Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Felújítva kerül újra mozikba a Dögkeselyű

A Pannónia Entertainment gondozásában február 23-tól korlátozott ideig ismét megtekinthető lesz nagyvásznon a kultikus magyar alkotás.

Az 1982-es, Cserhalmi György főszereplésével készült Dögkeselyű egy adaptáció, mely Munkácsi Miklós Kihívás című regényén alapszik. András Ferenc a rendezés mellett a forgatókönyvért is felelt és egy noiros beütésű akció-krimi sült ki a munkálatok végére, de alaptörténete a bosszúfilmek klasszikus sablonjait is magában hordozza.

Simon József (Cserhalmi György) taxisofőr adósságát próbálja összefuvarozni, amikor meglopják az ezt lefedő tízezer forinttal, amit nem tud annyiban hagyni. A tolvajok után kutakodva próbálja visszaszerezni a pénzt, ám hamar belátja, hogy ezt a törvények határain belül nem olyan egyszerű kivitelezni, így egyre jobban elkezdi áthágni azokat. Ezek alatt szép lassan ő is szakavatatott alvilági alakká formálja magát, elsajátítva azokat a módszereket és taktikákat, amiknek már komoly áruk is lehet hosszabb távon az életében.

A film a maga idején teljesen letaglózta a kritikusokat és a közönséget egyaránt, hisz a szocializmusban készült többi magyar akció-krimihez képest jelentősen maradandóbb és minőségibb jeleneteknek lehetett szemtanúja a nagyérdemű. Ha pedig így négy évtized után visszagondolunk, akkor bizonyos aspektusokban valóban egyedüliként maradt fent. Példának okáért vegyük az autósüldözéseket, ami nemhogy akkoriban ritkaság volt ilyen színvonalon hazai produkcióban (nem feledve a Pogány Madonna ikonikus balatoni fogócskáját), de még manapság se túl jellemző, hisz a Jupiter holdján, vagy a Viszkisen kívül nem igazán tudnánk mondani más példát.

A Ladákon és a régi metrókon kívül már csak azért is érdekes korlenyomat a film, mert a rendszerben nem készülhetettek hasonlóan hitelesnek tűnő krimik, hisz hivatalosan „a szocializmusban nincs bűnözés”, maximum külföldről érkező kapitalisták lehetnek az elkövetők. A magánnyomozó szerepe se volt bevett, szintén a politikai hatás miatt, lévén az ügyek „csakis az államra” tartoznak. A siker titka volt továbbá az amerikai stílusú operatőri munka (itthon a steadicam debütálása) és vágás, valamint a dialógusok feszessége. Az összkép sikerét mi sem bizonyítja jobban, hogy az 1983-as Berlinálén Arany Medvére jelölték a mozit, s noha azt nem nyerte meg, a közönségdíjat igen. Szocialista akciófilmként a nyugaton, miközben a környező szoci országokban volt, ahol csupán vágottan mutathatták be.

A filmben számos híres színészünk felbukkan, köztük sokan olyanok, akiknek aztán temérdek remek szinkront is köszönhettünk és érdekesség, hogy szinkron itt is akad: Újlaki Dénest Balázs Péter orgánumával halljuk. De feltűnik még a Szomszédok előtti Ábel Anita, vagy épp Görbe Nóra, akinek jelenléte a fent említett akciózás miatt némileg ironikus, hisz a Linda is az évtized terméke.

A több szempontból is filmtörténeti alkotást a Pannónia Entertainment felújítva mutatja be újra, a kiválasztott mozikban országszerte, korlátozottan február 23-ától.