Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Jövőre bárki versenyezhet a Peugeot 9×8-assal

Több mint tíz évnek kellett eltelnie, hogy az FIA WEC hosszútávú világbajnokság saját, hivatalos videojátékot kapjon. A várakozás 2024 elején véget ér: a Motorsport Games ekkor mutatja be a Le Mans Ultimate szimulátort. A vezethető autók közül természetesen a Peugeot 9X8 sem hiányozhat – sőt, a különleges francia konstrukció volt az első Hypercar, amelyet a játék fejlesztéséért felelős Studio 397 dizájnerei életre keltettek a virtuális világban.

2023 őszén látványos képek jelentek meg a világhálón a Peugeot díjnyertes versenyautójáról, a hosszútávú világbajnokságban versenyző Peugeot 9X8-ról. Ezek azonban nem a széria valamely versenyén készített felvételek voltak – sőt, egyáltalán nem is felvételek voltak, hanem virtuális grafikák, amelyeken keresztül a 2024-es videojáték-piac egyik legnagyobb szenzációjának ígérkező Le Mans Ultimate fejlesztői engedtek betekintést az immár második éve zajló munkafolyamatokba…

Hogy megértsük ennek a jelentőségét, egészen az évezred elejéig kell visszamennünk az időben. 2001-ben jelent meg ugyanis az a Le Mans 24 Hours nevű játék, amely annak idején hatalmas port kavart a piacon. A kritikusok egyetértettek abban, hogy a hardcore szimulátoroktól eltekintve akkoriban egyetlen más játék sem adta vissza ilyen pontosan és hangulatosan a hosszútávú autóversenyzés világát. A rajongók izgatottan várták a folytatást, az azonban elmaradt: a videojáték-ipar mintha megfeledkezett volna erről a tagadhatatlanul komplex, a fejlesztők és a játékosok részéről egyaránt jelentős idő és erőforrás ráfordítását igénylő motorsportműfajról.

A változás első reménysugarai végül 2018-ban csillantak fel a láthatáron. A Motorsport Games kiadó ekkor kötött megállapodást a Le Mans-i 24 órás verseny gazdájával, az Automobile Club de l’Ouest (ACO) szervezettel egy e-sport versenyszéria megvalósítására. Két évvel később, amikor a koronavírus-járvány miatt az ACO kénytelen volt későbbre halasztani a legendás futamot, a Motorsport Games és az FIA WEC bevonásával megszervezték a 24 Hours of Le Mans Virtual elnevezésű szimulátorversenyt. A valós időben zajló e-sport esemény iránti hatalmas érdeklődés nyomán a Motorsport Games 2021-ben bejelentette, hogy belekezd minden idők első hivatalos WEC videojátéka: a Le Mans Ultimate fejlesztésébe.

Azt már akkor lehetett tudni, hogy az alapokat annak az rFactor 2 szimulátornak az evolúciója adja, amelyet elsősorban professzionális célokra, versenyautók fejlesztésére és pilóták képzésére hoztak létre, és amely többek között a 24 Hours of Le Mans Virtual e-futamok platformjául is szolgált. Az rFactor 2-t fejlesztő Studio 397 ettől fogva a Motorsport Games irányítása alatt dolgozott a projekten, amelynek első előzetesét az idén századik születésnapját ünneplő Le Mans-i 24 órás futamon mutatták be a közönségnek.

Az ígéretek szerint a játékban a komplett 2023-as évad szerepel majd, beleértve az összes pályát, valamint a Hypercar, LMDh, LMP2 és GTE géposztályok képviselőit. Ezek közül értelemszerűen az első: a WEC legfelső kategóriája áll a figyelem középpontjába, ezért érthető, hogy a fejlesztők a mezőny legkülönlegesebb autójával kezdték a munkát.

A hibrid hajtáslánccal szerelt Peugeot 9X8 speciális aerodinamikai csomagjával emelkedik ki elődjei és kortársai közül: a tervezők úgy alakították ki a fenéklemezt, valamint a karosszéria borítóelemeit, hogy elhagyhatták a méretes hátsó szárnyat, ami egzotikus megjelenést kölcsönöz az autónak – és különleges kihívást jelentett a grafikusoknak, hiszen a megszokott versenyautó-sémáktól elszakadva, minden beidegződésüket hátrahagyva kellett hozzáfogniuk a munkához.

A minél élethűbb megjelenés érdekében a Peugeot Sport a Studio 397 dizájnereinek rendelkezésére bocsátotta a 9X8 számítógépes tervrajzait – ahogy Mirza Rustemović, a stúdió vezető 3D tervezője elmondta, még soha állt rendelkezésükre ennyi egzakt adat, mint most, a Peugeot modellezése során. A gyári CAD-információk mellett számtalan fényképet is készítettek a versenyautóról. Ezek részben a felületek megformálása, a fény-árnyék viszonyok változásának követése miatt fontosak, részben azért, mert bizonyos apró részletek – pl. az antennák és egyéb szerelvények elhelyezése, kábelek elvezetése – az eredeti tervektől eltérően valósultak meg a versenyautókon.

A modern grafikai technológiák révén minden korábbinál részletgazdagabb kidolgozást kaphatnak az autók. A Studio 397 tervezői például a látványos matricázás alatt rejlő szénszálas panelek textúráját, finom szövetszerkezetét is megjelenítik a játékban. Mindez azt is jelentette, hogy egy-egy autó fejlesztése különösen hosszú időt vesz igénybe – csak maga a tervezés mintegy három hónapon át tart, és ezt követi még a tesztelés, pont, mint a való életben. Ugyanez igaz a szimuláció más aspektusaira is: az előzetesekből kiderült például, hogy az időjárási viszonyoknak megfelelően, életszerűen fognak koszolódni a járművek, illetve az aszfalton hagyott abroncsnyomok és törmelékek is tökéletesen valósághűek lesznek.

Az eredeti tervek szerint még Le Mans jubileumi évében, 2023 decemberében megjelent volna a Le Mans Ultimate. A legfrissebb tájékoztatás szerint azonban a premier időpontját áthelyezték a 2024-es évad indítására. Úgy tudjuk, a játékból nem készül évente új kiadás, helyette folyamatosan érkező frissítésekkel tartják majd naprakészen a programot – mivel a Motorsport Games és az ACO között 2021-ben újrakötött megállapodás tíz évre szól, legalább az évtized végéig biztosítottnak látszik, hogy a játékosok mindig aktuális tartalommal találkozzanak. A Le Mans Ultimate várhatóan magas rendszerigényei miatt első körben PC-n lesz elérhető, de a fejlesztők nem zárták ki annak lehetőségét, hogy később elkészítik annak konzolváltozatait is.

ILLUSZTRÁCIÓK: STELLANTIS, TRAXION.GG

Megvalósulhat a Peugeot 9×8 közúti változata?

A csúcson indul a Peugeot és a LEGO együttműködése