Így reagált az európai országok munkaerőpiaca és BPO piaca a járványra

A Process Solutions (PS), Magyarország piacvezető BPO (business process outsourcing) vállalata és az európai régió gyorsan növekvő független számviteli szolgáltatója nemzetközi felmérést készített az egyes piacokon működő leányvállalatok vezetőinek részvételével. A regionális jelentés arra keresi a választ, hogy a COVID-19 milyen rendszerszintű változásokat hozhat a magas színvonalú pénzügyi-, számviteli- és bérszámfejtési szolgáltatásokat igénylő multinacionális vállalatok elvárásaiban.

Az üzletmenet folytonossága kulcskérdés

A PS szakértői egyetértenek abban, hogy a koronavírus által előidézett váratlan és hirtelen változások kezdeti negatív hatásai mellett hosszú távon pozitív hatásokkal is számolhatnak a számviteli és bérszámfejtési szolgáltatásokat igénylő vállalatok. A home office és a rugalmas munkaidő, vagy bármely környezeti körülmény megváltozhat, azonban a COVID-19 válság rámutat, hogy egy valami van, ami minden megváltozó körülmény esetében elvárás lesz az ügyfelek részéről, ez pedig az üzletmenet folytonosságának biztosítása. A számviteli- és bérszámfejtési szolgáltatásokat igénylő vállalatok,  legyenek akár helyi KKV-k, vagy multinacionális ügyfelek  azt várják partnereiktől, hogy garantálják számukra az üzletmenet folytonosságát

A digitalizáció nem ismer határokat

A COVID-19 járvány nagyon rövid idő alatt változtatta meg a működési és üzleti környezetet, beleértve a távoli munkát és a digitális csatornákra történő nagy léptékű váltást. Olyan szolgáltatók tudtak erre gyorsan és eredményesen reagálni, akik már a járvány előtt is főként online-csatornákat használtak, mobil informatikai eszközökkel rendelkeztek, és megfeleltek a távoli elérés által megkövetelt szigorú IT- és adatbiztonsági elvárásoknak. A váltást segíthették az olyan megoldások, mint például a felhő-technológia vagy a fejlett videókonferencia felületek rugalmassága és testreszabhatósága. Ennek eredményeképpen a felhasználói oldal még fejlettebb és megbízhatóbb szolgáltatásokat tud igénybe venni, így a technológiai oldal többé nem jelent szűk keresztmetszetet az igények kiszolgálásában.

A számviteli feladatok kiszervezése a jelenlegi helyzetben egyre fontosabbá válhat

Míg sok vállalkozás küzd az önfenntartás kihívásával és a válság a BPO szektorra is hatással volt, a változások a kiszervezések bővülését is hozhatják.

Az ügyfelek rugalmasságot várnak a szolgáltatóktól. Ha kevesebb a munka, kevesebbet akarnak fizetni, ugyanakkor elvárás, hogy továbbra is egy tökéletesen felkészült szakember készítse el a könyvelést. Ha több a munka, akkor sem feltétlenül akarják bővíteni az alkalmazotti létszámot.

A lehetőségek egyrészt abból adódnak, hogy a korábban kiszervezésben nem gondolkozó cégek technológiailag alkalmassá és ezáltal nyitottabbá váltak a modern szolgáltatásokban való együttműködésre. 

Ennél erősebb hajtóerő lehet, hogy az erőforrás-hiányos időszakban egy vállalkozás számára valós és gazdaságos alternatívát jelenthet a BPO-megoldás, a korábbinál magasabb szinten és garanciákkal megerősítve. 
 — 
Magyarország:

„Magyarországon a vírus az elmúlt 10 év piaci növekedését állította meg. Az első hullámban sokkal nagyobb volt a pesszimizmus és az ijedtség, mint a második hullám folyamán” – mondta el Szalai András, a PS magyarországi vállalatának ügyvezetője.

Jelenleg a második hullám időszaka zajlik az országban, és a nyári enyhítések után ezúttal sokkal zökkenőmentesebben ment az átállás, mint tavasszal. Azokban az iparágakban, ahol látszott, hogy nagy a baj, ott is be tudták árazni a gondokat, és sokan már készülnek a visszaépülésre, amit az idei, 2021-es év hozhat.

Átalakulások a munkavégzésben

Az otthoni munkavégzés és a home office mindenhol megvalósult, ahol lehetséges – főleg az irodai munkában. A kékgalléros munkakörök esetében értelemszerűen nehezebb egy ilyen jellegű átalakulás, de több helyen erre is találtak megoldást. 

Átalakulások a BPO szakmában

A vírus következtében hosszan elemzett projekteket kellett gyorsan végrehajtani, felgyorsult a vállalati digitalizáció. Ez plusz hatékonyságot hozott, de hosszabb vagy közép-távon ezek a változások az alapműködéshez is kellettek volna. A PS ebben viszonylag elöl járt, ezért jó irányba tudta terelni az ügyfeleket is. A jelenlegi helyzet rávilágít a törvényhozás felé arra is, hogy hogyan lehet még hatékonyabb, és melyek azok a törvényi eljárások, amiket még mindig nem lehet elvégezni digitális formában.

„Egy ilyen helyzetre nincs jó minta az elmúlt 20 évből. Egy komoly válsághelyzet, a külső költségek visszafogását szokta eredményezni. Először mindenki a csapatára akarja beszervezni a munkát, a bérszámfejtés és a számvitel viszont pont olyan létfontosságú szolgáltatások, amiket nem lehet leépíteni. Az ilyen fajta dolgokat könyebben szervezi ki egy vállalat, a folyamatos könyvelési szolgáltatásban viszont lehetnek visszaesések a megrendelések számát tekintve” – tette hozzá Szalai András. 
— 
Szlovákia

Szlovákia gyorsan és hatékonyan reagált a vírusra, az országban azonnali és szigorú lezárások és tömeges tesztelések képezték a védekezés jelentős részét a vakcina megjelenése előtt. A szlovák GPD a harmadik negyedévben növekedésnek indult, a szakértők szerint az éves deficit azonban megközelíti a 8%-ot. 

Szlovákiában nem volt kiemelkedően nehéz a digitális átállás a vállalatok számára, és míg a tavaszi időszakban lassabb volt a folyamat, a második hullámra már zökkenőmentes lett az átállás otthoni munkavégzésre. 

Tavasszal voltak még nehézségek a kormány és a közhivatalok felé leadandó dokumentumokkal – bevallásokkal, munkaügyi dokumentációval – kapcsolatban, de mostanra már sikerült a teljes digitális átállás, a szlovák kormány már mindent elfogad digitálisan. 

A válság a turisztikai-, a vendéglátóipari- és az ország szempontjából kiemelt jelentőségű autóipari vállalkozásokat érintette leginkább. Ezekből az iparágakból sokan kényszerültek leépítésekre vagy akár tevékenységük felfüggesztésére.

„Ami valószínű, hogy a vírust követően is megmaradnak az elektronikus számlák a szlovák gazdaságban, csakúgy, mint a digitális ügyintézés, de mivel az emberi kapcsolatok fontosak, az üzleti találkozók nagyrészt újra személyesek lesznek” – véli Andrej Bajusz, a PS szlovákiai leányvállalatának ügyvezetője.   —

Lengyelország

Lengyelországban is elsődlegesen kijárási korlázotásokkal kezelték a vírus okozta helyzetet. A válságnak számos pozitív hozadéka is lett – véli a PS lengyelországi irodájának vezetője,  Tomasz Takiel.  „A lengyel gazdaságban elmondható, hogy nagyon jól sikerült az átállás home officera, és saját tapasztalataink szerint teljesen menedzselhető a munka, mert az emberek egyébként is szívesen dolgoztak otthonról. Kiderült, hogy a munkafolyamatok tudnak hatékonyan működni, nem voltak jelentős csúszások a munkarendben.”

A PS irodája úgy látja, hogy az ügyfelek nagyjából 20%-a nyert a helyzeten, ezek főleg IT cégek, akik amúgy is fel voltak készülve a home officera. További 20% nagyon érintett, főleg az olyan szektorokban, mint a turizmus. Ezek a vállalatok most nagyon nehéz helyzetben vannak. A lengyelországi cégek maradéka, nagyjából 60% viszonylag stabilan tud működni a járvány alatt is. Nagy kérdés azonban, hogy mennyi ideig tart a második hullám. „A vírushelyzet viszont egyirányú utca, az átalakulások nagy része valószínűleg velünk fog maradni a jövőben is” – mondta el Tomasz Takiel.

Lengyelországban már szinte minden hivatali ügyintézés elektronikusan történik 2019 óta, aminek köszönhetően a BPO szakma gyorsan és rugalmasan meg tudott felelni ennek a kihívásnak. „Fontos tanulság, hogy az üzleti szférában szinte mindenki tud dolgozni távolról, és a helyzet bizonyította, hogy nem kell attól tartani, hogy távolról nem végzik el a munkát a kollégák” – tette hozzá a szakember. 
— 
Csehország

A járványhelyzet kezelése Csehországban is hasonlóan alakult, mint a régió többi országában. 

A PS ügyfelei esetében a leginkább érintett szektorokban azonnali megszorításokat tapasztaltak. Ezek közül a büdzsécsökkentés, a toborzás beszüntetése és a leépítés volt a leggyakoribb. Volt kormányzati segélycsomag, aminek igénybevételéhez gyakran volt szükség külső számviteli szolgáltató bevonására, ami többletmunkát jelentett a BPO szektor számára. 

A munkavégzés is alapvetően változott meg a lezárások miatt. A multinacionális cégek kiemelten komolyan vették a home office-t és a biztonsági intézkedéseket. „A digitalizáció trendje valószínűleg velünk marad a jövőben is. Amíg múlt évben csak néhány videókonferencia volt jellemző, általában telefonos konferenciahívások voltak vagy személyes találkozók” – mondta el Tomas Frkal, a PS csehországi leányvállalátnak ügyvezetője.

A hivatalokkal történő kapcsolattartás már a járvány előtt is 95%-ban online történt, az év során csak apróbb fejlesztések, optimalizálások történtek a rendszerben. A személyes auditok száma jelentősen visszaesett a 2020-as év során, és hosszabb határidőkkel is dolgoznak a hivatalok. A vállalatok egy jelentős része nem volt felkészülve a digitális munkavégzésre, mint például megfelelő távoli elérések és laptopok biztosítása a munkához. 
— 
Horvátország

Horvátország gazdaságát is jelentősen érintette a fertőzés. Míg az első hullámban szinte teljes bezárás volt jellemző, úgy a második hullámban már csak az éttermek, kávézók és konditermek zártak be. 

A vállalatok nagy része az irodai munkát végző kollégákat home office-ba küldte, amelyet a második hullámban is sikeresen alkalmaztak. A horvát kormány a digitalizációt támogatva lépett fel, így az ügyintézést nagy részt sikerült gyorsan digitalizálni a hivatalokban, továbbá segélyekkel igyekezett kompenzálni az elbocsájtott munkavállalókat és a bajba jutott cégeket. 

A PS horvátországi partnervállalata szerint az otthoni munkavégzés a továbbiakban is az élet szerves része marad, és a hasonló vészhelyzetekre a legjobban a gyors reakcióval lehet válaszolni. A cég árbevétele még növekedni is tudott 2020-ban, köszönhetően a nagyobb hatékonyságnak, és a viszonylag zökkenőmentes átállásnak.  
  —
Olaszország

A vírus hatása az olasz gazdaságra több oknak köszönhetően is jelentős volt: az ország gazdaságát eleve gyenge állapotban találta a helyzet, valamint annak struktúrájában is nagy hangsúlyt képviseltek az olyan ágazatok, amelyeket kritikusan érintett a vírus. 

„A munkaerőpiac elsődlegesen optimalizációval és rugalmassággal reagált a kialakult helyzetre. Áltlanosságban elmondható, hogy a koronavírus jelentősen meggyorsította a digitalizációt az országban mind a piaci, mind az állami szektorban” – mondta el Alessandro Borsetto, a PS olaszországi partnervállalatának ügyvezetője.

A leginkább érintett szegmensek között az ország GDP-jének közvetve 13%-át adó turizmust és vendéglátást különösen súlyosan érintette a válság. A második hullámmal azon olasz vállalatok aránya, amelyek a koronavírus miatt nem észlelnek negatív hatást, folyamatosan csökkent. 
— 
Spanyolország

Spanyolország egészségügyét drasztikusan érintette a vírus első hulláma, amely a rendszer részleges összeomlásával járt. 

A munkaerőpiac tekintetében az irodai munkavégzés nagyjából 90%-kal csökkent, a személyes találkozókat pedig felváltották a videókonferenciák. A munkaügyi adminisztráció szinte teljesen digitálisan zajlik már, kivéve néhány nagyon specifikus folyamatot a kormányzati intézményekkel. Ez a digitalizációs folyamat igaz az üzleti szféra egészére is, és a helyzet végképp meggyőzte a piaci szereplőket arról, hogy a papírmentes munkavégzés valódi alternatíva, és hatékonysága nem kérdőjelezhető meg a hagyományos, papír alapú folyamatokhoz képest. A cégek a vírus előtt a digitalizáció különböző fokán álltak, így különböző nehézségű volt számukra az átállás is. Mára azonban minden vállalat felvette a kesztyűt, és hajlandó nyitott gondolkodásra például az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban.

A PS spanyolországi partnervállalatának szinte minden ügyfele esetében jelentkeztek a vírus hatásai – erre a vállalatok – különösen a turizmus és vendéglátás területén – a legtöbb esetben költségcsökkentéssel, és a nem kritikusan szükséges kiszervezett szolgáltatások körének csökkentésével reagáltak. Viszont a cégek nem mindegyikét érintette negatívan a válság, az energetika, technológiai és telekommunikációs szegmens esetében profitnövekedésről számolhatunk be. 
— 
Egyesült Királyság

Jelenleg az Egyesült Királyság a világ koronavírus által leginkább érintett országai közé tartozik. 

A munkaerőpiac tekintetében elmondható, hogy az emberek jól alkalmazkodtak az új helyzet teremtette lehetőségekhez, és a legtöbben üdvözölték, hogy otthonról is dolgozhatnak. A PS Egyesült Királyság-beli partnervállalata szerint ez a helyzet azonban a jövőben ki kell, hogy legyen egyensúlyozva, mert a folyamatos home office nem feltétenül tartható fenn hosszú távon. 

Az irodák kihasználtsága valamelyest meg fog változni a jövőben, sokkal több lesz az úgynevezetett „nomád-asztal”, amelyen egy munkaállomást több kolléga is használ majd. Ennek következtében a vállalatok csökkenteni tudják költségeiket, az olyan iparágak viszont, mint a kiberbiztonság és az IT jelentősen felértékelődnek.

A válság jelentős flexibilátást is hozott a munkavállalók életébe, a munkaidőt sokan jobban ki tudják használni – már nem botránkoztat meg senkit például, ha valaki mondjuk kutyasétáltatás közben intéz el egy üzleti hívást és nem az íróasztalától.