Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Kínában épít villanyautógyárat a Lexus

A Toyota-csoport helyi partnerektől független, önálló autógyártó üzemet készül létrehozni Sanghajban. A gyár 2027-től állhat üzembe, és elektromos Lexus modelleket fog előállítani.

Valamikor 2024 nyarán érdekes hír jelent meg egy kínai hírportálon: értesülésük szerint a Lexus önálló autógyárat készült építeni Sanghajban, ahol hibrid modelleket fognak gyártani már akár 2026-tól. Az autógyártó akkor késlekedés nélkül cáfolta a hírt, és az egész téma feledésbe merült… Most viszont, fél évvel később a csaknem 150 éves múltra visszatekintő Nikkei lapkiadó közölt egy hasonló beszámolót, amit nem csak a csatorna rangja tesz hihetőbbé, hanem az, hogy hibridek helyett tisztán elektromos (BEV) modellek gyártásáról van benne szó. 

A belső információkra hivatkozó hír szerint a Toyota-csoport tárgyalásokat kezdett Sanghaj városával egy lehetséges autógyártó üzem létesítéséről. A projektet egyedülállóvá teszi, hogy a japán autógyártó önállóan, helyi partner nélkül kívánja üzemeltetni új leányvállalatát. 

Kína ugyanis kezdetektől fogva csak helyi (állami) cégekkel létrehozott vegyesvállalat formájában engedélyezte a nemzetközi autógyártók számára, hogy összeszerelő vagy gyártóüzemeket létesítsenek a hatalmas országban. Ez a stratégia kulcsfontosságúnak bizonyult a kínai autóipar megteremtése és megerősítése szempontjából; a globális kompetenciát elsajátító helyi vállalkozások ma már a legnagyobbnak számítanak bizonyos területeken, mindenekelőtt a hálózatról tölthető, részlegesen vagy teljesen elekromos járművek, illetve az önvezető technológiák fejlesztése és gyártása terén. 

Amellett, hogy Kína uralja az új energiájú (PHEV, BEV) járművek gyártását (2023-ban minden tíz, világszerte eladott villanyautóból csaknem hat Kínában készült), a helyi piacot is uralják az emissziómentes technológiák: 2023-ban a hazai eladások 37 százalékát tették ki a hálózatról tölthető járművek. A kínai piac szemlátomást csillapíthatalan villanyautó-éhsége is hozzájárult ahhoz, hogy a kínai vezetés felülvizsgálta a korábbi, szigorú korlátozásokat, és bizonyos feltételek mellett ma már engedélyezi a független, 100%-ban külföldi tulajdonrészű cégek alapítását.

Noha a Toyota-csoport nem erősítette meg az értesüléseket, ezúttal nem is cáfolta azokat, így valószínű, hogy valamilyen formában ténylegesen helyi gyártóüzemet létesítenek Lexus (és potenciálisan Toyota) márkájú elektromos modellek előállítására. A 2027-re prognosztizált üzemindítás abból a szempontból is hihetően hangzik, hogy a Lexus a jelek szerint egyébként is ekkortól tervezi gyártani korábban beharangozott elektromos modelleit: az LF-ZC tanulmányautóval megelőlegezett szedánt, illetve az LF-ZL crossovertanulmány szériaváltozatát. Mivel ugyancsak ekkortájt várható, hogy a Toyota-csoport elkezdi a korszakalkotó szilárd elektrolitos akkumulátorok sorozatgyártást és autóipari felhasználását, arra is van esély, hogy a Lexus új generációs elektromos járművei már ezzel az innovatív akkumulátortechnológiával kerülnek piacra.

A sanghaji Lexus-üzem létrehozása vélhetően nem jelenti azt, hogy a Toyota feladná jelenlegi vegyesvállalatait, amelyek keretében helyi autógyártókkal működik együtt évek óta. A First Automotive Works  (FAW) csoporttal 2003-ban, a Guangzhou Automobile Group (GAC) konszernnel 2004-ben hozott létre vegyesvállalatot a Toyota. Az előbbi három városban állít elő személyautókat, terepjárókat és buszokat, míg a GAC Toyota kantoni üzeme személyautókat (jelenleg tíz alapmodellt és azok karosszéria-variációit) gyárt. 

Fotók: Nikkei Asia, Toyota, Lexus

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!