Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Generációváltás a munkaerőpiacon

Ilyen cégvezető válik a Z generációból

A Z generáció szerint kiváló cégvezető lesz belőlük, mivel tanulékonyság, alkalmazkodóképesség, kreativitás és kíváncsiság jellemző rájuk. A jövő vezetői szerint 2050-ben diploma helyett a vizsgával nem megszerezhető szociális készségeken lesz a hangsúly, és a vezetői képességeket nem feltétlenül az iskolapadban, hanem a munkahelyi ranglétrát végig járva fogják megszerezni – derül ki az Adecco Csoport #CtheFuture Z generációs felméréséből.

Jelenleg még az X generáció van többségben – hazai és nemzetközi szinten egyaránt – a munkaerőpiacon, 5 éven belül viszont a fiatalok átvehetik az uralmat. Becslések szerint ugyanis 2025-re a munkavállalók 75%-a az Y és Z generációból fog kikerülni. A HR-specialista Adecco csoport #CtheFuture nemzetközi kutatásában 5000 ambiciózus Z generációst kérdezett meg arról, hogy milyen képességek és tulajdonságok fogják jellemezni a jövő cégvezetőit. „Jelenleg a munkaerőpiacon generációváltás zajlik. Mivel azonban a Z generáció tagjai másként gondolkoznak, mint az idősebbek, a munkaerő kicserélődése a mai cégek felépítésének, szemléletmódjának és kultúrájának változását is eredményezheti” – mondta el Karvalics Mária, a magyarországi Adecco Kft. HR menedzsere.

Minek nekünk diploma?

„Z generációs kutatásunkban arra kerestük a választ, hogy hogyan gondolkodik egy húszas éveiben járó fiatal a jövő vezetőiről, azaz saját magáról. Véleményük szerint rendkívüli vezetők és ügyes kommunikátorok lesznek, mivel a tanulékonyság, az alkalmazkodóképesség, a kreativitás és a kíváncsiság a legerősebb készségeik” – ismertette a kutatást Karvalics Mária.

A válaszokból az is kiderül, hogy a fiatalok úgy érzik, a jelenlegi oktatási rendszer nem készíti fel őket megfelelően a vezetői döntésekre. Így 30 év múlva jó eséllyel találkozhatunk olyan cégvezetőkkel és vezető beosztásban dolgozókkal, akiknek nem feltétlenül lesz diplomájuk (51%), és a kellő tudást nem az iskolában, hanem a munkahelyi ranglétra minden egyes lépcsőfokát megjárva fogják megszerezni. Több mint felük (55%) szerint ugyanis a szakmai gyakorlat és a tapasztalati tudás a legjobb módja a jövőbeli vezetők felépítésének.

Mindezek következtében nem meglepő, hogy a fiatalok többsége (70%) szerint 30 év múlva a készségek (soft skill) fontosabbak lesznek, mint a képességek (hard skill). „A jövőben az olyan szociális készségeken lesz a hangsúly, amikről nem szerezhető papír, nincs belőlük vizsga, és nem feltétlenül láthatóak elsőre az állásinterjún. Ilyen például az empátia, a könnyed és nyílt kommunikáció, a felelősségvállalás, a gyors problémamegoldó képesség, a csapatban gondolkodás vagy a feladatok sikeres átadására való képesség” – mondta el a szakember. „A fiatalok úgy látják, a mai vezetők nem túl erősek ezekben a készségekben, holott egy Harvard-i kutatás szerint mindezek akár 85%-ban meghatározhatják a munka sikerességét. A jelenlegi vezetőknek tehát a csapat irányításán, együttműködésén, a kreativitáson és az érzelmi intelligenciájukon kellene leginkább dolgozniuk a fiatalok meglátása szerint” – tette hozzá Karvalics Mária.