Miért nincsenek magyar webshopok a legnépszerűbbek között?
A világ fele külföldről is vásárol az Interneten, a magyar webshopok viszont nincsenek a legnépszerűbb célpontok élmezőnyében. Itt a magyarázat!
A PayPal és az IPSOS 31 országában készült fogyasztói felmérése szerint a világ internetes vásárlóinak már 55%-a vásárol külföldi webshopokban, ahonnan leggyakrabban ruhát, cipőt, háztartási elektronikai cikkeket, játékokat és hobbi termékeket rendelnek. A globális fogyasztók fele azért vásárol külföldön, mert az adott termék nem kapható a saját országában, egyharmaduk pedig érdekes helyi terméket keres más országok webáruházaiban.
A PayPal és a IPSOS piackutató közzétette a PayPal Cross-Border Consumer Research 2018[1] című nemzetközi felmérésének eredményeit. A 31 országban készült kutatás a nemzetközi e-kereskedelem legfrissebb trendjeit, és a fogyasztói preferenciák változását mutatja be. A kutatás alapján a PayPal ajánlásokat is megfogalmaz a webshopok számára, akik külföldi piacokon szeretnének forgalomnövekedést elérni.
„A PayPal-nél egyértelműen tapasztaljuk a nemzetközi e-kereskedelmi forgalom folyamatos bővülését, platformunkon a kapcsolódó kifizetések összmennyisége 49%-kal nőtt a 2016 első negyedéve és 2018 első negyedéve közötti időszakban. Ennek megfelelően minden növekedni kívánó vállalkozást arra bátorítunk, hogy tegye meg szükséges lépéseket és nyisson a nemzetközi vásárlóközönség felé” – mondta el Marcin Glogowski, a PayPal közép- és kelet-európai régióért felelős ügyvezető igazgatója.
Továbbra is a divatcikkek vezetik a rangsort
A nemzetközi vásárlások legnépszerűbb termékkategóriái továbbra is a ruházat, lábbelik és kiegészítők (68%), ezt követik a fogyasztói elektronikai cikkek, a számítógépek, tabletek, mobileszközök és perifériák (53%), valamint a játékok és a hobbi termékek (53%). A magyar fogyasztók ettől némileg eltérően elsősorban ékszereket és órákat (68%), játékokat, hobbi termékeket (63%), ruházatot, lábbelit és kiegészítőket (60%) vásárolnak külföldi webshopokban. A PayPal adatai alapján a magyar kereskedők számára legfontosabb piacok az USA, Németország, Egyesült Királyság, Kanada és Kína, ahonnan leginkább divatcikkeket, autóalkatrészeket, utazási szolgáltatásokat, kozmetikai és háztartási cikkeket, elektronikai eszközöket és szoftvereket vásárolnak. „A magyarországi PayPal partnerkereskedők számára az elmúlt egy évben a legdinamikusabban növekvő piacok Svájc, Lengyelország, Kína, Németország és Törökország voltak” –fűzi hozzá Marcin Glogowski.
Kínában már többen vásárolnak mobileszközről, mint asztali számítógépről
A határon túli vásárlások számának globális növekedésével párhuzamosan a mobilkészülékekről történő vásárlás aránya is világszerte nő. A felmérésben résztvevő országokban átlagosan az összes fizetési forgalom 30%-át teszik ki a mobileszközökről történő vásárlások, de a legnépesebb országokban már akár meg is haladják az asztali eszközök használatát (Kínában 53%, Indiában 48%, az USA-ban 45%). A közép-kelet európai régió országait tekintve Magyarországon ez az arány 27%, Lengyelországban és Görögországban 25%, Csehországban pedig 22%. Ezzel együtt a legtöbb fogyasztó továbbra is asztali számítógépeken vagy laptopokon vásárol, Oroszországban 65%, Magyarországon 70%, Csehországban pedig 76% részesíti előnyben ezeket a készülékeket.
A fogyasztó számára első a biztonság
A külföldön vásárló globális fogyasztók számára a legfontosabb, hogy a vásárlás során rendelkezésre álljon a biztonságos fizetés lehetősége (44%), ugyanakkor a megkérdezettek a külföldről történő vásárlás egyik legnagyobb akadályaként jelölték meg az aggodalmat, hogy megrendelésüket egyáltalán nem fogják megkapni (24%), vagy – ha valamiért úgy döntenének, hogy visszaküldik az árucikket – nehézkes lesz a visszaküldés folyamata (22%).
„A külföldiek általában nem tudják ellenőrizni, hogy az adott webshop megbízható-e, ezért nem tehetnek mást, mint bíznak benne, hogy a fizetési szolgáltató megtéríti a költségeiket, ha valami nem a tervek szerint alakul. Ezért fontos, hogy egy a külföldi ügyfelek által is ismert fizetési mód is elérhető legyen a webshopunkban. A PayPal olyan népszerű szolgáltatásai, mint a PayPal Vásárlói védelem, PayPal Értékesítői védelem, illetve a Visszatérített Visszaküldés a fogyasztók és a kereskedők számára is garanciát jelentenek ilyen helyezetekben*” – fűzi hozzá Marcin Glogowski.
A többség a saját pénznemben történő fizetést részesíti előnyben
A biztonságos fizetési alternatíva elérhetővé tétele nélkülözhetetlen a vevők bizalmának elnyerésére, ugyanakkor a fizetéssel kapcsolatban további igények is felmerülnek. Négy online fogyasztóból három (76%) a saját valutájában történő fizetést részesíti előnyben, és tízből hatan (62%) a váltási árfolyamot is ellenőrzik mielőtt megrendelnek egy árucikket. A helyi valutanem hiánya tehát akadálya lehet a vásárlásának, érdemes tehát olyan fizetési platformot választani, ahol a fogyasztók és a kereskedők a saját pénznemükben küldhetnek és fogadhatnak kifizetéseket.
A fogyasztóknak fontos, hogy az anyanyelvükön tudjanak tájékozódni
Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság fogyasztói egyértelműen előnyben részesítik a anyanyelvükön is elérhető webshopokban történő vásárlást, illetve az összes megkérdezett piacon az online vásárlók 57%-a válaszolta, hogy nem szívesen vásárol olyan külföldi weboldalon, amely nem elérhető a saját nyelvén. Azok a webshopok tehát biztosan előnyösebb helyzetbe kerülnek, amelyek elérhetővé teszik oldaluk tartalmát a célpiacaik nyelvén.
A kedvezőbb ár továbbra is az első helyen szerepel, a külföldi vásárlóknak az összes költséget tartalmazó végösszeg a legfontosabb
A felmérésben szereplő piacokon a fogyasztók 72%-a kedvezőbb árak miatt vásárol határon túlról. Azoknak a kereskedőknek tehát jobbak az esélyei a globális piacon történő érvényesülésre, akik versenyképes árakat, illetve időről időre számottevő kedvezményt tudnak biztosítani vásárlóik számára. A nemzetközi fogyasztók számára a fizetendő végösszeg a legfontosabb, ezért a vámok, az adók és minden egyéb költség egyértelmű feltüntetése is hozzájárulhat ahhoz, hogy nagyobb valószínűséggel rendeljenek meg egy árucikket. A felmérés alapján a vásárlók negyede számára visszatartó erő lehet a magas szállítási költség, illetve 24%-ukat megakadályozhatja a vásárlásban az attól való félelem, hogy a kapcsolódó vámok, díjak vagy adók miatt nem kalkulált extra költségeket kell majd fizetnie a kézbesítés során. A magyarországi online kereskedők egyik legfontosabb vásárlóközönségének tekinthető német fogyasztók 26%-a válaszolta, hogy a költségek részletes feltüntetése fontos számára.
A fogyasztók több mint a fele azért vásárol külföldön, mert az adott termék nem kapható a saját országában
A határon túlról történő vásárlás további leggyakoribb okai, hogy a fogyasztók olyan termékeket is meg tudnak vásárolni, amelyek nem kaphatók saját országukban (49%), illetve új és érdekes termékeket fedezhetnek fel a külföldi webáruházakban (34%). A norvég, mexikói, írországi és kanadai kereskedőktől vásárló globális fogyasztók több mint a fele azért vásárol ezekben az országokban, mert az adott termék nem kapható a saját országában, a cseh, izraeli és brazil kereskedőktől pedig 40% azért vásárol, mert új és érdekes termékeket talál a helyi webshopokban. Ezeken a piacokon tehát elsősorban azok a kereskedők számíthatnak külföldi megrendelésekre, akik egyedülálló termékeket kínálnak és jól működő SEO stratégiát alkalmaznak, hogy a fogyasztók megtalálják a termékeiket.