet, és amikor kiszabadul, azonnal nekilát a megvalósításához.

Debbie a bátyjához, Dannyhez hasonlóan bűnöző zseni – jellemzi a figurát Bullock. – Agyafúrt, hidegvérű, remekül kombinál, felismeri a tehetséget, és tudja, kiből miként hozza ki a legtöbbet. Mindez a vérében van: a családban mindenki tolvaj volt. Debbie számára a lopás a világ legizgalmasabb tevékenysége, és a legújabb akcióját nyilvános helyen, egy csomó kamera és több száz ember figyelő tekintetének kereszttüzében akarja végrehajtani. Az ember nem is érti, miért vállal ilyen kockázatot: mintha csak vissza akarna kerülni a börtönbe.”

A szabadulás után Debbie felkeresi régi bűntársát, Lout, aki Cate Blanchett alakít. „Debbienek szüksége van valakire, akiben száz százalékig megbízhat, és ez az ember Lou – mondja a szerepről Blanchett. – Látszólag törvényes életet él, egy éjszakai lokált vezet, ami egy ilyen kvalitású embernek nem túl izgalmas tevékenység. Így aztán amikor Debbie hívja, azonnal igent mond.”

Debbie a Met-gálán akar lecsapni, de amit lopni szeretne, az nem pénz, hanem egy 150 millió dollárt érő gyémánt nyakék, a híres Toussaint, amit a Cartier-házban őriznek egy páncélszekrényben. Ahhoz, hogy ellophassák, rá kell venni a Cartiert, hogy kivegye az ékszert a széfből. Ennek pedig csakis egy oka lehet: az, hogy a nagy bál fővédnökének, a csodálatos Daphne Klugernek a nyakába tegyék.

Vicces volt eljátszani ezt a dívát, akiért az egész világ rajong – mondja a szerepet alakító Anne Hathaway. – Daphne hisztis, makacs nő, és már túl van csúcson. De sokkal okosabb, mint ahogy azt az emberek hiszik.”

Debbie és Lou megkörnyékez egy híres divattervezőt, Rose Weilt, majd ügyesen ráveszi a sztárt, hogy vele terveztesse meg a Met-gálán viselt öltözékét.

Rose-ot, az egykor szebb napokat látott divattervezőt Helena Bonham Carter alakítja. „Amikor a filmben találkozunk vele, a csőd szélén áll, és milliókkal tartozik a hitelezőinek – mondja a figuráról Bonham Carter. – Égető szüksége van pénzre, Debbiéknek pedig divattervező kell, úgyhogy a társulás mindkét fél számára előnyökkel kecsegtet.”

Rose a filmben erős ír akcentussal beszél: ez Bonham Carter választása volt. „Nincs rá logikus magyarázatom – árulja el a színésznő. – Valahogy úgy éreztem, így jobban meg tudom fogni a figurát.”

Az alaposságáról híres angol sztár több napot töltött a film jelmezkészítő műhelyében, és varróleckéket vett, hogy hitelesen tudja eljátszani a leszálló ágba került, de azért profi és tehetséges divattervezőt.

A csapatnak szüksége van egy ékszerészre is, és Debbie rögtön tudja, kihez forduljon. Mindy Kaling alakítja Amitát, aki az anyjával él, de már alig várja, hogy szabaduljon tőle.

Volt már dolga Debbie-vel – magyarázza a színésznő –, és amikor a nő felbukkan, először azt hiszi, valami piti ügyletről van szó. Igazából alig várja, hogy valami disznóságot csinálhasson, mert már nagyon unja a törvénytisztelő állampolgár szerepét.”

A gyémántok értékesítéséhez profi orrgazda kell, ezért Debbie a kertvárosban felkeresi egy korábbi bűntársát, Tammyt, aki csak egy dologban különbözik a környékbeli családanyáktól: a garázsa tele van lopott cuccokkal.

Tammy többé-kevésbé visszavonult – mondja a szerepet alakító Sarah Paulson –-, de amikor régi barátnője, Debbie Ocean élete legnagyobb fogásával kecsegteti, nem bír nemet mondani. Vonzza a pénz és a lehetőség, hogy kimozdulhat hazulról.”

Már csak két ember hiányzik a csapatból. Egyiküket, Nina Ballt, a keleti part egyik legjobb hekkerét Lou kutatja fel: rá vár a feladat, hogy kijátssza a Met kifinomult biztonsági rendszerét. A számítógépes varázslót Rihanna alakítja.

Az utolsó tag egy fiatal, gyors kezű csaló és zsebtolvaj, Constance, aki Queensben űzi az ipart. Őt Awkwafina (eredeti nevén Nora Lum) játsza. A szerepre készülve Awkwafina bűvészleckéket vett, és megtanult ördöngösen bánni a kártyával.

A nők csapatát két férfi egészíti ki. Claude Becker, aki Richard Armitage játszik, egy galéria kurátora, akinek valamikor viszonya volt Debbie-vel. Életének ezt a szakaszát azonban lezárta, épp ezért nagyon elutasító, amikor Debbie ismét felbukkan, és a segítségét kéri. Az asszonynak azonban hatásos eszközei vannak a meggyőzésére…

Jól ismeri az Ocean nevet a James Corden által megszemélyesített John Frazer is aki biztosítási nyomozó, és korábban már többször is akadt dolga a családdal. Gyorsan rájön, hogy Debbie szemet vetett a gyémánt nyakékre, de nem siet világgá kürtölni a hírt. Végül is, nem rendőr: őt csak az izgatja, hogy a cégét ne érje kár, és Debbie vele is szót ért…

A TOUSSAINT

Az Ocean’s 8 – Az évszázad átverésében a kiszemelt zsákmány a Cartier egyik leghíresebb alkotása, a Toussaint nevű gyémánt nyaklánc, ezért az alkotók a párizsi székhelyű, patinás ékszerházhoz fordultak el, hogy segítsen elkészíteni azt a varázslatos nyakéket, amelyről Debbie Ocean öt évig álmodozott a börtönben. A Cartier azonnal igent mondott a felkérésre.

A Cartier és Hollywood együttműködésének régi hagyományai vannak: az ékszerház alkotásai olyan filmklasszikusokban szerepeltek, mint a Szőkék előnyben (Gentlemen Prefer Blondes), a Van, aki forrón szereti (Some Like It Hot) és az Alkony sugárút (Sunset Boulevard).

A Toussaint eredetijét 1931-ben maga Jacques Cartier tervezte egy indiai maharadzsa számára. A gyémántok már nincsenek meg, de a Cartier megőrizte az ékszer vázlatrajzát és néhány fotóját. Ezek alapján készült el a filmben szereplő nyakék, mely a zseniális Jeanne Toussain után kapta a nevét, aki a Cartier kreatív igazgatója volt 1933-tól egészen 1970-ig,

A Cartier nem pontos másolatot készített az eredeti ékszerről, hanem csupán kiindulási alapként használta az art-deco terveket. Az ékszerház párizsi ékszerészműhelyének legkiválóbb mesterei dolgoztak erejüket megfeszítve a nyakéken: szükség is volt minden tudásukra, ugyanis egy ilyen különleges ékszer elkészítési ideje normál körülmények között nyolc hónap, most viszont csak nyolc hét állt rendelkezésre a munkához.

A filmbeli Toussaint hibátlan, színtelen gyémántjai zirkónium oxidból készültek, a foglalatuk fehérarany. Az ékszerészek nagy figyelmet szenteltek a kidolgozásnak, hiszen a közelik – valamint a Cartier saját szabványai – a legkisebb hibát, fogyatékosságot sem engedték meg.

Ahhoz, hogy a nyaklánc jól mutasson Anne Hathaway hattyúnyakán, a méreteit húsz százalékkal csökkenteni kellett, hiszen az ékszer eredetileg férfinak készült. Amikor a színésznő először felpróbálta, a látványtól mindenkinek elállt a lélegzete. „Én magam csak akkor jöttem rá, milyen csodálatos munkát végzett a Cartier, amikor megnéztem egy felvételt arról, ahogy a nyakláncban felmegyek a lépcsőn – meséli Hathaway. – Elképesztő, ahogy megcsillantak rajta a fények. A látvány tényleg varázslatos volt.”

A NAGY ALMA

Az Ocean’s 8 – Az évszázad átverése felvételei New Yorkban készültek; Gary Ross rendező operatőr-társa Eigil Bryld volt.

Ha egy film New Yorkról szól, akkor az New Yorkban kell forgatni – szögezi le Bullock. – Ez a város teli van energiával, ami forgatás közben átjárja az embert.”

A Cartier-vel kötött megállapodás kiterjedt az egyik legfontosabb filmbeli helyszínre, a Cartier-házra is. Az 52. utcában lévő legendás áruházat két napra bezárták a forgatások idejére: az alkotók ekkor vették fel azt a kulcsfontosságú jelenetet, amelyben Rose Weil és „asszisztense” személyesen megtekinti a Toussaint-t. Az áruház bezárása azért volt különösen nagyvonalú gesztus a Cartiertől, mert mindez decemberben történt, a karácsonyi bevásárlási szezon kellős közepén. „A kezünkbe adták a királyság kulcsát – mondja Alex DiGerlando díszlettervező. – Minden ékszer, amit a néző a filmben lát, valódi: a Cartier-házban nem használtunk kelléket.”

Lou loftlakását Brooklynban, a metodista egyház egyik épületében alakították ki: ez a banda főhadiszállása, itt tervelik ki a lopást. A több, mint százéves épület nyitott, kétszintes belső terét DiGerlando sokféle érdekes – a háttértörténet szerint Lou utazásaiból származó – holmival tette vizuálisan izgalmassá.

A loftlakás külső felvételeihez egy brooklyni raktárat használtak, és Brooklynban vették fel a Lou lokáljában játszódó jeleneteket is.

Manhattanba visszatérve a csapat egy napot filmezett a Vogue magazin főhadiszállásán a World Trade Centerben, ahol Tammy ügyesen eléri, hogy alkalmazzák a Met-gálán.

Manhattanben a csapat forgatott még a Plaza Hotelben, a Rockefeller Plazában a Christie’s-nél, a The Pierre Hotelben, a Casa Lever étteremben, a Bergdorf Goodman luxusáruházban, és az 52 emeletes New York Times-székházban.

A film talán legkülönlegesebb helyszíne az Eero Saarinen által tervezett egykori TWA Flight Center a John F. Fitzgerald Nemzetközi Repülőtéren. A jelenleg használaton kívül álló, futurisztikus épületben alakították ki a divatipar élvonalába visszatérni készülő Rose Weil műtermét.

Rose színpadi show-jának megalkotására Alexandre de Betakot, a híres tervezőt és divatbemutató-rendezőt kérték fel. A jelenet felvételekor az első sorokat a Vogue jóvoltából a New York-i divathét ismert arcaival sikerült benépesíteni.

Rose új kollekcióját a film jelmeztervezője, Sarah Edwards alkotta meg: a szürke és kékes árnyalatú kosztümök, amelyek az ötvenes-hatvanas évek klasszikus légiutas-kísérő egyenruháit idézik, stílusukban kiválóan passzolnak az épület hangulatához.

A szereplők jelmezeinek megtervezésekor Edward odafigyelt arra, hogy a ruhák híven tükrözzék viselőjük személyiségét. „Debbie-n minden egyszerű, sima, letisztult – magyarázza a jelmeztervező. – Tolvaj lévén feltűnés nélkül kell közlekednie a világban, és a sötét színek, egyszerű vonalak ebben segítik.”

Cate Blanchett Lou-jánál a jelmeztervezőnő már több színt és mintát használt. „Az akartuk, hogy a ruhatárán érződjön, a darabjait hosszú idő alatt gyűjtötte össze – mondja Edward. – Vannak köztük régi és új holmik, de minden minőségi, hiszen Lou kiváló ízlésű nő, és egy menő lokál tulajdonosa.”

A szexis színpadi öltözékeiről híres Rihanna a filmben túlméretes férfi kezeslábast, kinyúlt pulóvert és katonai bakancsot kapott, az Anne Hathaway által megszemélyesített hollywoodi sztár, Daphne Kluger figurája pedig egyfajta Barbie-ba oltott modern Elizabeth Taylorként kel életre a vásznon.

A MET

A Met-gála nem egy közönséges parti, hanem a Metropolitan Múzeum ruhagyűjteményének éves pénzgyűjtő eseménye, és időpontja egybeesik a divattörténeti intézet tavaszi kiállításának megnyitójával. Az idő szorítása, valamint az eredeti helyszín méretkorlátai miatt a kiállítás felvételeit nem a Metben, hanem a Gold Coast Studios egyik Long Island-i műtermében készítették el.

DiGerlando és csapata kilenc hónapot töltött a ruhakiállítás díszletének megtervezésével és kivitelezésével. A címet – „Jogar és országalma: Öt évszázad királyi öltözködése” a Vogue szerkesztője, Hamish Bowles választotta, aki az elmúlt évek során számos, divattal kapcsolatos kiállítás kurátora volt. „Ahelyett, hogy egy bizonyos korszak ruháit mutattuk volna be – mondja Bowles –, az uralkodók öltözködését, és annak a divatra gyakorolt hatását próbáltuk megjeleníteni.”

Bowles rábeszélte a legelegánsabb divatházat, hogy archívumuk legbecsesebb darabijait bocsássák a produkció rendelkezésére. A neves tervezők válogatott alkotásait gondosan becsomagolva szállították át a stúdióba, ahol a múzeum alkalmazottai adták rá őket a speciális próbababákra.

A Tudorok stílusának hatását Sarah Burton, Maria Grazia Chiuri és Pierpaolo Piccioli kreációi mutatták be, XIV. Lajosét Dolce & Gabbana, Zac Posen, Jean Paul Gaultier, John Galliano, Christian Dior, Vivienne Westwood, Valentino és Alexander McQueen munkái idézték meg.

Az összes ruhát koronagyémántokkal ékesítették, amelyeket hiteles ábrázolások alapján egy ékszerész és Michael Jortner kellékes készített el.

A díszlet meghatározó látványeleme volt az a hatalmas medence, amely fölött a ruhák függenek. A medencét megtöltő víz nagy része valódi, csak a ruhák alatti rész digitális trükk, ugyanis a felbecsülhetetlen értékű ruharitkaságokat óvni kellett a felszálló párától.

A díszletet a legapróbb részletekig kidolgozták, és még a ruhák leírását is elkészítették, noha ezek gyakorlatilag olvashatatlanok a mozivásznon. Bowles és munkatársai azonban ragaszkodtak hozzá, hogy minden adat pontos legyen. „Pontosan úgy csináltunk mindent – mondja Bowles –, ahogy egy igazi múzeumi kiállításnál.”

Egy másik díszlet, amit a Gold Coast stúdiójában építettek meg, a hölgyek mosdójához vezető folyosó, illetve a mosdó maga. Ezenkívül elkészítették az egykor a Nílus partján álló, majd az asszuáni gát építésekor a Metben áttelepített denduri templom egyiptomi szobrokkal ékes kiterjesztését. „Valójában egy egész díszlet-hálózatot építettünk meg – magyarázza DiGerlando. – Az elemek egymáshoz kapcsolódtak, így egyszerűen tudtunk teremről teremre haladni.”

A film csúcspontja a nagy bál, az év egyik legfontosabb divateseménye, ahol mindenki megjelenik, aki számít – és persze ki tudja fizetni az elképesztően borsos belépti díjat –, és a pompázatos öltözékek extravaganciája kenterbe veri a leglátványosabb divatshow-kat is.

Amikor a sztorit fejlesztettük, eleve egy nagyszabású ékszerlopásban gondolkodtunk – meséli Ross. – De a hagyományos tolvajfilmekhez képest szerettünk volna valami csavart belevinni. Így találtuk ki a Met-gálát. Ennél káprázatosabb körítést elképzelni se lehet egy izgalmas akcióhoz.”

A produkció abban a kiváltságban részesült, hogy a Metben vehette fel a gála legtöbb jelenetét. Rossék eredetileg stúdióban akarták leforgatni a bált, de miután a rendező találkozott a múzeum igazgatójával, Daniel H. Weiss-szel, a csapat lehetőséget kapott rá, hogy két teljes héten át dolgozzon a múzeumban – tovább, mint korábban bármely más filmes stáb.

Az Central Park tőszomszédságában fekvő, négy háztömböt magában foglaló múzeum a legnagyobb közgyűjtemény az Egyesült Államokban – és egyben az egyik leglátogatottabb is, ezért a forgatásra csak éjszaka volt mód. Amikor az ajtókat este bezárták, a csapat munkához látott, és erejét megfeszítve dolgozott majdnem nyitásig.

Körül voltunk véve felbecsülhetetlen értékű műkincsekkel, úgyhogy minden mozdulatunkra vigyáznunk kellett – meséli Ross. – A Met illetékesei aprólékosan elmagyarázták, mi az, amit megtehetünk, és mi az, amit nem. Részletes munkatervet készítettünk a forgatás előtt, és egy millimétert se tértünk el tőle.”

A felvételek közt a kiállítótermekben barangoltam, és a műtárgyakat csodáltam – árulja el Bullock. – Normál esetben pár órát, maximum egy délután tölt az ember egy ilyen múzeumban, nekem viszont két hetem volt rá, hogy mindent megnézzek, úgyhogy ez a forgatás a Metben ritka ajándék volt a sorstól.”

A Met-gála szervezői minden évben megjelölnek egy alaptémát, amelyhez a dekoráció és a vendégek ruhái igazodnak. Az Ocean’s 8 – Az évszázad átverésében ez a vezérmotívum az európai királyság volt, és DiGerlando azt találta ki, hogy egy miniatűr Versaillest rendez be a díszletben: a nagy csarnokban megidézte a palota pompás kertjét, a gála díszvacsorájának otthont adó denduri templomot pedig a versailles-i kastélyt idéző fallal vette körül.

TOLVAJOK GÁLÁBAN

A Met-gála a világ egyik legfontosabb társasági eseménye, és Sarah Edwards a legrangosabb divattervezőket hívta segítségül, hogy a bálra méltó módon felöltöztethesse a film szereplőit. Megtárgyalta a színésznőkkel, kinek a kreációját viselnék legszívesebben, és ennek alapján választott számukra tervezőt, akivel aztán aprólékosan egyeztette a ruhával kapcsolatos filmdramaturgiai elvárásokat.

Sandra Bullock nagyestélyiét Alberta Ferretti készítette, aki arra is odafigyelt, hogy a jelmez összecsengjen a figura nevével, ugyanis az óceánt jelképező sötétszínű szövetet aranyban és ezüstben játszó kagylókkal, tengeri csillagokkal, hullámokkal ékesítette.

Helena Bonham Carternek Dolce Gabbana jutott, az indiai gyökerekkel rendelkező Mindy Kalingnak pedig az indiai Naeem Khan.

Awkwafina estélyijét Jonathan Simkhai tervezte, Sarah Paulson tengerészkék bársonyruháját a Prada, Cate Blanchett smaragdzöld, David Bowie stílusú kezeslábasát a Givenchy. Rihanna egy Zac Posen-nagyestélyit kapott.

Anne Hathaway egy Valentino által tervezett Rose Weill-kreációt visel a bálon: a több, mint tíz méter hosszú, uszályos köpennyel kiegészített, mélyrózsaszín nagyestélyi királynői megjelenést kölcsönöz a gála fővédnökének. A főúri elegancia mellett az is fontos volt, hogy a nyakék megfelelő tálalást kapjon, ezért az estélyi szándékoltan egyszerű vonalú, mélyen kivágott, és a színe harmonizál a gyémántokéval.

Amikor a forgatás lezárult, Gary Ross Juliet Welfling vágóval és Daniel Pemberton zeneszerzővel folytatta a munkát. Pemberton a film különböző hangulatait ötvöző, modern zenét komponált a filmhez.

Az Ocean-sorozat legújabb darabjában sokféle stílust keveredik – összegez a rendező. – Vicces, de nem komédia; feszült, de nem dráma. Játékos, pörgős, szórakoztató és izgalmas, szóval azt hiszem, hogy nem bánja meg, aki beül rá.”

A SZÍNÉSZEK

SANDRA BULLOCK (Debbie Ocean) A szív bajnokai (The Blind Side) női főszerepéért 2010-ben Golden Globe- és Oscar-díjat kapott. 2014-ben a Gravitációért (Gravity) ismét Oscar-díjra jelölték.

Az 1994-es Féktelenül (Speed) hozta meg számára az áttörést. Ezután megkapta az Aludj csak, én álmodom (eredeti cím: While You Were Sleeping) főszerepét, amit romantikus komédiák sora követett. A 2010-es A szív bajnokai újabb fordulatot jelentett a pályáján, és azóta drámai színésznőként is a legmagasabban jegyzik.

Néhány filmje: Női szervek (The Heat), Nász-ajánlat (The Proposal), Két hét múlva örökké (Two Weeks Notice), Beépített szépség (Miss Congeniality), Beépített szépség 2.: Csábítunk és védünk (Miss Congeniality 2: Armed & Fabulous),

CATE BLANCHETT (Lou) kétszeres Oscar-díjas, 2005-ban az Aviátorért (The Aviator) a legjobb nő mellékszereplőnek 2014-ben a Blue Jasminért a legjobb női főszereplőnek járó arany szobrocskát vehette át. Golden Globe-díjat háromszor kapott: a Blue Jasminért, az I’m Not There – Bob Dylan életeiért (I’m Not There) és az Elizabethért.

Karrierje Ausztráliában indult, de az 1998-as Elizabeth gyorsan meghozta számára a világhírt. Az utóbbi időben olyan filmekben láthattuk, mint Thor: Ragnarök (Thor: Ragnarok), Igazság – A CBS-botrány (Truth), a Carol, a Cinderella és a Műkincsvadászok (The Monuments Men).

ANNE HATHAWAY (Daphne Kluger) A nyomorultakban (Les Misérables) nyújtott alakításáért 2013-ban elnyerte a legjobb női mellékszereplőnek járó Oscar-díjat.

Hathaway 2001-ben a Neveletlen hercegnővel (The Princess Diaries) ugrott, első nagy drámai szerepét a Brokeback Mountain – Túl a barátságonban (Brokeback Mountain) kapta, és Az ördög Pradát visellel (The Devil Wears Prada) vált világsztár. Újabb filmjei: A kezdő (The Intern), Az élet dala (Song One), Csillagok között (Interstellar), Szerelem és más drogok (Love and Other Drugs).

MINDY KALING (Amita) színésznő, író, producer és rendező. 26 részt írt az Office (The Office) című komédiasorozatból, és az egyikért Emmy-díjra jelölték: ő volt az első színes nő, aki írásért Emmy-jelölést kapott.

Első filmszerepét A negyven éves szűzben (The 40-Year Old Virgin) játszotta, majd feltűnt A szenteste grálja (X-Mas/The Night Before) és az Ötéves jegyesség (The Five-Year Engagement) című vígjátékokban. Legutóbb az Időcsavarban (A Wrinkle in Time) láthattuk.

AWKWAFINA (Constance) ázsiai-amerikai színésznő, író, repper és zenész; eredeti neve Nora Lum. Első rapalbumát 2014-ben adta ki, filmszínésznőként a 2016-os Rossz szomszédság 2.-ben (Neighbors 2: Sorority Rising) debütált, és játszott a „Dude”-ban: Gary Ross rendező itt figyelt fel rá.

SARAH PAULSON (Tammy) megszámlálhatatlan tévésorozatban szerepelt, az American Crime Story: Az O. J. Simpson-ügy (The People v. O. J. Simpson: American Crime Story) című sorozatban nyújtott alakításáért Emmy- és Golden Globe-díjat kapott. A mozivásznon A Pentagon titkaiból (The Post) a Carolban és a Spirit – A sikító városból (The Spirit) emlékezhetünk az arcára.

RIHANNA (Nine Ball) napjaink egyik legnagyobb popcsillaga: albumaiból idáig hatvanmillió példány fogyott el, zenei videóit 8,5 milliárd alkalommal tekintették meg a neten.

Első filmszerepét a Hajrá csajok: Mindent bele (Bring It On: All or Nothing) című vígjátékban kapta, ahol önmagát alakította. Ezt követte a Csataható (Battleship) című sci-fi. Legutóbbi filmje Luc Bresson 2017-es nagyszabású sci-fije, a Valerian és az ezer bolygó városa (Valerian and the City of a Thousand Planets).

HELENA BONHAM CARTER (Rose Weil) angol színésznő, akit idáig ötször jelöltek Golden Globe-, és kétszer Oscar-díjra: legutóbb 2011-ben A király beszédével (The King’s Speech) került az arany szobrocska díj közelébe.

19 évesen, a Szoba kilátással (A Room with a View) című Forster-adaptációval robbant be a filmvilág élvonalába. Legutóbb A szüfrazsettben (Suffragette), a Cinderellában és az Alice Tükörországban (Alice Through the Looking Glass) című Tim Burton-filmben láthattuk.

JAMES CORDEN (John Frazier) angol író, előadó és Tony-díjas színész: a rangos színházi elismerést 2012-ban a „One Man, Two Guvnors” című színdarab főszerepéért kapta. A mozivásznon olyan filmekben láthattuk, mint A kertbérlő (The Lady in the Van), A hang ereje (One Chance), a Szerelemre hangszerelve (Begin Again), és a Vadregény (Into the Woods).

RICHARD ARMITAGE (Claude Becker) Angliában született, és a londoni Academy of Music and Dramatic Arton tanult színészetet. Legismertebb filmszerepe Peter Jackson A hobbit (The Hobbit) című filmtrilógiájában Tölgypajzsos Thorin, de emlékezhetünk rá az Amerika Kapitány: Az első bosszúállóból (Captain America: The First Avenger), és a Lángoló agy (Brain of Fire) című életrajzi filmből is.

AZ ALKOTÓK

GARY ROSS (rendező/forgatókönyvíró) pályáját forgatókönyvíróként kezdte, a Segítség, felnőttem (Big) és a Dave című komédiák forgatókönyvéért Oscar-díjra jelölték. Első rendezése az 1998-as Pleasentville volt, ezt követte 2003-ban a Vágta (Seabiscuit) – amelynek forgatókönyvéért begyűjtött egy újabb Oscar-jelölést –, 2008-ban a Cincin lovag (The Tale of Despereaux) című animációs film, majd 2012-ban Az éhezők viadala (The Hunger Games).

OLIVIA MILCH (forgatókönyvíró/társproducer) első játékfilmje a „Dude” volt, amelyet maga írt és rendezett.

STEVEN SODERBERGH (producer) korábban olyan filmek producere volt, mint A visszavonuló (Solitary Man), A fiók (The Jacket), a Rossz pénz (Criminal), valamint a Széftörők (Welcome to Collinwood), és ő rendezte az Ocean-sorozat előző három darabját, az Ocean’s eleven – Tripla vagy semmit (Ocean’s Eleven), az Ocean’s Twelve – Eggyel nő a tétet (Ocean’s Twelve) és a Ocean’s Thirteen – A játszma folytatódikat (Ocean’s Thirteen).

SUSAN EKINS (producer) harminc évig volt a legendás Jerry Weintraub munkatársa, és executive producerként vett részt az Ocean’s eleven – Tripla vagy semmi, az Ocean’s Twelve – Eggyel nő a tét és a Ocean’s Thirteen – A játszma folytatódik elkészítésében.

MICHAEL TADROSS, DIANA ALVAREZ, JESSE EHRMAN, BRUCE BERMAN, (executive producerek)

EIGIL BRYLD (operatőr) a Kártyavár (House of Cards) operatőri munkáiért Emmy-díjat kapott. Korábban olyan filmekben állt a kamera mögött, mint a Hazugságok mágusa (The Wizard of Lies), a Ryan Reynolds, a képzelt szuperhős (Paper Man), az Erőszakik (In Bruges) és a Jane Austen magánélete (Becoming Jane).

ALEX DiGERLANDO (díszlettervező) legismertebb munkája A törvény nevében (True Detective) című tévésorozat, de ő tervezte A fák tengere (The Sea of Trees), a 99 Otthon (99 Homes), A Kelet (The East), a Röppentyűöv (Pretty Bird) és a négy Oscar-díjra jelölt A messzi dél vadjai (A messzi dél vadjai (Beasts of the Southern Wild) díszleteit is.

JULIETTE WELFLING (vágó) Gary Ross alkotótársa volt Az éhezők viadalában. A Szkafander és pillangó (The Diving Bell and the Butterfly) vágásáért Oscar-díjra jelölték. Néhány további filmje: Harc a szabadságért (Free State of Jones), Távol az emberektől (Loin des hommes), A múlt (Le passé).

SARAH EDWARDS (jelmeztervező) legfrissebb filmje a Lángelmék (Masterminds). Korábban olyan filmekben dolgozott, mint a Tini Nindzsa Teknőcök 2. – Elő az árnyékból (Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows), a Tini nindzsa teknőcök (Teenage Mutant Ninja Turtles), a Walter Mitty titkos élete (The Secret Life of Walter Mitty), a Salt ügynök (Salt), és a hét kategóriában Oscar-díjra jelölt Michael Clayton.

DANIEL PEMBERTON (zeneszerző) néhány munkája a közelmúltból: Arany (Gold), Steve Jobs, A világ összes pénze (All the Money in the World), Elit játszma (Molly’s Game). Az Arany és a Steve Jobs zenéjéért Golden Globe-díjra jelölték.