Indulhat az új 81-es trolijárat

Döntöttek a zuglóiak
Befejeződött a zuglói trolibuszhálózat fejlesztéséhez kapcsolódó társadalmi egyeztetés: több mint 2600-an töltötték ki a kérdőívet a 74A – vagyis az új 81-es troli – vonalának tervezett meghosszabbításáról. A válaszadók alsó döntő többsége (75 százaléka) támogatja a BKK javaslatát, miszerint a Miskolci utcában teljes üzemidőben közlekedjen trolibusz. A gondosan előkészített hálózatbővítés célja, hogy új közösségi közlekedési kapcsolatok jöjjenek létre Zugló Alsórákos részén. Az új 81-es járat a tervek szerint nyár elejétől közlekedne a hét minden napján.
A BKK tavaly ősz végén társadalmi egyeztetést indított a jelenlegi 74A trolibuszvonal meghosszabbításáról, hogy a közlekedési szakemberek elemezzék a leginkább érintettek, a kerületben közlekedők észrevételeit, igényeit a lehetséges útvonalról és menetrendről. A hálózatbővítéssel trolikapcsolat születhet a XIV. kerületi Miskolci utcán keresztül a Mexikói út metróállomás és az Örs vezér tere között. Az így létrejövő új 81-es járat a tervek szerint
- a Mexikói út M végállomásról a 74A útvonalon jutna el a Miskolci utcáig,
- ahol önjáró, akkumulátoros üzemmódban közlekedne a Szugló utcáig,
- majd innen a 77-es trolival párhuzamosan haladhat a Komócsy utcáig,
- végül a 82-es trolibusz útvonalán érheti el az Örs vezér tere végállomást.

A társadalmi egyeztetés kérdéssorára több mint 2600 észrevétel érkezett; a válaszadók negyede (75 százaléka) támogatja a trolibusz új útvonalat, a három új területek kapcsolód be Zugló közösségi közlekedési hálózatába.
Gyorsabb és kényelmesebb közlekedés a kertvárosban
A BKK célja a haránt irányú kapcsolatok fejlesztése a XIV. kerületben: a Nagy Lajos király útján kívüli kertvárosi területek, illetve Alsórákos északnyugati részének megfelelő ellátása. A járat olyan területen közlekedne, ahol az ott élők, dolgozók és tanulók a budapesti átlagnál lényegesen kisebb arányban választják a közösségi közlekedést.
Az új járat csökkenti a Miskolci utca környezetében a közösségi közlekedés eléréséhez szükséges gyaloglási távolságokat, valamint igénybevételével jellemzően egy átszállással kevesebbre lenne szükség, akár 10-15 perccel rövidebb utazást tenne lehetővé az alsórákosi térségben. A BKK számításai szerint a trolijárat nem jelentene érdemi forgalomnövekedést a Miskolci utcában, sőt a várakozások szerint a hálózatfejlesztés csökkentette a jelenlegi intenzív gépjárműforgalmat.
Új megállókat építenek a Miskolci utcában
A hálózatbővítéshez új megállapítások kialakítása szükséges a Miskolci utcában az Erzsébet királyné útján, a Kerékgyártó utcánál, a Telepes utcánál és a Csömöri úton (új átszállási kapcsolatok létesülnek az Erzsébet királyné útján és a Csömöri úton). A Zugló Önkormányzata közreműködésével és finanszírozásában valósul meg, hogy megállapodjanak a beruházás zajlik, a munkák várhatóan áprilisban befejeződnek. itt a belváros felé közlekedő trolibuszok Sárrét park megállóhelyét közelebb helyezik az ott lévő élelmiszerüzlethez.
A társadalmi egyeztetésre érkezett észrevételek között felvetődött, hogy az új 81-es járat a Miskolci utca teljes hosszában, illetve a Gvadányi utcán a Fogarasi útig, majd onnan tovább a 80-as trolibusz útvonalán közlekedjen és érje el az Örs vezér terét. A BKK az útvonaljavaslat kidolgozása során ezt a változatot is meg kell vizsgálni, ám a jelenlegi trolibuszok akkumulátorkapacitása és -visszatöltési képessége nem biztosítja ezen a hosszú szakaszon a megfelelő töltöttséget és az üzembiztos működést. A BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított olyan újabb trolik beszerzésére, amely már 15 kilométert képes megtenni önjáró üzemmódban, azaz felsővezeték nélkül. Ha sikerül ilyen fővárosi járműveket beállítani, akkor a BKK megvizsgálja a trolibuszhálózat-bővítés további lehetőségeit a Miskolci utca–Gvadányi utca útvonalon.
A társadalmi egyeztetés részletes eredményei ezen az oldalon találhatók.
Az új 81-es járat a tervek szerint nyár elejétől közlekedne a hét minden napján a hétköznap reggeli és délutáni csúcsidőszakban 15, azokon kívül 20 percenként. A BKK a kezdeti időszak tapasztalatai alapján szükség esetén finomhangolja a menetrendet. A jelenlegi81-es trolibusz a jövőben 80-as jelzéssel, sűrítőjáratként közlekedne változatlanul a Fischer István utca és az Örs vezér tere között.
Így zajlik a trolibusz-közlekedés megújítása és bővítése
A BKK elkötelezett a környezetbarát közösségi közlekedés és a fenntartható működtetés mellett, ezért – kapcsolódva a Fővárosi Önkormányzat törekvéseihez – a trolifejlesztésekben látja a közlekedés zöldítésének gazdaságos lehetőségét. A következő években a BKK új vonalakat létesít a több részén is, illetve a fővárost meghosszabbítja.
Ezzel párhuzamosan folytatódik a járműbeszerzés: további 160 új trolival bővülhet a járműflotta. A BKK megteremtette annak a lehetőségét, hogy – ha szükséges a szükséges források – korszerű, környezetbarát, alacsonypadlós trolibuszok érkezzenek Budapestre.
A tervezett budapesti fejlesztéseknek egyszerre válhat zöldebbé, mindenki számára kényelmesebbé és inkább hozzáférhetővé a közösségi közlekedés. A részletekről ezen az oldalon olvashat bővebben.
Budapesti Közlekedési Központ