Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Karácsonyi hajrá 2022-ben

A globális gazdasági helyzet és az infláció a 2022-es ünnepi készülődésre is hatással van. Ennek ellenére, a fogyasztók igyekeznek megtalálni a módját annak, hogy megbirkózzanak az inflációval és megteremtsék az ünnepi hangulatot.

Az amerikai háztartások 37%-nak pénzügyi helyzete rosszabb, mint tavaly, de úgy tűnik, hogy ez a tény nem árnyékolja be az ünnepi készülődést, csupán azt eredményezi, hogy a vásárlók az inflációra reagálva módosítják kiadási stratégiájukat – derül ki a Deloitte 2022. évi felméréséből. Ennek eredményeképpen, az amerikai vásárlók 38%-a már a tavalyinál korábban megkezdte az ajándékok beszerzését.

Magyarországon is hasonlóan alakulnak idén a vásárlási szokások, a vásárlók 55%-a idén már szeptember eleje és november vége között be is szerezte a karácsonyi ajándékokat.

A vásárlók felkészültek az ünnepi hajrára is, sőt, az infláció nyomán emelkedett árak ellenére, az amerikai a vásárlók 77%-a készlethiányra is számít az ünnepi időszakban az ajándékok beszerzése során. A Deloitte felméréséből továbbá az is kiderül, hogy az amerikai vásárlók 60%-a hajlandó lenne lecserélni a megszokott és kedvelt márkáját, amennyiben egy termék jobb áron elérhető egy másik márka kínálatából.

Ajándéktrendek

Idén karácsonykor a legnépszerűbb ajándéktípus – a tavalyi évekhez hasonlóan – a ruházati cikk, de a könyv, a játékok és az élelmiszer is nagy népszerűségnek örvend. Az infláció hatását mutatja, hogy jellemzően a kisebb értékű termékeket keresik a fogyasztók, illetve minden kategória esetén érezhetően nagyobb a kereslet az olcsóbb, sajátmárkás termékek iránt.

Az USA-ban is hasonlóan a ruházati cikkek és kiegészítő szerepelnek a dobogó első fokán, azonban különbség, hogy a vásárlási utalványok ajándékozása szerepel a dobogó második helyén, és népszerű ajándéknak számítanak még a különböző műszaki cikkek és műszaki kiegészítők is.

Hogyan vásárolunk 2022-ben?

Az online vásárlás 2022-ben is kedvelt a vásárlók körében. Ezt mutatja, hogy a hazai vásárlók 76 százaléka tervez hazai online áruházban karácsonyi ajándékot rendelni, külföldi shopból viszont mindössze 8 százalékuk tervez rendelni hasonló célból vásárolni – míg a plázák, bevásárlóközpontok (43%) és a hagyományos üzletek és szupermarketek (33%) továbbra is népszerűek – derül ki az eMAG megbízásából a GKID által készített felmérésből. Ezzel szemben az amerikai Deloitte felmérése azt mutatja, hogy a fogyasztók üzletben történő vásárlása folyamatos növekedést mutat az elmúlt 2 évben, azonban tagadhatatlan, hogy a fogyasztók nem mondanak le az online vásárlás kényelméről.

A fogyasztók legszívesebben az online boltokban és a nagykereskedőknél vásárolnak az ünnepi időszak alatt. Ez a két vásárlási mód a meghatározó az utóbbi 5 évben. A Deloitte kutatása alapján a vásárlók több, mint fele tervez okostelefont használni az ünnepi bevásárlás során” – hangsúlyozta Fábry Borbála, a Deloitte FMCG&Retail iparági csoportjának szenior tanácsadója.

A social média is töretlenül népszerű, az amerikai vásárlók egyharmada már nemcsak a termékbemutatók és vásárlói visszajelzésekre használ social médiát, hanem annak segítségével szerzi be az ajándékokat és bonyolítja le a vásárlásait. Ez a jelenség nem meglepő, hiszen a digitális bennszülött generációk egyre nagyobb vásárlóerőt képviselnek, így a közösségi média egyre inkább a vásárlók eszközévé válik”tette hozzá Aracsi Bernadett, a Deloitte FMCG&Retail iparági csoportjának vezetője.