Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Három helyen folytatódhat a #karigeri kerékpársugárutak fejlesztése

  • Zöldebb Nagykörút, biztonságosabb közlekedés az Üllői és a Váci úton
  • Már csak egy lépésre az EU-s forrás

Kedvező elbírálást kapott a BKK támogatásra irányuló pályázata, ennek köszönhetően rendelkezésre fog állni az európai uniós forrás ahhoz, hogy megvalósuljon a Nagykörút zöldítése, valamint, hogy biztonságosabbá váljon a közlekedés az Üllői úton és a Váci úton. A forrás biztosításához szükséges támogatási szerződés leendő megkötésével a BKK folytathatja kerékpárosbarát és közlekedésbiztonsági fejlesztéseit, amelyek a Fővárosi Önkormányzat törekvéseihez kapcsolódva hozzájárulnak az élhetőbb, fenntarthatóbb városi környezet kialakításához.

A BKK még 2024 tavaszán nyújtotta be pályázatát – a nagykörúti, valamint az Üllői úti és a Váci úti fejlesztések tervezési és kivitelezési munkái az Európai Unió TOP Plusz-4.1.2-23 Bringasztráda program keretében valósulhatnak meg. A pályázat kedvező elbírálásával és a támogatási szerződés megkötésével a projektek újabb szakaszukba léphetnek, így Budapest még zöldebb, közlekedése pedig még biztonságosabb lehet. Ez annak is köszönhető, hogy a BKK gondos előkészítő munkával megteremtette a lehetőségét annak, hogy a szükséges források rendelkezésre állása esetén megvalósíthatók legyenek a program elemei.

Nagykörút – zöldítés, humanizálás

Pest egyik legmeghatározóbb, emblematikus útján a 2020-ban kialakított kerékpársávok szinte azonnal a város egyik legkedveltebb kerékpáros útvonalát hozták létre. Ugyanakkor az is látható, hogy további fejlesztésekre van szükség ahhoz, hogy az ott élők és a szolgáltatásokat igénybe vevők számára is vonzó legyen a környék. Ez a cél azonban csak a közterületek – a Nagykörút nagyvárosi presztízséhez méltó – rendezésével és a biztonságos közlekedés feltételeinek javításával érhető el. Ennek érdekében a BKK a Nagykörút mindkét oldalán, a Nyugati pályaudvar és a Mester utca között fizikailag is védett bringasávokat hoz létre, amelyeket egy többfunkciós (az igényektől függően rakodásra, megállásra stb. használható) sáv választ majd el a gépjárműforgalomtól.

A BKK tavaly ősszel társadalmi egyeztetést indított a beruházás tervezéséről, amely során a fővárosban közlekedők és idelátogatók véleményére, elvárásaira, igényeire volt kíváncsi. A kérdőívet csaknem 10 ezren töltötték ki, az eredmények összegzése folyamatban van, illetve a társaság helyszíni kitelepüléseket is szervez, amelyek eredményét beépíti a tervezési folyamatba.

A BKK tavaly decemberben előzetes piaci konzultációt (EPK) indított, és indikatív árajánlatokat kért be a tervezési feladatokra. A tervezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás az EPK lezárulta után, várhatóan 2025 második negyedévében indulhat. A kiviteli tervek – eredményes eljárás lefolytatása esetén – előreláthatólag 2026 negyedik negyedévében állhatnak rendelkezésre. Ezt követően indulhat a kivitelezés előkészítése és megvalósítása a most elnyert EU-s támogatás felhasználásával, a fővárosi és a kerületi önkormányzatokkal együttműködve.

Üllői út és Váci út – Biztonságosabb közlekedés

A fejlesztések célja a közlekedésbiztonság javítása. Ennek eleme, hogy az Üllői út és a Váci út egy-egy további szakaszán, az út mindkét oldalán (irányhelyesen) magas minőségű, széles, jellemzően épített elemmel fizikailag is elválasztott, védett kerékpársávok és kerékpárutak létrehozásával újabb városrészek váljanak biztonságosan elérhetővé kerékpárral.

A BKK tavaly novemberben feltételes közbeszerzési eljárást indított a kerékpárutak tervezésére, az érintett szakaszokról korábbi közleményében írt bővebben. Ezek az Üllői út esetében a Nagyvárad térnél, a Váci út esetében a Lehel térnél (Gogol utca) közvetlenül kapcsolódnak a korábbi években már kialakított védett kerékpársávokhoz, de azoktól eltérő módon jöhetnek majd létre. A kiviteli tervek eredményes közbeszerzési eljárás lefolytatása esetén az Üllői út tekintetében 2026 második felében, a Váci út esetében pedig 2025 végén készülhetnek el. Ezt követően indulhat a kivitelezés előkészítése és megvalósítása a most elnyert EU-s támogatás felhasználásával, a fővárosi és a kerületi önkormányzatokkal együttműködve.

Európai megoldások a budapesti közösségi közlekedésben: mit hoz a jövő?

A Fővárosi Önkormányzat és a BKK elkötelezett a Budapest közösségi közlekedését még versenyképesebbé tévő beruházások megvalósítása mellett, ezért közösen készítette elő a TOP Plusz, az IKOP Plusz és az RRF-pályázatokhoz a szakmai tartalmat, illetve nyújtott be további támogatási kérelmeket. Ezek elbírálása még folyamatban van, azaz a támogatási szerződések megkötése egyelőre várat magára.

Pedig ezekben – az előző ciklushoz hasonlóan – nagy számban jelennek meg a Budapesti Mobilitási Tervben (BMT) is meghatározott közlekedés- és városfejlesztési célok eléréséhez szükséges kötöttpályás projektek, és nagy hangsúlyt kap a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése, az akadálymentesítés, valamint az élhető közterek megteremtése is.

Kedvező elbírálás esetén olyan jelentős előkészítési projektek valósulhatnának meg európai uniós forrásból, mint

  • az észak-pesti és a dél-budai villamoshálózat összekötésének előkészítése és megtervezése a Váci út és a Bajcsy-Zsilinszky út rehabilitációjával és a Nyugati tér megújításával;
  • a kisföldalatti meghosszabbításának és a meglévő vonal felújításának előkészítése;
  • a dél-budapesti villamosgyűrű első ütemének előkészítése: a 3-as villamos pesterzsébeti meghosszabbításának előkészítése;
  • a 42-es villamos meghosszabbítására vonatkozó tervek elkészítése.

Pozitív kormányzati döntés esetén ugyancsak EU-s forrásból valósulhatna meg az Id. Antall József rakpart és az Erzsébet híd alatti terület átépítése (TOP Plusz-4.1.3-23 Komplex klímaadaptációs és közterület-megújítási program), amelyre a BKK már beadta támogatási kérelmét, illetve az EuroVelo 14 kerékpárút fővárosi szakaszainak fejlesztése, a trolibuszhálózat bővítése, vagy az új CAF-villamosok közlekedtetéséhez elengedhetetlen infrastrukturális beruházások megvalósítása.

Budapest és az Európai Unió közötti szoros együttműködés lesz továbbra is a közlekedési fejlesztések sikerének a záloga, a BKK ennek szellemében halad tovább a megkezdett úton, és folytatja a projektek előkészítő munkáit, valamint az azokhoz kapcsolódó társadalmi egyeztetések, közbeszerzések lefolytatását.

Budapesti Közlekedési Központ

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!