Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Gyorsabb buszjáratokkal javulhat több mint százezer, külső kerületben élő budapesti közlekedése


Új, gyorsabb és kiszámíthatóbb közlekedési lehetőségek nyílhatnak meg Budapest külső kerületei számára. A BKK olyan új hálózati javaslatokon dolgozik, amelyek a mai szolgáltatáshoz viszonyítva megerősített buszjáratokkal segítené a külső kerületekben élőket, gyorsabb és sűrűbb kapcsolatot biztosítva a metróvonalakhoz és a belvároshoz.

A BKK több mint egy éve dolgozik a közösségi közlekedési hálózat fejlesztési stratégiáján. Ennek részeként a társaság adatalapú elemzésekkel értékelte Budapest közösségi közlekedésének hatékonyságát, és azonosított olyan városrészeket, ahol az eddigieknél jobb kiszolgálást biztosító versenyképes folyosókatlehet kialakítani.

Ezek olyan közlekedési vonalak, amelyek költséghatékonyan teszik vonzóbbá a közösségi közlekedést a külső kerületekben élők számára, vagyis versenyképes alternatívát kínálnak a mindennapi autózással szemben. Az itt közlekedő járatok célja, hogy gyorsabb és kényelmesebb összeköttetést biztosítsanak a külső kerületek és a metróvonalak között, lehetővé téve, hogy az új szolgáltatással elérhető külső kerületekben élő több mint 100 ezer budapesti polgár autóhasználat nélkül, egyszerűbben és kiszámíthatóbban jusson el a belvárosba.

Növekvő közösségi közlekedés-használat, csökkenő autóforgalom, egyszerre szolgálni a külső kerületekben élő budapestieket és a várost – ez a célja a tervezett fejlesztésnek.

Német minta, budapesti adatelemzés

Berlinben is évtizedek óta működnek hasonló, nagy kapacitású közlekedési folyosók. A német fővárosban sűrűn közlekedő metróbuszok járnak ott, ahol jelenleg még nincs megfelelő kötöttpályás kapcsolat. Berlinben az M11-től M85-ig jelölt járatok kötik össze a belső és a külső városrészeket, kiszolgálva a város peremkerületeiben élők közlekedési igényeit.

A BKK a versenyképes közösségi közlekedés kritériumait a nemzetközi szakirodalom, a budapesti közvélemény-kutatások, az adatelemzések és a szakmai egyeztetések alapján határozta meg.

Nem a kötött pályás fejlesztések helyett, hanem azok előtt

Miként azt a Főváros vezetése és a BKK is számos alkalommal világossá tette: közép- és hosszú távon a legjobb megoldást a kötöttpályás fejlesztések (vasút, HÉV, metró, villamos stb.) jelentik. Ezek megvalósítása gyakran több évtizedet vesz igénybe. A BKK által előkészített kötöttpályás fejlesztések megvalósítása – például az Újbuda-Újpest villamos-összeköttetés, a 3-as, a 42-es villamosvonal meghosszabbítása – az európai uniós forrásokhoz való hozzáférésen is múlik, ami jelenleg késedelmet szenved. Azonban a projektek megvalósulásáig is szolgálni kell a külső kerületben élőket, ezért rövid távon is szükségesek olyan fejlesztések, amelyek gyors és vonzó alternatívát kínálnak, például az autóbusz- és a trolibuszhálózat bővítésével.

A BKK szerint a külső kerületekben élők mindennapi közlekedésének javítása kiemelt feladat kell, hogy legyen, és helyet kell kapnia azon a fejlesztési listán, amelyre az elmúlt időszakban számos egyéb rövid távú közösségi közlekedési javaslat is felkerült.

Tesztidőszak indulhat

A BKK pilotprogram keretében indítaná el az autóközlekedéssel is versenyképes szolgáltatást nyújtó közlekedési folyosókat néhány kiválasztott kerületben, amelynek célja, hogy a társaság mérések alapján, adatalapon hozzon döntést arról, hogy milyen szolgáltatási színvonal szükséges ahhoz, hogy a közösségi közlekedés versenyképesebb és vonzóbb alternatívát nyújtson, mint az autózás.

A BKK ütemezése eredetileg is azzal számolt, hogy a Főváros Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottsága 2025. februári rendes ülésén megvitatja a javaslatcsomagot, és a fővárosi döntéshozók jóváhagyását követően a társadalmi és kerületi egyeztetések beérkezett javaslatai figyelembevételével születhet meg a végleges döntés a projekt elindításáról, amit a BKK 2025 tavaszára tervez.

A döntéshez szükséges szakmai anyag részleteit a Budapesti Közlekedési Központ a következő hetekben a nyilvánosságnak is bemutatja.

Budapesti Közlekedési Központ

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!