Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Jóformán vadonatúj autó lett a Lexus RZ

Innovatív digitális technológiákat, számottevően megnövelt akkumulátor- és motorteljesítményt, valamint a Lexus tradicionális értékeit még inkább elmélyítő fejlesztéseket hoz a 2025-ös év a Lexus RZ tisztán elektromos crossover számára.

Idén ünnepli az elektrifikáció huszadik évfordulóját a Lexus: a márka 2005-ben kezdte el értékesíteni a világ első hibrid prémiumjárművét, az RX 400h-t. Mostanra a márka eladásaiban abszolút túlsúlyt képviselnek a részben vagy teljesen elektromos modellek: ezek világszerte 52%-ban, Európában 91%-ban részesednek a Lexus forgalmából. Ezt a kiemelkedő eredményt a kiforrott műszaki tartalom mellett a valós piaci igényekhez igazodó kínálatának köszönheti a márka: míg versenytársai a realitásokat sokszor megelőzve igyekeztek akkumulátoros elektromos modelleket kínálni ügyfeleiknek, a Lexus olyan portfóliót állított össze, amelyben a vásárlók saját ízlésüknek és lehetőségeiknek megfelelő tempóban közelíthetik meg az elektromos mobilitás világát.

Ezzel a filozófiával áll harmóniában az a fejlesztés, amely a piacon eltöltött három, sikeres év után lehetővé teszi a Lexus RZ tisztán elektromos szabadidőjármű számára, hogy teljes mértékben kibontakozzon, és kiaknázzon minden, eredendően benne rejlő lehetőséget. A márka mérnökei nem csak a teljes hajtásláncot dolgozták át, de azokat a technológiákat is piacéretté fejlesztették, amelyek a modell előtanulmányának 2021-es premierjekor lenyűgözték a világot.

Ezek közül a legfontosabb az elektronikus (steer-by-wire) kormánymű, amely forradalmasítja a vezetést. Míg a hagyományos, mechanikus kormányművek esetén jellemzően több mint egy teljes fordulatnyit (360°) kell elforgatnunk a kormánykereket ahhoz, hogy középállásból bármelyik irányban eljussunk a maximális bekormányzásig, a Lexus elektronikus rendszere mindkét irányban 200-200 foknyi elforgatással – azaz balra és jobbra egyaránt alig több mint egy fél fordulattal – teszi lehetővé ugyanezt. A kormánykeréken (amely immár nem is kerek, hiszen nincs szükség átfogásra) keresztül kiadott manőverezési parancsot egy elektronikus agy által vezérelt villanymotorok hajtják végre, a bekormányzás mértéke és sebessége számos paramétertől függően, zökkenőmentesen változik. Így a teljes sebességtartományban magabiztosan, biztonságosan és pontosan irányítható a jármű. A fizikai kapcsolat hiánya miatt az útegyenetlenségekből eredő ütések és rezgések nem terjednek át a kerekekről a kormányra, ami pihentetőbb, kényelmesebb utazási élményt eredményez. A szükséges visszajelzést elektronikus formában biztosítja a rendszer.

A másik fontos innováció a vadonatúj F Sport kivitelhez kínált, Interactive Manual Drive névre keresztelt hajtásvezérlés, amely a kézi sebességváltás közvetlenségével teljesíti ki a tisztán elektromos hajtáslánc által kínált vezetési élményt. A rendszer a gázpedál lenyomásának mértéke és gyorsasága, valamint a menetsebesség függvényében szimulálja egy nyolcfokozatú sebességváltó működését. A kormány mögött elhelyezett „váltófülekkel” vezérelhető rendszer a gyorsítási érzet mellett a hagyományos belső égésű motorok hangulatát visszaadó hangzással gazdagítja az élményt, így elmélyítve a kapcsolatot a vezető és járműve között. 

Az imént vázolt, forradalmi technológiák lenyűgözőek, ám a mérnökök a Lexus RZ bevált megoldásait is mélyrehatóan tökéletesítették. Ilyen a Direct4 összkerékhajtási rendszer, amely az átdolgozott hajtáslánc kibővített képességeit kiaknázva még közvetlenebb, még magabiztosabb vezetési élményt ígér. Egyenes vonalú gyorsuláskor a rendszer a tapadás függvényében a hajtóerő 40-100 százalékát a hátsó tengelyre összpontosítja, míg kanyarodáskor a rendelkezésre álló nyomaték akár 80%-át az első kerekekre helyezi át, majd az íven haladva fokozatosan egyre több erőt visz át a hátsó tengelyre; a kanyar után kigyorsítva képes akár 100%-ban hátsókerék-hajtású járműként viselkedni.

A Direct4 rendszer korábban legfeljebb a teljes motorteljesítmény 80%-át tudta a hátsó kerekekre juttatni; a tágabb vezérlési tartományt a jelentős mértékben megnövelt motorteljesítmény teszi lehetővé. Továbbra is létezik egymotoros, elsőkerék-hajtású variáns, ám míg a korábbi RZ 300e legnagyobb teljesítménye 150 kW (204 LE) volt, az új RZ 350e belépőmodell 167 kW-ot, azaz 227 lóerőt tesz elérhetővé. Az RZ 450e (elöl 150, hátul 80 kW-os villanymotor) helyébe lépő RZ 500e a 167 kW-os elülső villanymotorhoz egy ugyanakkora csúcsteljesítményű hátsó villanymotort társít. Fizikailag ugyanez a konfiguráció jelenik meg a vadonatúj RZ 550e F Sport csúcsváltozatban is, azonban a két variáns csúcsteljesítménye az egyedi hangolásnak köszönhetően eltérő: míg az RZ 500e legnagyobb rendszerteljesítménye 280 kW (380 LE), az RZ 550e F Sport esetében 300 kW (408 LE) a maximális kombinált motorteljesítmény. Az új sportmodell így mindössze 4,4 másodperc alatt gyorsul 0-100 km/órára; a 380 lóerős konfigurációnak ehhez 4,6 másodpercre van szüksége, míg az elsőkerék-hajtású RZ 350e esetében 7,5 másodpercig tart a gyorsulás.

Ahogy korábban, most is egyféle akkumulátor biztosítja a motorok hajtásához szükséges energiát, ennek bruttó kapacitása azonban a korábbi 71,4 helyett 77 kWh. Ez egyben azt is jelenti, hogy a nagyobb motorteljesítmény ellenére nőttek a szabványos hatótávolsági értékek: a belépő verzió a korábbi 480 helyett akár 575 kilométert tud megtenni, az összkerékhajtású változat elméleti hatótávolsága 440 helyett 500 kilométer, míg az F Sport kivitelt 450 kilométerre hitelesítették a WLTP-norma szerint.

Az új fejlesztésű akkumulátor, az átdolgozott töltőrendszer, valamint az újonnan bevezetett akkumulátor előkondicionálás, amely a navigációs rendszerbe úti célként betáplált egyenáramú gyorstöltő állomáshoz közeledve úgy szabályozza az akkumulátorcellák hőmérsékletét, hogy azzal elősegítse azok optimális töltését, akár 30 perccel lerövidül a töltés időtartama! Az RZ váltóáramról legfeljebb 22 kW-tal, egyenáramról akár 150 kW-tal tölthető.

A nagyobb motorteljesítményhez és a fokozott menetdinamikához igazodva a mérnökök átdolgozták a Lexus RZ futóművét. A vázszerkezet szilárdságát a hűtőradiátor rögzítésének megerősítésével, valamint a hátsó futóműnél alkalmazott merevítéssel fokozták, az első és hátsó lengéscsillapítókat, illetve rugókat a megváltozott feltételekhez hangolták. Tovább erősítették a zajcsillapítást és a hangszigetelést, a hátsó ülések alá új hangelnyelő réteget építettek be, hangszigetelő kialakítást kapott a kalaptartó, valamint a csomagtérajtó és a csomagtér burkolata. 

Ami a belső kialakítást illeti, a Lexusnál első ízben lézerrel kivitelezett grafikával díszítették az ajtópanelek borításánál használt, 30%-ban növényi alapanyagokból készített Ultrasuede szintetikus nyersbőrt. Szintén újdonság a többszínű hangulatvilágítás dinamikus árnyékhatása, amely változó mintázatokkal teszi élővé, természetes hatásúvá a belső teret. A napfénytető mostantól elektromosan sötétíthető, ami egyben lehetővé tette, hogy a panoráma üvegtetővel társítsák az elektronikus (kameraalapú) belső visszapillantó tükröt.

Az újonnan bevezetett F Sport kivitel a bevált szokásoknak megfelelően nem csak nagyobb motorteljesítményt és a virtuális sebességváltó funkciót kínálja, hanem egyedi külső és belső stílusjegyeket is. Az első lökhárítón légvezető nyílásokat alakítottak ki a fékek hatékony hűtéséhez, elöl és hátul funkcionális légterelőt alkalmaztak, és egyedi a hátsó lökhárító is. A 20 colos keréktárcsákra aerodinamikus burkolatot szerelnek. Csak az F Sport kivitelhez rendelhető az új Neutrino-szürke karosszériaszín. Az utastérben kék részletekkel színesített fekete/sötétszürke színvilág, speciális mintázatú burkolatok, valamint egyedi küszöbbetétek, kormány és alumínium pedálok mellett speciális felépítésű, határozott megtámasztást biztosító első üléseket találunk.

A megújult Lexus RZ modellcsalád 2025 őszétől elérhető Európában. 

Fotók: Lexus, Toyota

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!