Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Ime az EXtrém ötletek tárháza

A Toyota formatervezői az 50-es évektől kezdve több évvel a konkurensek előtt jártak, ha tanulmányautókról volt szó. Az EX betűkombinációval jelölt különös, kísérleti koncepciómodellek közül mára néhányuk a feledés homályába veszett, míg egyes modellek tovább éltek sorozatgyártású utódaikban.

Az ötvenes évek elején az amerikai gyártók vezették be az autóipari nyelvhasználatban máig általánosan használt „concept car” – koncepcióautó vagy tanulmányautó – fogalmát. Természetesen merész, futurisztikus tanulmányok már korábban is megjelentek Genfben, Párizsban, Detroitban és a további meghatározó kiállításokon, de éppen az ötvenes évek – a II. világháború utáni autóipari reneszánsz kezdete – volt a látnoki jelentőségű prototípusok legizgalmasabb időszaka. Ezek a tanulmányok az autókiállításokra látogatók ezreinek figyelmét hívták fel az őket létrehozó cégekre. Szerepük általában annyi volt, hogy a tervezők innovatív ötleteinek megvalósítását, valamint a gyártók műszaki megoldásainak demonstrálását mutatták meg a nagyközönség számára. Ezek az autók csak kivételes esetekben kerültek változatlan formában sorozatgyártásba, de szuggesztív módon formálták a cég imázsát, és nagymértékben segítették a sorozatgyártású autók eladását. Természetesen a Toyota sem maradhatott ki a sorból, az ötvenes évek közepén minden korábbinál több erőforrást mozgósítottak formatervezői fronton, annak érdekében, hogy a leglátványosabb tanulmányautókat mutathassák be.

Első alkalommal 1954. április 20-án nyílt meg a tokiói Hibiya Parkban az All-Japan Motor Show – hogy milyen nagy igény volt egy japán autószalonra, jól mutatja a tény, hogy a rendezvény tíz napja alatt több mint félmillió látogató tekintette meg a 254 kiállító standját. Érdekes adat, hogy a 267 járműből mindössze 17 volt személygépkocsi, a többi kiállított darab haszongépjármű vagy valamilyen speciális céljármű volt.

Pedig a világháború utáni sokkból épp csak magukhoz térő japánok saját autóról álmodtak, szinte minden látogató vásárolni akart a helyszínen. Három évvel később, 1957-ben a rendezvény már Tokyo Motor Show néven nyitotta meg kapuit az érdeklődők előtt, a Toyota pedig kiállította a Toyopet Corona (T10) modellt, amely minden tekintetben megfelelt az – ebben az időben legerősebb vásárlórétegnek számító – japán középosztály elvárásainak.

A hatvanas évek elején tapasztalható gazdasági fellendülés révén a személyautó a felkelő nap országában ugyanolyan általánosan hozzáférhető termékké vált, mint a színes televízió vagy az otthoni légkondicionáló, a vásárlók pedig nagyobb, gyorsabb és fényűzőbb autókról álmodtak. 1961. október 25-én a Toyota bemutatta a harmonikus karosszéria-vonalú Toyopet X-et, amely az olasz formatervező stúdiók legjobb munkáira emlékeztetett. A szalon megközelítőleg egymillió látogatója óriási lelkesedéssel fogadta az autót. A Toyota sorozatgyártású modelljeinek eladása a tekinteteket vonzó Toyopet X-nek köszönhetően ugrásszerűen megnőtt. Egy évvel később a tokiói autószalon szenzációja a Publica Sports lett, hátra húzható, „kapszulaszerű” felső karosszériarészével. A prototípus Toyota Sports 800 néven került sorozatgyártásba.

Komoly kihívás az olaszoknak

1969. október 24-én Nobuhito Takamatsu herceg, Hirohito császár öccse és a Tokyo Motor Show igazgatója ünnepélyesen megnyitotta a rendezvény 16. évadát. Egy rövid köszöntőbeszéd után átment a Toyota standjára, és bemutatott egy rendkívüli járművet – ez volt a Toyota EX-1. Az alacsony, kétszemélyes, ék alakú karosszériájú kupé sokkolta a látogatókat. Sokak szerint a hatvanas évek közepe-vége volt a modernkori autótervezés talán legizgalmasabb időszaka. Többek között ebben az időben mutatták be az olaszországi Torinóban az Alfa Romeo 33 Iguanát, Giorgetto Giugiaro alkotását, az autóipari újságírók pedig a Bertone stúdió Autobianchi Runabout futurisztikus prototípusát rajongták körül.

A Toyota EX-1 és 1969 volt az év, amikor a Toyota formatervezői végleg bebizonyították, hogy állják a versenyt az olasz formatervező stúdiókkal. Az Alfa Romeo Montreal prototípusához hasonlóan az első fényszórókat az EX-1-en is „elrejtették”. Egyedi megoldás volt az üveg panorámatető és a jellegzetes „kopoltyúszerű” kiömlőnyílások a C-oszlopon. A négyküllős, dupla szegmenses könnyűfém felnik pedig az „alufelnik” divatját indították el.

Akkor még különleges, mai szemmel viszont már mindennapi stíluselemnek számított az EX-1 dupla kipufogójának karosszériába történő integrálása. Satoru Nozaki főtervező és kollégái a jövőt igyekeztek minél részletesebben bemutatni: például nagy sebességű haladás esetén a tetőn elhelyezett spoiler elektromos szervomotorok segítségével automatikusan kiemelkedett, ezzel növelve a leszorító erőt.

Kevéssé ismert tény, hogy a Porsche csupán két évtizeddel később használt először hasonló megoldást a 911 Carrera 4 modellben. Az alacsony légellenállás érdekében az EX-1 alja szinte tökéletesen sima volt. Az ott elhelyezett részegységeket és a kipufogórendszert szinte teljes egészében beburkolták. Az EX-1 egy olyan nagy teljesítményű tanulmánymodell volt, amit elsősorban dinamikus, hosszú távú utazásra terveztek. Soha nem került sorozatgyártásba, de karosszériája és egyes technikai megoldásai alapként szolgáltak a Celica első generációját (1970) tervező mérnökcsapatnak.

EX-II: okos megoldás a szmog és a dugók ellen

A ’69-es tokiói autószalonon a Toyota az EX-1 mellett bemutatott egy másik tanulmányautót is, amely a japán nagyvárosok zsúfoltsága ellen jelentett hatékony megoldást. Az EX-II egy kis, kétszemélyes városi modell prototípusa volt, elektromos hajtással. A Toyota szakemberei tanulmányozták a korábban készült felmérések eredményeit, melyek szerint a japánok 75 százaléka rövid távolságokon, az otthon–munkahely–otthon útvonalon használja járművét, a kocsiban pedig legfeljebb ketten utaznak.

A karosszéria rövid, tömör sziluettje vízcseppre emlékeztetett. A kabin felső része üvegezett volt és felfelé nyílt, ami lehetővé tette a könnyű be- és kiszállást a zsúfolt városi parkolókban is. Az EX-II nem jutott el a sorozatgyártásig, de bevallottan kiindulópontja lett azoknak a későbbi tanulmányoknak, amelyek végül a Toyota sorozatban gyártott plug-in hibrid modelljeiig vezettek el.

EX-III: bátor válasz a Bertone stúdiónak

Az EX-III volt a harmadik tanulmányautó, amelyet a Toyota a ’69-es Tokyo Motor Show-n kiállított. Ez az olasz GT szuperligához intézett kihívás volt. Satoru Nozaki tervezőcsapata az akkori nagy teljesítményű autótervezési trendekbe illeszkedve dobott kesztyűt a Bertone stúdió két maghatározó tervezőjének, Marcello Gandininak és Nuccio Bertonénak. Az EX-III nagyobb, alacsonyabb és szélesebb volt az EX-1-nél, és az 1968 őszén Párizsban bemutatott, Gandini által tervezett Alfa Romeo Carabo tanulmányautóra volt a Toyota válasza. Különleges elemet alkottak a karosszéria formáját aktívan befolyásoló Nozaki által V- alakúra tervezett elülső fényszórói, melyeknek alsó és felső részét megtörte a kocsi orr-része.

EX-7:

Az 1970-es tokiói szalonon debütált a Toyota EX-7 tanulmánymodellje. Az alacsony, széles sziluett a tetőbe épített két üvegpanellel a Gandini által tervezett, gazdagon üvegezett Lamborgini Marzal (1967) prototípussal mutatott hasonlóságot. A tetőt az oldalsó ablakokkal együtt felfelé lehetett hajtani. Egy középen elhelyezett, 5 literes Toyota 7 versenymotort építettek bele, mely körülbelül 450 lóerős teljesítményt nyújtott. Négy évtizeddel később az EX-7 méltó utódra talált a Lexus LFA személyében.

Rekreációs prototípusok

A hatvanas és hetvenes évek fordulóján a háromajtós kombi-kupé karosszériás járművek jöttek divatba, a kategóriát „shooting-brake”-nek nevezték el. A kategória első képviselője a brit Reliant Scimitar volt, utána jelentek meg a piacon a BMW 2002 Touring, a Volvo P1800 ES és a Peugeot 504 Riviera prototípusok. A 18. tokiói autószalonon a Toyota a sorozatgyártású Celica T22 modellel rokon RV-1 rekreációs modell prototípusával lepte meg a látogatókat. A csomagtartóhoz a megszokott ajtón kívül két üvegpanel felemelésével is hozzá lehetett férni. A japán autós szaksajtó a megoldást „lepkeszárnynak” nevezte el. Az RV-1-hez tervezték meg a Marinettát – egy csónak vagy jet-ski szállítására szolgáló könnyű utánfutót.

1972-ben debütált az RV egy nagyobb, négyszemélyes prototípusa, amely a kupé, kombi és a camper tulajdonságait egyesítette. Az oldalsó panelek fordítva nyíltak, mint az RV-1-ben, tehát felülről lefelé. Ennek köszönhetően a belső teret egy nagy sátorrá lehetett alakítani. A Toyota az RV-2-t „a holnap rekreációs autójának” nevezte. A Toyota utolsó shooting-brake prototípusa az F101 volt (1973), ezután több mint négy évtizedet, pontosan 43 évet kellett várni, amíg a Toyota bemutatta forradalmi GT86 Shooting Brake koncepcióját.

Toyota ESV

A washingtoni nemzetközi ESV (Enhanced Safety of Vehicles) konferencia alatt 1972 májusában a legnagyobb autóipari szereplők bemutatták a jövő biztonságos autóinak prototípusait, ehhez kapcsolódva a Toyota kiállította az ESV-2 (Experimental Safety Vehicle) tanulmányt a pár hónappal későbbi tokiói autószalonon. A jármű megerősített utastérrel, éghetetlen és puha műanyag borítású – integrált fejtámlákkal rendelkező –, biztonságos üléseket kapott. 1974 júniusában az 5. ESV konferencián Londonban kiállítottak két ESV prototípust, amelyek teljesítették a szigorú amerikai szövetségi NTHSA szabványok előírásait. A kétszemélyes ESV-t ajtó- és tetőerősítéssel, masszív, amortizátoros lökhárítóval és egy sor további megoldással látták el, amelyek növelték a vezető és az utasok esélyeit egy esetleges baleset túlélésére. Az ESV prototípusokat ütközési teszteknek és borulási szimulációknak vetették alá. Az ESV modellekből számos megoldás bekerült a sorozatgyártású Toyota modellekbe, például az önkioldó biztonsági övek, a ragasztott szélvédők és a minden időjárási körülmény között látható, nagy fényerejű hátsó lámpák.

EX-11: elektronikával teli vezetőállás

Az 1979-’80-as években tervezett Toyota EX-8 és EX-11 különböztek a konszern korábbi tanulmányautóitól. Nélkülözték a futurisztikus formavilágot, helyesen látva előre, hogy a nyolcvanas évek autóinál a szögletes sziluettek, az egyenes és átlós vonalak fognak uralkodni. A kísérleti „nyolcas” belsejében innovatív megoldások rejlettek. Az elektronikus kijelzők bevezetésére irányuló próbálkozások már a hetvenes években megjelentek. Ezek példája volt az Aston Martin Lagonda, melyben a digitális kijelzős műszerfal ötlete teljes kudarcnak bizonyult.

A brit szuperautó elektronikája notóriusan megbízhatatlan volt, a megoldás pedig az akkor uralkodó ergonómiai trendek megcsúfolása lett. Ennek okán a Toyota műszerfalán LED diódákon alapuló, színes grafikájú kijelzőket vezettek be: elektronikus sebességmérőt és fordulatszámmérőt. Japán autóban elsőként használtak elektronikus vezérlésű légkondicionálást Electro Multi Vision kijelzővel. Úttörő újítás volt a Technics céggel közösen tervezett speciális hifi, grafikus kiegyenlítővel, amit a középső konzolba építettek be. Az erőforrás egy elektronikus üzemanyag-befecskendezésű, hathengeres 5M-GEU motor volt, 2.8 literes lökettérfogattal és 170 lóerős teljesítménnyel, amely egy négyfokozatú, Aisin automata sebességváltóval dolgozott együtt.

Az EX-8-at 1980-ban mutatták be az oszakai japán ipari kiállításon, míg az EX-11 az ugyanebben az évben megrendezett tokiói autószalonon debütált. A 359B prototípus néven is ismert EX-8 és az EX-11 tanulmányautók alapján épült a Toyota Soarer (Z10), a 2+2 üléses luxuskupé, amely 1981 februárjában mutatkozott be a japán piacon, hamar kivívva a jó módú vásárlók elismerését, és ugyanebben az évben a Soarer megkapta a japán Év Autója díjat is. Ma már nehéz elképzelni bármilyen autókiállítást a világon a Toyota tanulmányautói nélkül és nem kizárt, hogy a régi EX prototípusokból ismert ötletekkel még sokszor fogunk találkozni a japán konszern jövőbeli tanulmányautóiban.

Fotók: Toyota, www.oldconceptcars.com