Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Megkopott luxustól a driftpályákig

A Lexus nem arról híres, hogy driftversenyekre alkalmas autókat készítene. A kényelmes limuzinok és SUV-k mellet a japán luxusmárka a gyors túraautók világában jártas még. A Lexus drifter megszületéséhez egy olcsó donorautóra és a tulajdonos bátor projektjére volt szükség.

Ilyen se volt még: driftautó készült egy idős luxusautóból. A szinte hihetetlen átalakulás a szerencsés körülmények együttállásának köszönhető. Wil, egy kanadai autórajongó ugyanis véletlenül ráakadt egy öreg, élete zenitjén már túljutott Lexus SC400-asra. A kivénhedt túraautóért mindössze 1.400 dollárt kértek, ami érthető, hiszen az SC nem volt jó bőrben. A próbaút alkalmával a géptető felcsapódott és lerepült az autóról, a karosszériaelemek pedig olyan csálén álltak, mintha nem is a Lexus, hanem egy mostanában feltörekvő amerikai márka szerelte volna össze a fémtestet. A legtöbb vevő ekkor elköszön, és más autó után néz, ám Wil élénk fantáziával és nagy bátorsággal megáldott ember, ezért a romos külső alatt meglátta a lehetőséget és projektautónak megvásárolta a jobb napokat látott Lexust.

Úgy döntött, hogy hobbijához, a drifteléshez alakítja az egykori luxusautót, és nem zavarta, hogy ehhez gyökeresen módosítania kell a műszaki tartalmat. A kocsiban szerencsére nem a sorhatos, háromliteres motor volt, hanem a Lexus legendás V8-asa, az 1UZ-FE motor. Az SC négyajtós testvére, az LS400 ezzel a motorral szerelve tette föl örökre a Lexust a luxusmárkák térképére. Az SC azonban soha nem készült manuális váltóval, de egy vérbeli driftautóba az kell. Így Wil a Nissan 350Z hatgangos kézi váltóját egy adapter segítségével egybeépítette a motorral. A műszaki perifériák sem maradtak érintetlenek: lett új differenciálmű, kicserélte a futóműben a gumibakokat, majd új kardántengelyt szerelt az autóba. 

Menet közben már látszott, hogy az első hallásra túl merésznek tűnő projektből lesz valami, mert a Lexus időközben megszabadult sok-sok felesleges dologtól is: az autó és a szükségtelen elektronikák, utastéri burkolatok búcsút mondtak egymásnak. Sőt, napfénytető sincs már a koros Lexusban, mert így a hórihorgas Wil bukósisakos feje kényelmesebben elfér driftelés közben. A korábban nyugodt, öreguras menetdinamika is a múlté, hiszen a kuplung és a rövid áttételezésű váltó sokkal közvetlenebb élménnyé teszi a vezetést. Amikor Wil elrúgja a Lexusnak és az autó fara felzárkózik az elejéhez, akkor komoly erők hatnak a sofőr testére is – ebben a helyzetben jönnek jól a pazar oldaltartású Sparco versenyülések.

Wil időközben annyira megszerette a vén Lexust, hogy további tervei vannak vele: a motor állandó társat kap egy kompresszor személyében, ám a nagyobb teljesítménnyel járó fokozott hőterhelés miatt az erőforrás hűtési rendszerét is át kell majd alakítania. Majdnem csodával ér fel, hogy az SC400 még a bonyolult szervátültetések nyomán is használható maradt közúti forgalomban.

Maga a Lexus SC egyébként két generációt ért meg: a kétajtós túraautó első kiadása 1991 és 2000 között volt kapható, az utód pedig az ezredfordulótól 2010-ig volt forgalomban: az SC 430 csak V8-assal készült, és nyitható keményteteje volt. Bár az SC megszűnt, eszmei utódja a már ma is legendának tekintett LC formájában érkezett meg. A gyönyörű modell kupé- és kabriókarosszériával egyaránt kapható, a motor pedig ötliteres, V8-as szívó benzines vagy a 3,5 literes V6-os hibrid lehet.

Fotók: Roads Untraveled, You Tube

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!