Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Komplett, rész vagy gyűjtő?

Rakománytípusok a logisztikában

Gyűjtőszállítmányozás, komplett és részrakományok – ismerős fogalmak a logisztikában dolgozók számára, de a három rakománytípus közötti különbséget azoknak is érdemes megismerniük, akik például megrendelőként találkoznak ezzel a szolgáltatással. Legfőképpen azért, mert jelentős összegek takaríthatók meg vele, és helyes választással nagymértékben csökkenteni lehet a vállalatok ökológiai lábnyomát. Tudástár-sorozatunk új részében áttekintjük, mit érdemes tudni erről a három fogalomról, melyik a legjobb választás – és mi az az egyetlen dolog, ami a döntéshez szükséges.

Komplett rakomány (FTL)

Az FTL (full truck load), azaz komplett rakomány a szállítmányozás legegyszerűbb esete. A megrendelő ebben az esetben jellemzően olyan nagy mennyiségű árut szállíttat, amely elfoglalja egy teljes jármű rakterét, ráadásul a küldeménynek a lehető leggyorsabban, közbenső megállók nélkül kell célhoz érnie. Hagyományosan a 40 tonnás kamionok használatát értik komplett rakomány alatt a logisztikában. Ha a feladott termék ennek teljes rakterét elfoglalja, akkor alighanem az FTL lesz a legolcsóbb és egyben leginkább környezetkímélő szállítási forma. Amennyiben az áru kevesebb, azaz nem tölti meg a teljes rakteret, akkor érdemes elgondolkodni alternatív megoldáson és nem kizárólagosan szállíttatni egy teljes kamionban. Ilyenkor ugyanis az FTL az áruegységre vetített üzemanyag-felhasználás szempontjából nem hatékony, ami a költségek növekedését eredményezheti, beleértve az áruegységre jutó magasabb szén-dioxid-kibocsátás miatt a környezeti költségek növekedését is.

Olykor kisebb, 18, 12, 7,5 tonnás járműveket vagy akár 3,5 tonnás furgonokat is használnak FTL szállításban. Ezeknél a járműveknél a fajlagos szállítási költség a teherbírás csökkenése miatt egyre magasabb, a legdrágább a furgon esetében. Károsanyag-kibocsátás tekintetében is ugyanez a helyzet, bár a kisebb tehergépkocsi fogyasztása alacsonyabb, mint a nagyoké, de ez jóval kisebb áruennyiségse oszlik el.

Részrakomány (LTL)

Kisebb árumennyiségek esetén jól bevált gyakorlat a rakterek megosztása, az úgynevezett LTL (less than truck load), azaz részrakomány-szállítás. Itt is a feladott áru mennyisége határozza meg leginkább, hogy érdemes-e ezt választani: olyan szállítás esetében ez az ideális megoldás, ahol a küldemény a komplett rakományhoz kicsi, a gyűjtőszállítás számára viszont túl nehéz. Az ügyfél ebben az esetben az áruja által felhasznált rakodóhelyért fizet – összegszerűen kevesebbet, mint ha ugyanezt a mennyiséget FTL-küldeményként adta volna fel, de fajlagosan valamivel többet, mert az LTL-szállítás tonnánkénti díja jóval magasabb, mint az FTL-é. Használata akkor a leginkább költséghatékony, ha a szállítás nem sürgős, hiszen a kamion több állomáson, rakodási ponton is meg fog állni.

Mivel a kamion rakterét nem tölti meg egy feladó áruja, ezért a szállítmányozó feladata, hogy további rakodást szervezzen. A tehergépjármű a további szállítmányok felrakását követően indul a rendeltetési állomások felé. A különböző feladóktól származó rakományt ezt követően különböző helyekre kell eljuttatnia, ami a gyakorlatban az útvonal és a szállítási idő meghosszabbodását jelenti. Az egyes részrakományok szállítási ideje így hosszabb lesz, hiszen azt befolyásolja a többi, mások által feladott áru rendeltetési célállomása is.

A szolgáltatás díjára hatással van azonban egy különleges szempont is. Első pillantásra az LTL olcsóbb megoldásnak tűnhet, mint a gyűjtőszállítás. Lényeges azonban megjegyezni, hogy az LTL és egyébként az FTL árát is jelentősen befolyásolja a szezonalitás. A szállítási csúcsidőszakokban, például decemberben vagy húsvét előtt ugyanaz a szállítmány lényegesen többe kerül, mint „uborkaszezonban”, például a nyári időszak alatt. Ez bonyolítja a tervezést és a költséggazdálkodást, és mindenképpen érdemes éves elemzéssel megvizsgálni, hogy adott esetben melyik az optimális megoldás.

Gyűjtőszállítmányozás

A gyűjtőszállítmányozás során számos ügyfél sok áruja indul útnak egy kamionnal különböző célállomásokra, országhatárokon keresztül. A küldeményeket átrakóraktárakban, logisztikai csomópontokon az adott irányba tartó, máshonnan érkező áruval együtt másik járműre rakodják, és így továbbítják a címzettig. A Dachser esetében ennek alapja egy sűrű, több mint 200 telephelyből álló hálózat Európában, és a mindezt kezelni képes egységes informatikai rendszer. A logisztikai szolgáltató naponta indít fix menetrend szerint kamionjáratokat egész Európában, amely ügyfelei számára egyszerű tervezést és akár nemzetközi terjeszkedést, az új piacokra történő gyors belépést tesz lehetővé.

Ez a rakománytípus kisebb és könnyebb szállítmányok számára alkalmas, a Dachsernél 6 tonnáig és 12 raklapig terjedő küldeményeket tudnak ezen a rendszeren belül szállítani. A rugalmasságot és gyorsaságot az egyidejűleg 76 raklap szállítását lehetővé tevő csereszekrények biztosítják.

A döntés

Az a fentiek alapján egyértelmű, hogy bölcsek köve nem létezik a szállításban – hiszen mindig a körülményektől, a küldeménytől, a feladó- és célállomástól függ, hogy melyik a helyes választás. Egy biztos, a legjobb megoldás megtalálásához a legfontosabb lépés a tervezés, az igények és lehetőségek minél pontosabb felmérése.