Idén 60 százalékkal nőhet az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken

  • A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket szociális távolságtartás mellett élvezhetnek, mint például a kerékpározást, a golfot és a teniszt.
  • A sportturizmus is virágzik Európában, a megkérdezettek egyharmada sportos nyaralást tervez 2022-ben.

A ma közzétett felmérés szerint az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest.

A Mastercard Sportgazdasági Index részeként több mint 10 000 európai megkérdezésével készült felmérés szerint az emberek több mint kétharmada (67%) tervezi, hogy 2022-ben ellátogat egy sporteseményre – szemben a 2021-es 42%-kal. A legnépszerűbb választás a labdarúgás, a kosárlabda és a tenisz. Ugyanakkor az európaiak fele új sportokat is megszeretett az elmúlt időszakban – ilyenek például az esportok – így a következő időszakban ezekre az eseményekre is egyre többen látogatnak majd el.

A korlátozások viharos évei sokak számára tették lehetetlenné az élő sportesemények látogatását. A testmozgás népszerű alternatívává vált, ezen belül is azok a sportok, amelyek szociális távolságtartással is végezhetők. A Mastercard Economics Institute a Mastercard összesített és anonimizált értékesítési adatait elemezve világított rá, hogy az olyan sportokra, mint a kerékpározás, tenisz és a golf fordított kiadások meghaladták a járvány előtti szintet.

Összességében a Mastercard Sportgazdasági Index reményteljes évet vetít előre a világjárvány folyamatos hatásaival küzdő ágazat számára. A Mastercard Economics Institute elemzése szerint az európai fogyasztók sportcikkekre, szolgáltatásokra és élményekre fordított kártyás kiadásai 2021-ben 2,5%-kal nőttek a járvány előtti szinthez képest (2019). A sportcikkek kiskereskedelmi forgalma – például a golfütők, teniszlabdák és kerékpárok – pedig 14,6%-kal emelkedett.

Mivel az európaiak több mint fele (51%) többet mozog, mint a járvány előtt, és 60%-uk inkább otthon vagy a szabadban edz – mintsem edzőteremben vagy szabadidőközpontban – az sem meglepő, hogy a sportcikkek ágazatának növekedése jelentősen meghaladta az európai fogyasztói kiadások növekedését.

Mindennek elsősorban a szociális távolságtartással kompatibilis sportok adtak nagy lökést, amelyek 2021 második felében, a korlátozások feloldása után kétszámjegyű növekedést értek el. Ha 2021 második felét összehasonlítjuk a világjárvány előtti (2019) időszakkal, az elemzés azt mutatja, hogy a kiadások a kerékpározásnál nőttek a legnagyobb mértékben (több mint egyharmaddal), ezt követte a tenisz (közel egyharmaddal) és a golf (nagyjából egyötödével).

A sportélet izgalmas 12 hónap előtt áll: a múlt hónapban már el is kezdődött a Mastercard által szponzorált Hahnenkamm Alpesi Sí Világkupa az ausztriai Kitzbühelben. Az európaiak pedig remélik, hogy visszatérhetnek és élőben láthatják kedvenc csapataikat és versenyzőiket. Sokak számára ugyanis nem kielégítő, ha a sporteseményeket csak a televízión keresztül követhetik. Tízből négy ember elveszíti érdeklődését a sport iránt, ha nem tud személyesen részt venni a mérkőzéseken vagy versenyeken. A stadionok zárva tartása esetén a hangulat és a társasági élet hiánya áll az első helyen – ami rávilágít az élő sportesemények fontosságára az európai kultúra és társadalom szempontjából.

A síelés egyébként is az európai sportturizmus egyik sarokkövét képezi: az emberek 34%-a készül idén a kontinens havas csúcsaira. Tavaly, amikor tavasszal és ősszel fokozatosan újra megnyíltak a sípályák, Ausztriában, Franciaországban, Olaszországban, valamint Svájcban a nemzetközi látogatók sportra fordított kiadásai meghaladták a járvány előtti szintet. Bár a változó korlátozások továbbra is befolyásolják az ágazatot, az európaiak síelni vágyása így is nyilvánvaló. De a felmérés szerint az európaiak nem csak télen aktívak, a megkérdezettek egyharmada tervezi, hogy 2022-ben sportos nyaralásra megy.

„Örömmel látjuk, hogy a fogyasztói bizalom pozitívan emelkedik, és hogy az új és visszatérő rajongók izgatottan várják a 2022-es élő sporteseményeket” – mondta Jeannette Liendo, a Mastercard Europe marketing és kommunikációs alelnöke. „A sport az európai kultúra kritikus eleme – mind nézőként, mind résztvevőként. Büszkék vagyunk arra, hogy 2022-ben a régió számos izgalmas sportversenyét és eseményét szponzorálhatjuk”.”

A következő 12 hónap során a Mastercard a kontinens legnépszerűbb európai sportversenyeit szponzorálja majd, köztük az UEFA Bajnokok Ligáját, a The Opent, a Roland Garrost, a női rögbi-világbajnokságot és a League of Legends Európa-bajnokságot.