Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Már rövidtávon is a digitális átalakulás lesz a cégek versenyképességének a kulcsa

Itt dől el a verseny a magyar kkv-k között

A digitális fejlettség vált a magyar vállalkozások versenyképességének legfontosabb mozgatórugójává a pandémia alatt. A helytől független munkavégzés és munkakultúra kialakítása tartósan a cégvezetők prioritási listájának elejére került, és egyre többen kezdték el stratégiai szinten kezelni a felhőalapú megoldásokat. „Azok a cégek, akik képesek teljesen kihasználni a felhőtechnológia előnyeit, gyorsan és tartósan növekedhetnek, és idővel a versenytársaknak is muszáj lesz őket követni, ha nem akarnak végérvényesen lemaradni” – mondta Juhász Viktor, a felhőmegoldásokat szállító iSolutions Kft. ügyvezetője.

Az első komoly tünet: a munkatársak már nem érzik jól magukat a régi rendszerben

A digitális átalakulás a pandémia előtti időszakban általában azokat a kis- és középvállalkozásokat érintette leginkább, akik tevékenységükből adódóan rá voltak kényszerítve a folyamatos innovációra, vagy nagyon tudatosan építették üzleti környezetüket. A vírushelyzet azonban berobbanta ezt a piacot, és azoknak a vezetőknek is hozzá kellett szokniuk a helytől független munkavégzéshez, akik eddig elsősorban a hagyományos munkaszervezésben hittek.

A járványhelyzet lecsengésével egyre többen térnek vissza az irodába, de az általános tapasztalat azt mutatja, hogy a kollégák zöme már egyáltalán nem, vagy csak részben akar ugyanabban a környezetben dolgozni, mint tette azt korábban. „A cégvezetők visszajelzése alapján különösen a tapasztaltabb kollégák esetében érzik azt, hogy a pandémia alatt bevált home office rendszeréről nem akarnak teljesen lemondani, és újra beülni sokkal nagyobb kötöttségekkel járó irodai környezetbe” – mondta Juhász Viktor, az iSolutions Kft. ügyvezetője.

A munkaerő megtartása mellett a toborzási folyamatokra is kedvező hatással van a digitális érettségi szint. A cégek munkaerőért folytatott harcában is fontos szempont lett az, hogy mennyire vannak jól felépítve az informatikai háttérfolyamatok. Ebbe beletartozik az, hogy a munkavállaló mennyire hatékonyan tud távolról dolgozni, de ami igazán számít, az a hardverek és a digitális eszközrendszer (pl. dokumentumkezelés, meetingek, kapcsolattartás) szervezettségi szintje. „Két azonos feltételeket kínáló cég közül a jelölt azt fogja választani, ahol a digitális háttér jobban fel van építve. Egy érett munkavállalónál már az a legfontosabb szempont, hogy jól osszák be az idejét és hatékonyan gazdálkodjanak az erőforrásaival. A digitális fejlesztések ezt kiválóan támogatják, így az ebbe fektető cégek a tehetségért és szakértelemért folyó versenyben nagy előnyre tesznek szert” – tette hozzá Juhász Viktor.

Az alapokkal már mindenki tisztában van, de a java még csak most jön

A digitális átalakítások során a legtöbb cégvezető ott követi el a hibát, hogy megelégszenek az alapmegoldásokkal, és nem kezelik stratégiai szinten ezt a folyamatot. A webes konferenciahívások és meetingszervezések beépültek a cégek mindennapjaiba, sokan a digitális dokumentumtárat is kialakították, és a korábban tiltott vagy nem szeretett chat is sokkal elfogadottabbá vált, és előszeretettel használják a rövid egyeztetésekhez.

Egy fejlettségi szinttel feljebb lépve az ún. kollaborációs megoldások (pl. közös dokumentumszerkesztés) is egyre több helyen érvényesülnek. Emellett a 20 fő feletti vállalkozások közül sokan kezdenek áttérni a vállalatirányítási rendszer felhőalapú szervezésére is- az iSolutions által felügyelt ilyen méretű cégeknél ez az arány már eléri a 80%-ot.

A szükséges alapok tehát már a magyar kkv-k többségénél is kialakultak, de az igazi versenyelőnyt akkor lehet megszerezni, ha a működés szinte minden részét digitális alapon szervezik meg a cégek. Ide tartozik a feladatkiosztás- és ellenőrzés, az erőforrástervezés, a munkaidő kontrollja, a hatékonyság mérése és az elvégzett munka minőségbiztosítása is. A helytől független munkavégzés legnagyobb kihívása ugyanis az, hogy csökkenteni kell a bizonytalanságot a beosztottban és a vezetőben is. „A vezetőkben teljesen jogosan merül fel az igény arra, hogy átláthatóan tudják kezelni a munkaerő idejét. Egy ilyen rendszer egyben a munkavállaló érdekét is szolgálja: a kapacitások szervezése, az ösztönzések és elismerések beállítása mind olyan terület, amire a folyamatok a klasszikus munkakörnyezetben már kialakultak. Most ugyanezt kell átültetni digitális formába: a különbség, hogy ennek a kialakítására nincs több évnyi idő, hiszen a terület folyamatosan fejlődik, és a versenytársak is fejlesztenek.” – mondta Juhász Viktor.

Amikor a sportkocsit csak kettes fokozatban járatják

Habár az átállásra való hajlandóság a vezetők részéről is pozitív irányba változott, a megvalósítás során rengeteg félmegoldással találkoznak a szakértők. Rendszeresen előfordul az, hogy a cégen belüli munkavállaló feladata a vállalkozás felhőbe költöztetése, és egy bizonyos szintig el is jutnak ebben a folyamatban, de az átgondoltság és a tapasztalat hiánya miatt nem működik jól a rendszer. Az iSolutions saját mérései alapján a magyar kkv-k mintegy egyharmadánál előforduló probléma az is, hogy a vállalkozás komoly összeget áldoz havidíjas digitális alkalmazásokra, de mindössze csak egy vagy két funkciót használ ki belőle, a rendelkezésre álló többtucatnyi helyett. „Olyan ez, mint amikor egy sportkocsit csak kettes fokozatban járatnának ahelyett, hogy annak minden előnyét, kapacitását kihasználnák. A mi feladatunk az, hogy ebben segítsük a cégeket és edukáljuk őket a digitális átalakulásban, és a hosszútávú versenyképességük megőrzésében” – zárta Juhász Viktor.