Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Folytatódik a gépjárművekkel kapcsolatos vendetta a belvárosban

Új forgalmi rend jöhet létre az élhetőbb Belső-Erzsébetvárosért

Gyalogosbarát utcák, szellősebb terek, tisztább levegő – a belső-erzsébetvárosi új forgalmi rendet az elmúlt évek és a helyi tapasztalatok alapján tervezte meg a BKK a VII. kerületi Önkormányzat, illetve a Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság javaslatai mentén és megbízásából. A Fővárosi Közgyűlés április 30-án szavazhat az új forgalmi rendről, amely biztosítaná a gyalogos és kerékpáros forgalom elsőbbségét, a felszabaduló utcákban pedig utcabútorok, konténeres növények telepítésével tennék élhetőbbé a közteret.

A VII. kerület belső része Budapest legsűrűbben lakott és beépített városnegyede, ahol a kerületben élők, dolgozók mellett a Budapestre látogató turisták jó része is megfordul. Ezen a területen állandósult probléma a rendkívül sűrű gyalogos és a gépjárműforgalom konfliktusa: a gyalogosok száma jelentősen meghaladja az erre közlekedő autókét, a szűk utcák pedig alkalmatlanok a kétféle közlekedési igény egyidejű lebonyolítására. A problémát tetézi a kijelölt rakodóhelyek hiánya, valamint a járdákat beszűkítő, helyenként eltorlaszoló parkolóhelyek is.

A probléma komplex és több körös egyeztetést követő megoldásához a VII. kerületi önkormányzat, a fővárosi önkormányzat közlekedési kérdésekkel foglalkozó Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának, valamint a Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút (BK) együttműködésére volt szükség.

Június végétől jöhet az új forgalmi rend

Az érintettek javaslatai alapján a Fővárosi Közgyűlés április 30-i ülésének napirendjére kerülhet az az előterjesztés, melynek értelmében Belső-Erzsébetvárosban 2025. június 20-tól a BKK és a Budapest Közút által tervezett új forgalmi rend léphet életbe, amely utcaszakaszonként differenciált megoldásokkal javítaná a terület élhetőségét, illetve biztosítaná a gyalogos-kerékpáros forgalom elsőbbségét. Az új forgalmi rendre vonatkozó javaslat elkészítése során a BKK a korábbi tapasztalatokra alapozva kiemelten figyelembe vette a meglévő célpontok logisztikai kiszolgálását és a kerületben élők parkolási igényeit is.

A javaslat értelmében:

  • a Kazinczy utca Rákóczi út – Dohány utca és a Wesselényi utca – Dob utca közötti, a Dob utca Rumbach Sebestyén utca – Síp utca közötti, valamint a Csányi utca Király utca – Dob utca közötti szakaszát csak a gyalogos és kerékpáros forgalom vehetné igénybe, a gépjármű-behajtás megszűnne (a térképen piros vonallal jelölve);
  • a Kazinczy utca Dohány utca – Wesselényi utca közötti, a Király utca Rumbach Sebestyén utca – Károly krt. közötti, a Madách Imre út Rumbach Sebestyén utca –Asbóth utca közötti szakaszán, valamint az Asbóth utca esetében a gépjármű-behajtás a továbbiakban engedélyhez kötött lenne (a térképen folyamatos sárga nyíllal jelölve);
  • a Wesselényi utca egy rövid szakasza a Rumbach Sebestyén utca – Síp utca között kétirányúvá alakulna, így a Holló utca gépjárművel továbbra is elérhető maradna;
  • a Kis Diófa utca haladási iránya megfordulna, oda a továbbiakban a Király utca felől lehetne behajtani;
  • a Klauzál tér északkeleti oldalán, a vásárcsarnok előtt a jelenlegi kétirányú forgalom megszűnne, a szakasz a Klauzál utcával azonos módon a Dob utca felé lenne járható;
  • Belső-Erzsébetváros többi utcájában megmaradna a gépjármű-behajtás és -áthajtás lehetősége (a térképen zöld nyíllal jelölve);
  • a Klauzál utca teljes, Rákóczi út – Klauzál tér közötti szakaszának forgalomcsillapítása, illetve a gépjármű-behajtás engedélyhez kötése később, a közterület átépítése esetén valósulhat meg, így arról a Közgyűlés egyelőre csak koncepcionális döntést hozhat (a térképen szaggatott sárga nyíllal jelölve).

Az érintett útszakaszokon megfelelő szélességű járdát biztosítanának, zavartalanná válna a taxik utascseréjének lebonyolítása, továbbá koncentrált rakodóhelyek és új taxiállomások is létesülnének.

A Síp utca és a Kazinczy utca Wesselényi és Dob utca közötti szakaszain a parkolás megszűnik, a Klauzál tér északkeleti oldalán, a Kazinczy utca Dob utca – Király utca közötti, valamint a Dob utca további két érintett szakaszán az átmenő forgalom fenntartása mellett a parkolók száma csökkenne. A kétirányúsítás miatt a Wesselényi utca érintett szakaszán a jelenlegi, kétoldali párhuzamos parkolás helyett egyoldali párhuzamos parkolóhelyek állnának majd a továbbiakban az ide autóval látogatók rendelkezésére (a térképen sárga pöttysorral jelölve). Az érintett utcákban megszűnő lakossági parkolóhelyeket a kerületi önkormányzat a környező utcákban található díjfizető parkolóhelyek átalakításával pótolná.

Több lépésben vezetnék be

A változások bevezetése június 21-től ütemezetten, több lépésben történhet, az egyes ütemekről a BKK folyamatosan tájékoztatja a közlekedőket.

A tervek szerint a Dob utca érintett szakaszának sétálóutcává alakítása, valamint a Wesselényi utcában kialakítandó kétirányú forgalom bevezetése a nyári szünidőben, 2025. június 21 – augusztus 20. között tesztjelleggel történne, az időszak végén a tapasztalatok kiértékelése után születhet döntés a végleges forgalmi rendről ezeknek a szakaszoknak az esetében. Amennyiben ezek kedvezőek, a forgalomtechnikai kialakítás tartósan fennmaradna.

A forgalmi rend átalakítása nyomán felszabaduló utcák élhetőbbé alakításáról a továbbiakban a tulajdonos VII. kerületi Önkormányzat és a helyi civil szervezetek, kulturális szereplők gondoskodhatnak a helyiek bevonásával. A mobil elemekkel, taktikai beavatkozásokkal történő közterületi humanizálás az elmúlt években sikeresnek bizonyult például Józsefvárosban, a várakozások szerint hasonlóan kedvező eredményre vezethet Belső-Erzsébetvárosban is.

Budapesti Közlekedési Központ

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!