Jó irány lehet Lázár János tarifaközösség-ajánlata
Március elsejétől változik a tarifarendszer az állami közlekedésben, a vármegyebérleten és az országbérleten kívül minden más eddig használt bérletet megszüntetnek – jelentette be az építési és közlekedési miniszter kedden Debrecenben sajtótájékoztatón.
Lázár János hozzátette, új napi kedvezményes jegyet is bevezetnek: a vármegye24 napijegy 999 forintba, a Magyarország24 napijegy 4999 forintba fog kerülni, és korlátlanul felhasználható a MÁV és a Volán összes járatán.
Jelezte azt is, hogy az eddigi 65-féle kedvezményből 22 marad meg március 1-jétől, és valamennyi 50 százalékos kedvezményes utazásra jogosít majd
A 65 év felettiek ingyenes utazási kedvezményét kiterjesztik a 14 év alattiakra is, a 14 -25 év közöttiek, ha nem vesznek bérletet, 50 százalékos kedvezménnyel utazhatnak csakúgy, mint a közszolgálatban – oktatásban, egészségügyben – dolgozók, amennyiben regisztrálnak a kedvezmény igénybevételére – ismertette a részleteket Lázár János.
Jelezte azt is, hogy a 65 év alatti életkorú nyugdíjasok kedvezményesen vásárolhatnak vármegye-, illetve országbérletet, az eddig 90 százalékos kedvezménnyel utazóknak – fogyatékosok, tartós betegek és a nagycsaládosok – szintén ingyenes lesz a közlekedés a MÁV és a Volán járatain az országban.
A miniszter Budapestre kitérve azt mondta, „elbambulták” a főpolgármesteri hivatalban a decemberben lejárt szerződés megújítását, a fővárosnak fizetési kötelezettsége van, a közlekedésben sincs „ingyen ebéd”, a HÉV, a MÁV, a Volán közszolgáltatás, az utazásért valakinek fizetnie kell.
Lázár János szerint a kormány és a tárca is megállapodásra törekszik, ezért újabb ajánlatot tett a fővárosnak. Terveik szerint a Budapest bérlettel lehet majd utazni a Volán- és MÁV-járatokon, amennyiben a vármegye- és az országbérleteket az összes BKK-járaton elfogadják.
A Lázár János bejelentéseire reagáló videójában Karácsony Gergely azt mondta: a vármegye- és országbérletek elfogadása, illetve a Budapest-bérlet megőrzése „jó irány”. A kérdés az, hogy mik a részletek – tette hozzá.
„Számunkra csak és kizárólag olyan megállapodás lehet elfogadható, amely egyszerre jelent a kormánynak és a fővárosnak is pluszforrásokat a közösségi közlekedés jobb finanszírozásához”
– hangoztatta a főpolgármester.
Kifejtette, Lázár János bejelentését úgy tudja értelmezni, hogy egy óriási lépést tesznek közösen a 2019-es választási programjának végrehajtása érdekében, hiszen abban szerepelt az, hogy a 14 évnél fiatalabbak ingyen használhassák a közösségi közlekedést, és az is: Budapesten és az agglomerációban egységes, tarifaközösségen alapuló bérlet- és jegyrendszert kell kialakítani a városon belüli és kívüli szolgáltatásokra.
A főpolgármester azt mondta, bár az ő felvetését a kormány nem akarta felkarolni, reméli, hogy „a saját minisztere felkarolása után” ez a programpont valóban meg is valósulhat.
Közölte: az elkövetkező hetekben hosszú szakmai, konstruktív tárgyalásokra készülnek, amelyek során meg tudják határozni, hogy „egészen pontosan hogyan tudunk elszámolni majd a közösen szerzett bérletbevételekből”. Hiszen a közös szolgáltatások mellé közös bevételmegosztásra is szükség van – fűzte hozzá Karácsony Gergely, aki megismételte: „jó az irány, a részleteken múlik”, hogy meg tudják-e kötni a megállapodást.
Azt mondta, két dolgot tudnak vállalni: az új rendszerrel a budapestiek nem járhatnak rosszul, tehát meg kell őrizni minden olyan közlekedési lehetőséget, amelyet a Budapest-bérlet rendszere biztosít. Továbbá az a céljuk, hogy ne csak a budapestiek járjanak jól, hanem mindenki, aki Budapesten közlekedik.
Karácsony Gergely kijelentette: ha sikerülne megállapodni a bérletek elfogadásáról, valamint a költségek és a bevételek megosztásáról, akkor tovább lehetne lépni az egységes agglomerációs közösségi közlekedési rendszer kiépítése felé, azaz hogy „gyakorlatilag egy regionális BKK-t” hozzanak létre, amely „nemcsak Budapestet, hanem az egész közép-magyarországi régiót szolgálja”.
A főpolgármester szólt arról is: a minisztérium részéről az elmúlt hetekben és hónapokban nem érkezett olyan tárgyalási javaslat, amely a Budapest-bérlet jelenlegi rendszerének fenntartását szolgálta. Csak olyan javaslat érkezett, amely „egyszerre volt rossz a budapestieknek és egyszerre volt a rossz a budapesti önkormányzatnak”, hiszen a Budapest-bérlet megszüntetését indítványozták – emelte ki Karácsony Gergely, leszögezve: ilyen megállapodást Budapest főpolgármestere nem köthet.
Kitért arra is, hogy az állam tizenkét százalékot kap a Budapesten keletkező jegybevételekből, és nem egy százalékot, mint ahogy azt Lázár János mondta.
Karácsony Gergely megjegyezte azt is, hogy az állami hozzájárulás a fővárosi közösségi közlekedési finanszírozásához „nem miniszter úr kénye-kedve szerint történik”, hiszen arról a költségvetési törvény rendelkezik.
Az LMP nem tartja tisztességesnek Lázár János tarifaközösség-ajánlatát
Az LMP nem tartja tisztességesnek Lázár János építési és közlekedési miniszter azon ajánlatát, hogy továbbra is érvényes lesz a Budapest-bérlet a fővároson belül a MÁV és a Volán járataira, ha a BKK a jövőben elfogadja saját vonalain a vármegye- és országbérleteket – közölte Bakos Bernadett, a párt országgyűlési képviselője a Debrecenben tartott, interneten is közvetített keddi sajtótájékoztatóján.
A politikus szerint nagyságrendi eltérések vannak a két bérletforma használata között; a BKK utasforgalma napi hárommillió, ennek fele pedig biztosan vármegye- vagy országbérlettel venné igénybe a jövőben a szolgáltatásokat a javaslat megvalósulása esetén.
Ezt nem tartjuk korrekt ajánlatnak, nyilvánvalóan az volt a cél, hogy kellemetlen helyzetbe hozzák a fővárost – jelentette ki az LMP képviselője.
Hangsúlyozta, azzal egyetértenek, hogy nem csupán Budapesten, hanem minden városban szükség van a központi költségvetési által támogatott, színvonalas közösségi közlekedésre, ám szerinte ennek megvalósítása csak szándék kérdése.
Elmondta: a kormány a fővárossal 12 milliárd forinton vitázik, miközben Debrecen környékére 700 milliárdos fejlesztéseket tervez.
Bakos Bernadett hozzátette: félő, hogy azok a nagyvárosok jutnak ilyen mértékű infrastruktúra-fejlesztésekhez, ahol akkumulátorgyár vagy ahhoz kapcsolódó ipar jelenik meg.
(MTI)