Hamarosan érkezik a steer by wire kormányzást, nagyobb hatótávot és gyorsabb töltést kínáló új Lexus RZ

A Lexus leleplezte az új akkumulátoros elektromos RZ-t: a szinte minden elemében alapjaiban megújult, kibővített modellpaletta nagyobb erőt, fokozott hatékonyságot és dinamikus teljesítményt kínál, ami a vezető számára nagyobb élményeket jelent.
Mindeközben az akkumulátoros elektromos rendszer átfogó frissítése jelentősen megnövelt hatótávolságot és akár kétszer gyorsabb töltést biztosít, emellett ebben a modellben debütál a Lexus steer by wire rendszere is. Bemutatkozik ezen felül az első RZ F SPORT modell, az RZ 550e, amely nagyobb teljesítményt és a Lexus új, Interactive Manual Drive virtuális sebességváltóját kínálja.











A világ premierjét múlt héten, a Kenshiki Fórumon tartó új Lexus RZ akkumulátoros elektromos prémium SUV átfogó frissítéssel fokozza tovább a vezetési élményt, és olyan innovatív technológiákat vezet be, amelyek nagyobb teljesítményt, jobb irányíthatóságot, valamint mélyebb kapcsolatot és élményeket biztosítanak a vezetőnek. Ezeket az úttörő újdonságokat az utastér luxusélményének finomítása teszi teljessé.
A Lexus az RX 400h 2005-ös bemutatása óta úttörő szerepet játszik a prémium piacon az elektrifikált hajtás terén, következetesen törekedve a vezetési élmény és az ember-autó kapcsolat, valamint a környezeti hatékonyság közötti egyensúlyra. A márka a 2019-ben bejelentett Lexus Electrified filozófiával a karbonsemleges társadalom megvalósítását tűzte ki célul, amelyhez számos járműtechnológiát kínál, köztük akkumulátoros elektromos, hibrid és plug-in hibrid modelleket, hogy megfeleljen a különböző ügyfelek és piacok eltérő igényeinek.
Az RZ 2023-ban mutatkozott be a Lexus első olyan modelljeként, amelyet egy kifejezetten akkumulátoros elektromos (BEV) globális platformra építettek. Az elektrifikációs technológia által lehetővé tett új vezetési élményt és formákat kínált. A választék 2024-ben egy elsőkerék-hajtású modell bevezetésével bővült, reagálva a vásárlói igényekre.
A megújult RZ fejlesztése négy fő pillérre összpontosított: vezetési élmény, hatótávolság és akkumulátortöltés, teljesítmény, valamint formák.
A műszaki újítások élén a Lexus steer-by-wire rendszere szerepel, amelyet először alkalmaznak sorozatgyártásban. Ez új vezetési élményt nyújt, kifinomult, könnyű és intuitívabb kezelhetőséggel, különösen a kanyargós utakon. Emellett a rendszer érzékenységre és a vezetőnek adott, kellemetlen rezgésektől mentes visszajelzésekre van hangolva. Annak érdekében, hogy a Lexus Driving Signature kívánt tulajdonságai megvalósuljanak, az autó a Lexus Shimoyama tesztközpontjában, Japánban széles körű fejlesztésen esett át.
A megújult modell hozza el elsőként az F SPORT teljesítményt és stílust is az RZ kínálatába. Az összkerékhajtású RZ 550e lesz a legerősebb RZ, amely új BEV vezetési élményt kínál a Lexus Interactive Manual Drive elektronikus rendszerrel, amely virtuális kézi sebességváltást tesz lehetővé (további részletek az RZ F SPORT-ról külön fejezetben, alább).
Mint a Lexusnál mindig, most is az ügyfelek igényei jelentették az elsődleges szempontot annak biztosításában, hogy az RZ a többletteljesítmény mellett hatékonyabb is legyen, és jobb felhasználói élményt nyújtson. A BEV-rendszer átfogó változtatásai, beleértve a nagyobb teljesítményt és kapacitást kínáló lítium-ion akkumulátort, valamint a Lexus eAxle egység továbbfejlesztését, lehetővé teszik a hatótávolság várhatóan akár 100 kilométeres növekedését (modellváltozattól és végleges homologizációtól függően).
Emellett az akkumulátor töltési ideje is gyorsabb lesz, amit egy új akkumulátor-előkondicionáló rendszer és egy 22 kW-os AC fedélzeti töltő alkalmazása segít.
A mostani globális leleplezés előkészíti az utat az új RZ európai piaci bevezetéséhez 2025 őszétől.
Teljesen átdolgozott akkumulátoros elektromos rendszer
Az RZ akkumulátoros elektromos rendszere teljes átdolgozáson esett át, amelynek középpontjában mind a praktikum, mind a vezetési élmény fokozása állt. A legfontosabb változások közé tartozik az új eAxle egység bevezetése, amely a motor teljesítményének és az inverter hatékonyságának javítását, valamint a veszteségek jelentős csökkentését eredményezte. Új lítium-ion akkumulátor is került beépítésre, amelynek kapacitása 77,0 kWh-ra nőtt.
Nagyobb teljesítményével és szélesebb modellválasztékával a megújult RZ kiterjeszti piaci hatókörét, és a vásárlói igények és preferenciák szélesebb spektrumát szolgálja ki.
A fejlett lítium-ion akkumulátor teljesítményét az akkumulátorcellák javításával és számának növelésével fokozták. Ez viszont nagyobb teljesítményt tesz lehetővé az eAxle egység elektromotorja tekintetében. Az ügyfél számára ez nem csak a teljes gázzal történő gyorsulás és a végsebesség javulását jelenti, hanem a középső tartományban is hozzájárul az élvezetesebb és közvetlenebb vezetéshez.
A nagy teljesítményt tovább támogatja az akkumulátor és a BEV-rendszer vízhűtésének alkalmazása.
A nagy teljesítményű akkumulátor és az eAxle különböző rendszerekkel való kombinálása három különböző teljesítményű RZ modellváltozatot eredményezett: az RZ 350e 224 lóerőt (165 kW), az RZ 500e 380 lóerőt (280 kW), az RZ 550e F SPORT pedig 408 lóerőt (300 kW) kínál.
Emellett megduplázódott az összkerékhajtású RZ vontatási kapacitása, amely mostantól akár 1500 kilogrammos fékezett terhet is képes vontatni.
Megnövelt hatótávolság
Az RZ hajtásláncának műszaki fejlesztései jelentősen javítják a hatótávolságot. Különösen az eAxle egység energiaveszteségének csökkentése, az akkumulátor megnövelt kapacitása és a vezérlőrendszerek optimalizálása révén érték el mindezt. Az előzetes adatok szerint a megújult RZ hatótávolsága akár 100 kilométerrel is növekedhetett (modelltől és végleges homologizációtól függően).
Csökkentett töltési idő
A töltési teljesítmény is javult, köszönhetően a nagyobb kapacitású akkumulátornak, az akkumulátorcsomag szerkezeti átdolgozásának és az új, 22 kW-os AC fedélzeti töltő alkalmazásának, amely előrevetíti a gyorsabb töltést támogató nyilvános infrastruktúra szélesebb körű kiépítését.
Az alacsony hőmérsékleten történő töltés az új akkumulátor előkondicionáló funkciónak köszönhetően javult. Ez optimalizálja az akkumulátor hőmérsékletét a töltés megkezdése előtt, így kiküszöbölve a késedelmeket. Ennek eredményeként a töltési idő körülbelül 30 perccel csökken.
Egyedülálló vezetési élmény a Lexus steer-by-wire rendszerével
A megújult RZ az első modell, amely a Lexus új steer-by-wire rendszerét alkalmazza. Ez új, intuitív és kényelmes vezetési élményt teremt, amely zökkenőmentesen kapcsolja össze a vezetőt és a járművet. Mindemellett átalakítja a hagyományos vezetőteret is.
A kormánykerék ahelyett, hogy teljesen kerek lenne, a felső és alsó részek nélkül készül, így szinte téglalap alakú, a bal és jobb oldalon ívelt markolatokkal. A kialakítás segít a vezető figyelmét az útra összpontosítani, és mivel kompakt, több hely szabadul fel a térd és a lábak körül, ami megkönnyíti a be- és kiszállást.
A rendszer körülbelül 200 fokos tartományban működik a baloldali és jobboldali végpontok között. Ez pontos irányítást és könnyű kezelhetőséget biztosít a vezető számára.
Emellett a rendszer a kormánymű áttételét dinamikusan, a jármű sebességének megfelelően állítja be, így kis sebességnél könnyebb manőverezhetőséget, a kanyargós utakon való egyenletes vezetéshez agilitást, nagy sebességű autópályás vezetésnél pedig nagyfokú stabilitást biztosít.
Bár a kormánykerék és a tengelyek között nincs fizikai kapcsolat, a vezető megfelelő visszajelzést kap elektromos jelek által közvetítve, így minimálisra csökkentve a kellemetlen rezgéseket.