Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Folyamatosan érkeznek Budapestre az új CAF villamosok

… – az Atlanti-óceánon át

Tavaly októberben megérkezett a BKK 51 darabos CAF villamosbeszerzésének Zaragozában összeszerelt első példánya.

Azóta a próbafutások és az engedélyeztetések üteme fokozódik, több új villamos már forgalomban is van, az összetett útvonalon lebonyolított szállítások pedig egymást követik Spanyolországból, a járművek másik, nagyobb részének készre szerelése pedig Budapesten történik. Most a 2265-ös pályaszámú CAF gördült fővárosi sínekre.

Kedd hajnalban megérkezett a legújabb CAF-villamos Budapestre. A magyar fővárosban már jól ismert szerelvénytípus legfiatalabb példánya Zaragozából indult útjára, nem sokkal később vízre szállt, hajóval szállították, majd Belgiumban partot érve egy kamionon utazott egészen Budapestig. A BKV Vasúti Járműjavító Kft. Fehér úti telephelyén gördült le a kamionról, a következő hetekben pedig elvégzik az élesztését, vagyis felkészítését a próbafutásokra.

Több évtizedes hű szolgálatot kezd meg Budapesten minden új villamos azzal a pontosan kiszámított lépéssel, hogy a túlméretes szállítást követően először a budapesti sínekre gurul. Általában éjfélkor történik a határátlépés, hajnali kettőkor pedig már a pesti oldalon az újdonság. Ezt követően előírás szerinti próbafutások és hatósági engedélyeztetési eljárások várnak a járművekre, majd a korai szakaszban minden új CAF a budai fonódó villamoshálózaton találkozik az utasokkal, mivel a Budafok kocsiszín a spanyol alacsonypadlósok otthona, és egyben a CAF garanciális szervízbázisa is.

Minden új CAF érkezése fontos, hiszen ezzel a beszerzési hullámmal 2026 végére a jelenlegi 30-ról mintegy 40 százalékra növekedhet az alacsonypadlós villamosok aránya a fővárosban. Mi több, az új járművekkel a dél-pesti vonalakon is növekedhet az alacsonypadlós villamosok száma, jelentősen javítva az utazók kényelmét.

A folyamatosan érkező 51 új CAF:

  • 34, illetve 56 méter hosszú;
  • a korábbinál nagyobb teljesítményű klímaberendezéssel felszerelt;
  • alacsonypadlós, így a mozgásukban korlátozottak és a babakocsival vagy nagyobb csomaggal közlekedők is könnyebben fel- és leszállhatnak;
  • energiahatékony, mert a fékezés során keletkező energiát (hogyha a felsővezeték-hálózat is alkalmas arra) visszatáplálja a hálózatba;
  • kialakítása tovább fejlődött a már forgalomban lévő CAF-villamosokéhoz képest: korszerűbb karosszériája miatt megújultak a jármű oldalai, az ajtók és az azokhoz kapcsolódó belső burkolatok.

A járműflotta megújítása felgyorsul

A budapesti villamosbeszerzésekkel 2021-ig 73 vadonatúj CAF állt forgalomba. A BKK 2022 novemberében további 20 rövid, majd 2023 márciusában 26 rövid és 5 hosszú (összesen 31) CAF-villamost rendelt meg. A járművek egy részét Budapesten szerelik össze, néhányat pedig még Spanyolországban.

A megújuló járműállomány lehetőséget ad arra, hogy a jelenleginél több alacsonypadlós szerelvény közlekedjen azokon a vonalakon, ahol már most is járnak, így 2025 végétől többek között az 1-es, a 14-es, a 42-es, az 50-es és a 69-es vonalakon is tovább bővülhet a kényelmes, alacsonypadlós, légkondicionált villamosok száma.

Az összesen 51 új jármű forgalomba helyezésével a tervek szerint a 2-es, 23-as és 24-es járatcsaládon, valamint az 51A bevonását követően a 62A vonalán is megjelennek a korszerű villamosok, amennyiben a szükséges infrastrukturális beruházások elvégzéséhez az európai uniós támogatás rendelkezésre áll.

Újabb villamosok jöhetnek 2030-ig

További járművek beszerzése is esedékessé válik a jövőben: a BKK már dolgozik annak a tendernek a kiírásán, amelynek köszönhetően akár további több mint 100 új, korszerű villamos érkezhet a fővárosba. A 2022-ben elkezdett műszaki előkészítés, az egyeztetések, majd az eredményes hatósági eljárás eredménye, hogy tavaly elvi előzetes típusengedélyt szerzett a BKK.

A budapesti villamosfejlesztésekről és a járműflotta megújításáról ezen az oldalon olvasható bővebb információ.

A projekt az Európai Unió és Magyarország Kormánya társfinanszírozásával valósul meg.

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!