Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Iskolaváltás kiskamaszkorban

Az iskolaválasztás nem egyszerű dolog. Sok szülő szembesül ezzel a kérdéssel, és nem csupán egyszer, az óvodából iskolába lépéskor. Míg korábban egyértelmű volt, hogy az általános iskola 8 osztálya után van a következő váltás, egyre inkább elterjedtek a 6 illetve 8 osztályos gimnáziumok, amely a kiskamaszkor kellős közepére esik. Hogy döntsön a szülő, hogy mi a megfelelő választás a gyermekének? Vannak-e jelek, amelyek arra utalnak, hogy nem ez a helyes út, illetve mikor érdemes mégis ebbe az irányba haladni? Pollák Éva, a Mindwell Pszichológiai Központ szakmai vezetője szerint is jelentős hatással lehet ez a döntés a gyerekek teljesítményére és érzelmi életére.

A kora gyermekkortól a kamaszkorig terjedő időszakban a fejlődési folyamatok, az érzelmi stabilitás és a tanulásra való készségek meglehetősen széles skálán mozognak. Így a különböző korú gyerekek eltérő módon reagálhatnak az iskolai kihívásokra és a társas helyzetekre” – mondja Pollák Éva. – „Ha például nem igazán jól alakul az első években az osztályközösség, viszonylag fájdalommentes lehet a váltás, és kifejezetten jót tehet a szociális készségek fejlődésének.”

Előfordulhat ugyanakkor, hogy egy 10 éves kisdiák a 8 osztályos gimnáziumban ismét nagyon kicsinek, ügyetlennek érzi magát az idősebb tanulók között és ez szorongást okozhat nekik, másoknak viszont éppen ez ad módot fejlődésre, a szociális készségek gyakorlására. Az általános iskolában ugyanezek az ötödikesek már nagynak, fejlettebbnek számítanak az elsős-másodikos kicsiknél, ez pedig pozitív hatással lehet az önértékelésükre. A korai váltáson tehát akkor igazán érdemes elgondolkodniuk a szülőknek, ha úgy látják, hogy a gyermekük már magabiztosan mozog új helyzetekben, képes az önnyugtatásra és érzéseinek kommunikálására, valamint kognitív tanulási készségeivel jól tud alkalmazkodni az új tanulási környezethez.

Ez nagyon egyszerűen hangzik így elmondva, de a helyzet az, hogy a kiskamaszkor kritikus időszak a gyerekek életében az érzelmi érés folyamata szempontjából” – erősíti meg Pollák Éva. – „Ebben az időszakban az érzelmi készségeik és az önazonosságuk alakulása alapvető fontosságú, tulajdonképpen sokkal fontosabb a kiegyensúlyozott felnőttkor szempontjából, mint az ebben az időszakban elért tanulmányi eredményeik. Az érzelmi érettség magában foglalja az érzelmek felismerését, megértését és kezelését, valamint az empátia és a szociális kapcsolatok kialakítását.”

Természetesen mindezek az érzelmi érési folyamatok szoros kapcsolatban állnak az iskolai teljesítménnyel is, amely ugrásszerűen javulhat, amint a gyerek megtanulja hatékonyabban kezelni érzelmeit, az iskolai stresszt és a szorongást, képessé válik segítséget kérni egyes helyzetekben, amely például a felkészülés, a felvételi és a bizonytalanság időszakában nagyon fontos számára. Az önbizalom és a pozitív önértékelés segíti a gyerekeket abban, hogy higgyenek saját képességeikben és kitartásukban az iskolai kihívásokkal szemben. Az érzelmek tudatos kezelése hozzájárulhat a jó döntéshozatali képességhez és az önfegyelem fejlesztéséhez, amelyek elengedhetetlenek a tanulásban és az iskolai teljesítményben való előrehaladáshoz. Az empátia fejlődése pedig növeli az kiskamaszok együttműködési készséget és segít az egészséges kapcsolatok kialakításában a tanárokkal és társaikkal.

A kiskamaszkorban oly gyakori érzelmi ingadozások még inkább megkövetelik, hogy a szülő az iskolaváltást ne a gyerek háta mögött, hanem vele egyeztetve döntse el, ellenkező esetben elképzelhető, hogy komoly ellenállásba ütközik majd.

Fontos, hogy a szülő is tudja, hogy miért dönt az iskolaváltás mellett, és ebbe a gyereket is avassa be” – mondja a szakértő. – „Nézzék meg együtt a kiválasztott épületet, gyűjtsenek be róla minden információt, böngésszük a honlapot, még a közlekedési útvonalat is kipróbálhatjuk. A felvételire való felkészülés is legyen közös út: a gyerek tanul, igyekszik, de hangot adhat félelmeinek, frusztrációjának, ha van ilyen, mi pedig tartjuk és biztosítjuk az előre kitalált kereteket – magántanár, felkészítő csoport, együtt tanulás. Ha pedig esetleg mégsem sikerül a felvételi, akkor is közösen tudjuk feldolgozni a kudarcot, amelyben minden pillanatban biztosítanunk kell a gyereket, hogy nem bukott meg, nem vált értéktelenné, csak éppen most sajnos valami nem a tervek szerint sikerült. Ilyenkor is legyünk büszkék a gyerekre, a bátorságára, kitartására, ahogy dolgozott egy célért, és máris jöhet az újratervezés. Ilyenkor kell csak igazán szem előtt tartani, hogy egy felvételi nem az egyetlen meghatározó tényezője a gyermek jövőjének.”

Ha nem sikerült a felvételi, akkor a szülőnek természetesen önmagának is időbe telhet feldolgozni a történteket, de közben segítenie kell a gyermeket abban, hogy lássa erősségeit, szenvedélyeit, amelyeket esetleg másképpen, más területeken tud majd kamatoztatni. A támogatás és a biztatás ilyenkor valóban kulcsfontosságú, érdemes új hobbit vagy tevékenységet választani az önbizalom erősítésének érdekében.

Az érzelmeket persze akkor is kezelni kell, ha sikerült a felvételi” – tanácsolja Pollák Éva. – „Ha a gyereknek hiányoznak a régi barátai, ne essünk abba a hibába, hogy semmibe vesszük ezt az érzését. Támogassuk a korábbi kapcsolatok fenntartását, ha erre van igény, de segítsük az új közösségbe való beilleszkedést, új barátok szerzését is. Mesélhetünk a saját gimis élményeinkről. Meríthetünk ötletet abból, nekünk mi segített anno kapcsolódni, például közös hobbi vagy sport. Ha pedig azt látnánk, hogy nagyon elakadt ez a dolog, kérjünk segítséget! Akár az iskolai pszichológus vagy tanácsadó is segíthet az új barátságok kialakításában, és támogatást nyújthat az érzelmi kihívások kezelésében, de nagy segítség lehet a serdülőkonzultáció vagy egy kamaszcsoport is.”