Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Liber Endre: „A WOMEX közönsége nagyon összetartó, szívesen fejezi ki szolidaritását a nehéz helyzetekben”

Október 21-25. között rendezik meg a világ egyik legrangosabb zenei eseményét, a World Music Expót (WOMEX), amely egyszerre világzenei bemutató, konferencia és showcase fesztivál, a szakma éves találkozója. Az eseménynek, amelyet évente Európa valamelyik kulturális központjában tartanak, idén a Hangvető szervezésében Budapest adott volna otthont. A járványhelyzet miatt azonban a fesztivál nagyrészt online felületen zajlik majd. Liber Endre népzenészt, producert, a Hangvető művészeti igazgatóját a többi között a szervezési és előkészítési feladatokról kérdeztük.

Mi a legnagyobb kihívás egy ilyen nagyszabású online rendezvény megszervezésében, lebonyolításában?

Az egész világon mindenki az online térben kénytelen megoldani sok mindent, amiről korábban fel sem merült, hogy ott az egyáltalán lehetséges. A WOMEX esetében ez rendkívül komplex a feladat, hisz a zenei vásárhoz, a koncertekhez, a konferenciához, a szakma legújabb dokumentumfilmjeihez ugyanúgy hozzá kell férnie a világ 90 országát képviselő közel háromezres szakmai közönségnek, mint normál esetben. Könnyebbség, hogy a WOMEX berlini stábjával megosztva dolgozunk a feladaton.

A WOMEX-et a magyar zenei élet sok neves szereplője, köztük az Előadóművészi Jogvédő Iroda (EJI) is támogatja. Hogyan alakultak a megrendezéssel kapcsolatos hozzájárulások jelen helyzetben?

Örülök, hogy ez szóba került, és ezúton is megköszönhetem az EJI vezetőségének és tagságának, hogy támogatják a magyarok és a régiós szereplők részvételét a világzene legjelentősebb szakmai eseményén.

Egy éve dolgozunk azon, hogy Budapest a 2015-ös WOMEX-hez hasonlóan kiemelkedő színvonalú zenei expónak adhasson otthont. Nyár vége felé dőlt el, hogy a járvány dacára is meg tudjuk rendezni a WOMEX-et, csak nagyrészt online formában. Hiába volt már rengeteg minden leszervezve, az egész rendezvényt újra kellett gondolnunk. Az adminisztrációs teher nem csökkent, és igaz, hogy a delegáltak, zenekarok személyes jelenlétével járó teendők egy jelentős része kiesett, viszont egy rakás, a WOMEX digitális kiadásával járó új feladat keletkezett helyettük. Sőt, mivel a magyar közönségre való tekintettel élő koncertekre is sor kerül, így az azokkal kapcsolatos szervezési, technikai feladatok ellátására, a koncerthelyszín felkészítésére, a profi stáb fizikai jelenlétére ugyanúgy szükség van, mint máskor.

Tehát a kiválasztott magyar zenészek mind színpadra állhatnak? Mi a helyzet a külföldi előadókkal, ők hogyan mutatkoznak be?

Igen, a hazai közönség számára igazán jó hír, hogy jelen állás szerint élőben, a Müpa színpadain is megnézhetők lesznek a magyar fellépők koncertjei. A zsűri által beválogatott Magos Együttes, Ötödik évszak, Dalinda és Babra mellett a WOMEX korábbi fellépői közül a Parno Graszt és Lajkó Félix is koncertezik majd.

A több mint 1500 jelentkezőből kiválasztott mintegy 60 koncertet adó zenekar és szólista sem marad hoppon, gőzerővel folyik a zenéjüket bemutató videóanyagok készítése. Így a koncertszervezők idén sem maradnak le a legújabb tehetségekről, a jövő fesztiválfellépőiről.

Idén Lakatos Mónika énekesnő nyerte el az Artist Award életműdíjat. Hányadik alkalommal jutalmaztak magyar művészt a fesztiválon?

Igen, az idei WOMEX magyar szempontból kiemelkedő sikere, hogy az életműdíjat Lakatos Mónika, a Romengo és a Cigány Hangok énekesnője kapja. Az is jelzi a magyar népzene-világzene erejét, hogy Mónika a második magyar díjazott a Muzsikás 2008-as sikere után. A díjátadásra és a díjazott koncertjére október 24-én kerül sor a Müpában.

Át lehet adni digitális úton a rendezvény üzenetét, hangulatát?

A regisztrált részvétel ugyanazokat a lehetőségeket nyújtja majd, mint minden évben. Persze mindenkinek nagyon fog hiányozni a személyes találkozások varázsa, a korlátozásoktól mentes helyszíni koncertélmény és az esték felszabadult bulihangulata, de az idén ezt el kell tudnunk engedni. Azt pedig csak a rendezvény lezárultával látjuk majd pontosan, hogy az eredeti költségtervet a digitális kiadás milyen mértékben befolyásolja.

Hányan regisztráltak az eseményre? Befolyásolta az érdeklődők számát, hogy a járványhelyzet miatt online lesz megtartva a WOMEX?

A járvány miatti folyamatos bizonytalanság óvatossá tette az embereket, és érthető okokból az első félévben nem volt olyan mértékű a jelentkezések száma, mint korábban. Ennek ellenére, mire kiderült, hogy hagyományos módon nem lesz lehetőségünk megrendezni az eseményt, sok regisztráltunk volt már, és a standbérlések száma is meghaladta a százas nagyságrendet. Ez persze a befizetett regisztrációs és standbérleti díjak visszafizetésével járt. Szerencsére gyorsan eldőlt, hogy át tudjuk terelni a rendezvényt digitális térbe. Újra indulhatott hát a regisztrációs folyamat is az új viszonyokra szabott árszabással.

A WOMEX közönsége nagyon összetartó: szívesen fejezi ki szolidaritását a nehéz helyzetekben. Ha ehhez hozzáveszem, hogy a delegáltaknak idén nem kell utazásra és a szállásra költenie, így kifejezetten nagy részvételi hajlandóságra, a korábbi évekhez hasonló mennyiségű regisztrációra számítok.

Konferencia keretei közt hány magyar résztvevő ad elő? Milyen témákat érintenek?

Lesz egy panel a népzene és a – nyugati terminus szerint – folknak nevezett, népzenei gyökerű zenék oktatásával kapcsolatos kérdésekről, adatbáziskezelésről, komplex audiovizuális oktatóanyagokról, technológiai lehetőségekről Both Miklós, a Polyphony Projekt lelke, és Bolyki Sára énekes, a Zeneművészeti Egyetem Népzene Tanszékének oktatója mellett három külföldi résztvevővel.

Egy másik beszélgetés többek között a zeneipar szereplőinek Európai Unión belüli lehetőségeiről, kilátásairól, a zeneipari uniós pályázatokról szól majd. Ebben a három külföldi szereplő mellett a téma két magyar szakértője, a Kreatív Európa Program Kultúra alprogramjának vezetője, Mondik Gábor és a Music Hungary szövetség elnöke, Weyer Balázs is részt vesz. Ő egyébként egy másik panelben, a zenei exportirodai hálózat tagjainak interaktív találkozóján is hallható lesz.

A WOMEX műfaji sokszínűségét bizonyítja az a konferenciabeszélgetés, amely a jazz és a világzene érintkezési felületeiről, a jazz egyes országokon belüli sajátos fejlődési irányairól szól majd, angol, izraeli és magyar résztvevőkkel. Magyarországot a témában Harcsa Veronika énekesnő képviseli majd.

Ezeken kívül lesz még egy ún. networking panel magyar szereplőkkel, amely a világzene közép- és kelet-európai előadóit fogja össze. Ebben az összefogás egyik kezdeményezőjeként a külföldi partnerek képviselői mellett Lelkes András, a Hangvető ügyvezetője is részt vesz.

Milyen hatást gyakorolt a COVID-19 a Tükrös zenekar életére?

Ugyanúgy jártunk, mint a többi előadó, a koncertek zöme elmaradt. Mivel egy kivétellel mind állasban vagyunk és kapjuk a fizetésünket, ezért ez számunkra – hál’ istennek – nem létkérdés.

Ugyanakkor pontosan tudom, hogy ezekben a hónapokban milyen borzasztó nehéz helyzetben van az, aki kizárólag előadóművészként keresi a kenyerét. A hivatásos zenész lét ugyanis nagyon időigényes. A tanulás, a gyakorlás és a koncertezés egy világszínvonalon teljesítő művész számára minimum teljes munkaidős tevékenység. És bár a közös jogkezelők, az NKA és a Minisztérium is igyekszik pályázatokkal, szociális támogatással segíteni a rászorulókon, sajnos ezek az előadók csak a járvány levonultával nyerhetik vissza korábbi életüket.

Liber Endre hat év klasszikus zongoratanulás és néptánc után kamaszként fogott a kezébe először háromhúros brácsát, majd később cimbalmot. Több táncegyüttes mellett muzsikált, játszott a Lókötő, a Marton és a Gázsa zenekarokban, az 1986-ban alakult Tükrös zenekarnak a mai napig aktív tagja. 2003-ban – a folklemezek hazai, és nemzetközi terjesztésére – az Etnofonnal és az X-Produkcióval közösen létrehozták a Hangvető Zenei Terjesztő Társulást, amelyet 2008 óta egyedül vezetnek. A Hangvető különböző zenei rendezvények szervezésével, világzenei tehetségek felkutatásával, kulturális fejlesztési stratégiai tanácsadással és azok kivitelezésével foglalkozik. Tevékenysége kiemelt szerepet játszik Közép- és Kelet-Európa kulturális életében.