Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Generációs szakadék tátong az autósok között?

Az autóvezető evolúciója

Érdekes következtetésekre juthatunk annak a Peugeot által készített felmérésnek az elemzése után, amely kétezer ember véleményét kérte ki, és lefedte az összes olyan korosztályt, amelynek ma lehet jogosítványa. Lássuk, hogy az egyes generációk képviselői mely szolgáltatásokat tartják fontosnak egy autóban?

A Peugeot által készített felmérés rendkívül alapos volt, hiszen minden olyan korcsoportot érintett, amely jelenleg rendelkezhet jogosítvánnyal. A kérdések azt firtatták, hogy a mai autókban mely tulajdonságok fontosak egy adott korosztály számára. A válaszok elemzése után világos trendek rajzolódtak ki arról, hogy mely korcsoport ragaszkodik például az internetalapú, kapcsolt szolgáltatásokhoz, az önvezetéshez, illetve, hogy kiknek fontosak a környezetbarát megoldások vagy a formaterv.

A megkérdezettek között voltak a veteránok, azaz a Néma korosztály tagjai (1928 és 1945 között születettek), akik közül a legfiatalabb is legalább 80 éves már, de sokuk még mindig vezet. Velük kapcsolatban egyáltalán nem meglepő, hogy minden fiatalabb korcsoportnál kevésbé fogékonyak az autókba telepített internetalapú, kapcsolt szolgáltatásokra – csupán 3%-uk kedveli ezeket. Ám érdekes módon a Z generáció (1996 és 2011 között születettek) után ők azok, akik a legszívesebben használják (18%-uk) a digitális kor egy másik vívmányát, a beszédvezérlést. A másik olyan terület, amelyre a Némák fogékonyak, a fenntarthatóság. Négyből hárman (74%) tartják ezt fontosnak új autó vásárlásakor, s e tekintetben még a korban utánuk következő Boomereket (1946-1964) és X generációt (1965-1980) is megelőzik.

A középkorúak – a Boomerek és az X generáció tagjai – elvárásai kicsit eltérnek az idősekétől. A kapcsolt szolgáltatásokat csak minden tizedikük tartja fontosnak, a formaterv pedig 12%-ukat ragadja meg. A Boomerek 45%-a viszont el sem tudja képzelni autóját navigációs rendszer nélkül. Ez a magas szám is bizonyítja, hogy a Peugeot milyen előrelátóan tervezte meg modelljeinek legújabb generációját. A francia márka i-Connect® Advanced infotainment rendszerének része ugyanis ez a fontos elem, a TomTom® internetalapú navigáció. Amennyiben elektromos Peugeot fedélzetén működik, a rendszer része még az EV útvonaltervező is, hogy hosszabb utazás alkalmával a hatótáv miatti aggodalom fel se merülhessen.

A Peugeot felmérése erre is rákérdezett, és egyöntetű választ kaptak valamennyi korcsoporttól: mindannyian szeretnének nagyobb hatótávú villanyautókat látni. A Z generáció tagjai ezt azzal erősítették meg, hogy 75%-uk már el is döntötte: hibrid vagy tisztán elektromos lesz a következő autója. A Peugeot e válaszban ismét bíztató visszaigazolást kapott, hiszen az európai tömeggyártók közül a francia márkáé a legátfogóbb elektromos paletta, s komoly népszerűségre számíthatnak Extra Long Range modelljei is: az E-3008 700, míg az E-5008 667 km hatótávot kínál.

Az autóba épített modern technológiára vonatkozó kérdés nem hozott meglepő válaszokat, hiszen a Z generáció például háromszor fontosabbnak tartotta ezt, mint az idősebb Boomerek.

A mesterséges intelligencia (AI) alkalmazását a Z és az Y generáció pártolja leginkább (46 és 37%). Ez a trend ismét örömhír a Peugeot számára, hiszen a ChatGPT szolgáltatást legújabb generációs modelljei mindegyikében kínálja a francia gyár. Ha belegondolunk, az AI használata útitársként sokkal több egyszerű technológiai érdekességnél. Komoly biztonsági tényező is, hiszen a fedélzeti rendszerek kezelésekor nem kell elengedni a kormányt és elvenni tekintetünket az útról, hogy gombokat nyomkodjunk és felületeket érintsünk meg, hanem elég beszélgetni az autóval.

Szintén éles a különbség a generációk között abban, hogy mennyire fontos az önvezetés. A Boomerek idegenkednek tőle, közülük csak minden negyedik (24%) lát ebben lehetőséget, a Z generáció viszont szinte elvárja (62%) ezt a képességet a közeljövő autóitól.

A válaszok összegzése után világos kép rajzolódik ki. Az idősebbek (Némák és Boomerek) még gépként tekintenek az autóra, amelyet irányítani kell, de fontos nekik, hogy a lehető legkevésbé szennyezze a környezetet és a számukra fontos szolgáltatásokat megtalálják benne. A fiatalabbak inkább mozgó okoseszközt látnak az autóban, s ha választaniuk kell, akkor a formaterv, a fenntarthatóság és a csúcstechnológia vonzza őket.

ILLUSZTRÁCIÓK: STELLANTIS

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!