Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Megsokszoroznák a matekrajongó diákok számát

A legfrissebb TIMMS vizsgálatok szerint matematikából bőven a nemzetközi átlag alatt teljesítenek a negyedikes magyar tanulók, és a felső tagozatra ez a helyzet drasztikusan romlik. Erre akár legyinthetnénk is, hiszen van, aki nem tud énekelni, van, aki nem jó matekból, de a matematika sokkal fontosabb annál, mint ahogy azt a legtöbben képzelik, és sokkal jelentősebb hatással van életünkre, mint első ránézésre hinnénk. A mateking.hu csapata éppen ezért szeptemberben megrendezi a „Matematika hónapja” eseménysorozatot, amelynek kettős célja van. Az egyik, hogy megszerettesse a tantárgyat a diákokkal, a másik pedig, hogy segítsen a felzárkózásban a matekrajongónak nem nevezhető fiataloknak, azáltal, hogy megmutatja, hogyan lehet könnyebben megérteni ezt a tantárgyat.

Míg a kilencvenes években, a magyar iskolákban a kémia, a fizika és a nyelvtan voltak a legkevésbé kedvelt tantárgyak, a trend napjainkra megfordult, és már a 2015-ös TIMMS vizsgálatok is azt mutatták, hogy a matematika az élmezőnybe került ebben a negatív rangsorban. A magyar diákok matematikai teljesítménye a 2012-es PISA felmérésen az átlag alá esett és 2015-re is ott maradt.

Lannert Judit oktatáskutató szerint Magyarországon, a matematika terén nagyon hamar lemondanak a tanárok a lányokról, a lassabban haladókról és a hátrányos helyzetű tanulókról.

„A tanárok nem tudják őket motiválni, nem értik a nyelvüket, ezért elveszítjük őket, habár az adatok azt mutatják, hogy meg tudnák tanulni a matematikát. A zsúfolt tananyag mellett a viszonylag alacsony óraszámok azt eredményezik, hogy nincs idő elmélyülni, gondolkodni,- marad a magolva tanulás. Ráadásul a később érők a kezdeti kudarcok után már nem mernek megnyilvánulni, és ha a próbálkozás is elmarad, garantált a sikertelenség” – fogalmazott a szakértő.

Vancsó Ödön, az Eötvös Lóránd Tudományegyetem Matematikatanítási és Módszertani Központjának központvezető egyetemi docense arról beszélt, hogy a túl hamar tudományossá váló oktatás sok kárt tett a matematikatanításban.

„A tanárokon sok múlik, ahogy a társadalmi környezeten is. A matematikaoktatás egyik legnagyobb problémája ma a tehetséggondozás túlzott súlya, aminek rovására az átlag képzése háttérbe szorul. Sokkal több népszerűsítő program kellene, hogy mindenki felismerje a matematika szerepét a mai információs tudás alapúvá vált társadalomban. Fontos lenne megtalálni a helyes arányt a matematika, mint tudomány és a matematika, mint eszköz között” – magyarázta.

A mateking.hu csapata tavasszal „Mire jó a matematika?” címmel tartott egy ingyenes matematika népszerűsítő előadássorozatot gimnáziumok részére, a hatalmas sikeren fellelkesülve pedig most szeptemberben megrendezik a „Matematika hónapja” eseménysorozatot, amelynek keretein belül rengeteg matematika népszerűsítő előadást tartanak az Óbudai Egyetemtől kezdve a Csodák Palotáján át, számos középiskolában.

Mosóczi András, egyetemi óraadó, a Mateking alapítója arról is beszélt, hogy szeptemberben egész hónapban bárki számára ingyenesen beszerezhetővé teszik a mateking.hu oldalon a teljes középiskolai matek anyagot felölelő kurzusokat, az emelt matekkal kiegészítve, hogy ezzel is segítsék a matematika könnyű és gyors megértését.

Hiába mutatjuk be előadásainkon, hogy mennyi mindenre használjuk a hétköznapi életben is a matematikát, és hiába mondjuk el sok-sok izgalmas példán keresztül, hogy valamilyen szinten mindenkinek az életében fontos a matematika, ha nem segítünk nekik a felzárkózásban, a jobb megértésben, akkor az egész nem ér semmit. Ezért döntöttünk úgy, hogy most bárki számára ingyenesen beszerezhetővé tesszük egész szeptemberben a középiskolai matematika kurzusunkat, a mateking.hu weboldalon. A matematika az elme vitaminja, és sajnos ma sokan vannak súlyos vitaminhiányos állapotban. Vagyis sokkal fontosabb a matematika, mint azt sokan képzelik. Egy egész életet le lehet élni rejtélyes kudarcokkal, a kudarcok egy részének pedig éppen a megfelelő matematikai gondolkodás hiánya az oka” – nyilatkozott Mosóczi András.