Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Jajjj!!! A  12-26 éves korosztály diktál az online divatkereskedelemben

  • A divatcikkek és kiegészítők a globális e-kereskedelemi bevételek 24%-át tették ki 2022-ben, megelőzve ezzel a többi termékkategóriát[1]
  • Az AI által támogatott alkalmazások egyre népszerűbbek az ágazatban, mivel segítségükkel ügyfélközpontú, személyre szabott szolgáltatásokat tudnak nyújtani a vállalkozások
  • A versenyképességet meghatározó tényezővé válik a kínálat Z generáció által diktált rövidebb trendciklusokhoz való hozzáigazítása

A GLAMI divatkereső európai webáruházak között készített felmérése szerint annak ellenére, hogy a 12-26 éves korosztály vált a divat világát leginkább meghatározó korcsoporttá, a vállalkozások csak 20%-a igazítja választékát a legfiatalabb generáció ízlésvilágához. Ugyanakkor azok a webáruházak válhatnak sikeressé, akik a rendelkezésükre álló technológiák segítségével képesek néhány másodperc alatt felkelteni, majd fenntartani a fogyasztók figyelmét.

A több ezer európai webáruház kínálatát összekapcsoló GLAMI divatkereső platform friss e-kereskedelmi jelentése[1] külön fejezetet szentel a digitális innováció és a Z generáció kapcsolatának.  A beszámoló szerint az ezredforduló óta egyre inkább a Z generáció formálja azokat a sajátos esztétikai irányzatokat, amelyek sokszor meghatározó trendekké válnak a divat világában, valamint néhány éven belül ez a korcsoport már nem csak a trendeket fogja diktálni, de hamarosan ők válnak majd egyben a legfizetőképesebb fogyasztókká is.

A Z generáció tagjainak nagy része eltávolodik a stílusok által meghatározott öltözködéstől, hogy valamelyik közösségi médiában látható „hiperspecifikus” vizuális esztétikához (pl. barbiecore, regencycore, kidcore, balletcore, westerncore stb.) illeszkedjen és ennek megfelelő ruhadarabokat keres az interneten. A divatmárkáknak és a webáruházaknak ugyanakkor nem csak a kínálatukat kell ezekhez a dinamikusan változó igényekhez igazítaniuk, hanem olyan innovatív vásárlási élményt is kell biztosítaniuk, amelyekkel a fogyasztók gyorsan és kényelmesen találhatják meg, illetve vásárolhatják meg az igényeiknek megfelelő termékeket” – mondta Silvia Lešková, a GLAMI országigazgatója.

A kutatás kiemeli továbbá a Z generáció fogyasztói attitűdjeinek másik fontos aspektusát is, mégpedig, hogy olyan vállalatoktól akarnak vásárolni, amelyek hozzájuk hasonló értékeket képviselnek. Így előszeretettel támogatják azokat a divatmárkákat, amelyek etikus üzleti gyakorlatokat folytatnak, például támogatják a fenntarthatóságot, illetve elutasítják a diszkrimináció bármely formáját. A jelentés példaként említi, hogy 2022-ben újra népszerűek lettek a bő szabású farmerek, mert a Z generáció számára a testhezálló „skinny jeans” az elvárások szimbólumává vált. Hasonló okokra vezethető vissza a használt ruha vásárlás felfutása is. Mivel ez egy fenntartható és egyben megfizethető módja az új ruhák beszerzésének, a 12-25 éves korosztály előszeretettel vásárol turkálókban, akár Instagramon, TikTokon és YouTube-on keresztül is.

A GLAMI Group, mint az egyik vezető európai divatkereskedelmi platform, 14 piacon működteti weboldalait, amelyek több mint 4300 e-shop több millió termékét katalogizálják és teszik kereshetővé a fogyasztók számára.  Elkötelezettek vagyunk az innováció mellett, és folyamatosan azon dolgozunk, hogy a legjobb élményt nyújtsuk felhasználóinknak és partnereinknek egyaránt. A katalógusainkban szereplő rendszerezéshez kifejlesztettünk egy szabadalmaztatott neurális hálózati modellt, amely havonta több mint 40 millió tételt automatikusan kategorizál. Az óriási választékból a keresési előzmények, vagy például a korábbi megtekintések alapján személyre szabott formában jelenítjük meg a kínálatot, ezzel megkönnyítve a felhasználóink számára a divat felfedezését és a vásárlást. Mindez olyan előnyöket kínál partnereink számára, amelyet önállóan csak igen jelentős befektetéssel és hosszú ideig, akár évekig tartó fejlesztéssel tudnának házon belül megvalósítani”  – teszi hozzá Silvia Lešková.

A két meghatározó trend ellenére a GLAMI kutatásában résztvevő európai divatwebshopok csak 40% nyilatkozta, hogy 2023-ban az üzletfejlesztés fókuszterületének tekinti a kínálat átalakítását és csupán 20% tervezi, hogy a választékot kifejezetten a fiatalabb közönség igényeihez igazítsa. Ugyanakkor a kutatás arra is felhívja a figyelmet, hogy idén a webshopok csak 31%-a tervezi kifinomultabb adatelemzési megközelítések bevezetését,mint például a belső adatgyűjtés és feldolgozás bővítése, a többcsatornás felhasználói élményre való összpontosítás, vagy a személyre szabás.

A kutatás szerint tehát a Z generáció, ha jelenleg nem is a legtöbbet költő célcsoport, néhány éven belül nagyobb vásárlóerővel rendelkeznek majd, mint az őket megelőző Y generáció. Mivel hamarosan már nem csak trendalapítók lesznek, hanem meghatározó fogyasztói csoporttá is fognak válni, az igényeikkel való lépéstartás elengedhetetlen a sikerhez az e-kereskedelem legnagyobb szegmensében.


[1] GLAMI survey across fashion e-retailers, 01/2022. A jelentés elkészítéséhez 2023. január folyamán 9 országban (Magyarország, Csehország, Szlovákia, Románia, Görögország, Horvátország, Szlovénia, Bulgária, Olaszország) készült felmérés a szegmensben működő partner webáruházak körében.


[1] Statista.com