Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Eszeveszett tempóban forgatja fel a technológia a HR szakmát

: a mesterséges intelligencia, a VR, és az automatizáció is hasít

2030-ra a cégek 55%-a használ majd AI-t a napi munkaerő-menedzsmentben

A gazdasági bizonytalanság miatt az idei évre némi lassulást jósolnak a szakértők a nemzetközi HR technológiai piacon főként az elmúlt évekhez képest. A középtávú előrejelzések szerint viszont 2030-ra elérheti a 38 milliárd dollárt a globális HR tech piac összértéke. A nagykép tehát az, hogy a technológia egyre inkább felforgatja a HR szakmát is. A Stylers információ-technológiai cégcsoport összeszedte 2023 legfontosabb HR tech trendjeit, melyekből kiderül, hogy a mesterséges intelligencia, a virtuális valóság (VR), illetve az automatizáció egyre markánsabban lesz jelen a vállalatok személyügyi folyamataiban.

A jó munkaerő a legnagyobb érték – olyan mondat ez, melyet gyakran kétségbe vonunk manapság, hiszen egyre több embert foglalkoztat a kérdés, hogy egyik napról a másikra átveheti-e a helyét az irodában egy gép. Az aggodalom egyelőre feleslegesnek tűnik, a vállalatok ugyanis éppen annak érdekében vetik be a technológiát, hogy a lehető legmagasabb szintű munkavállalói élményt biztosítsák a kollégáknak, ezzel növelve hatékonyságukat és a cég iránti elkötelezettségüket. A felmérések szerint ez valóban jó iránynak tűnik: a megkérdezett vállalatok közel 40%-a szerint a HR tech projektekre fordított büdzsé maradéktalanul megtérül, az ezek által megteremtett munkavállalói élmény pedig nagyban hozzájárul a tehetségek megtartásához, egyben a fenntartható, hosszú távú versenyképességhez. „Ráadásul most már ahhoz is adott a technológia (és a szándék is), hogy a webáruházak kínálatához vagy a keresési eredményekhez hasonlóan a munkavállalóknak is személyre szabott HR szolgáltatásokat nyújtsanak a cégek, legyen szó továbbképzésekről, előmenetelről, lelki egyensúlyról, teljesítményről. Nincs szüksége minden vállalkozásnak a létező összes HR technológiára, elegendő okosan választani” – mondja Gönczy Gábor, a Stylers ügyvezető-tulajdonosa.

A válság miatt újrahasznosítanak a cégek, de közben keresik az új utakat is

A cégek többsége nem is volt rest költeni a különböző HR tech megoldásokra, 2021-ről 2022-re mintegy 57%-kal nőttek az erre fordított befektetések, elsősorban a képzésekre, a toborzásra, a megtartásra, a munkavállalói jóllétre és a juttatásokra fókuszálva. Ugyanakkor a háborús bizonytalanság, az elszálló infláció és az energiaárak ésszerűbb és hatékonyabb irányba is terelték a fejlesztéseket: a vállalatvezetők és CIO-k elsősorban a már meglévő rendszereket kezdték felülvizsgálni, optimalizálni és újabb területeken bevetni, esetleg extra funkciók bevezetésével továbbgondolni. „Az integráció mindenképpen kulcstrend lesz a közeljövőben, hiszen az összeköttetés nélkül, elszigetelten működő technológiák növelik a hibák kockázatát, vesztegetik a drága időt és növelik az adminisztrációt – ezzel tehát minden cégnél azonnali minőségi ugrást lehet elérni” – magyarázza Gönczy Gábor. De mégis mely HR területeken kerül fókuszba a technológia 2023-ban?

  1. Marad a hibrid, csak jobban csináljuk majd

Az otthoni munkavégzés lehetőségének biztosítása szinte alapelvárás lett a munkáltatókkal szemben, és a friss felmérések szerint a dolgozók 97%-a ragaszkodik ehhez a jövőben is. A hibrid munkavégzés tehát a mindennapok része lesz, a cégek érdeke pedig az, hogy ez minél biztonságosabban és hatékonyabban működjön: még több és profibb felhőalapú rendszer érkezik és újabb interaktív, illetve VR-alapú funkciókkal gazdagodnak az online konferenciaszoftverek. 2023-ban azonban mégis a „távértékelés” kerül a fókuszba, vagyis a cégek olyan eszközöket keresnek vagy fejlesztenek majd, melyekkel az otthon dolgozó kollégák teljesítményét is mérni tudják.

  1. Már a toborzás is automatizált

Az új munkaerőt keresők is két tűz közé kerülnek idén: úgy kell felkutatniuk és sikeresen megszólítaniuk a legjobb szakembereket, hogy közben kiemelt cél lesz a toborzási büdzsé optimalizálása is. Az egyik legnépszerűbb eszköznek így az automatizált álláshirdetés ígérkezik, mellyel célzottan és költséghatékonyan szólíthatják meg a munkaadók a megfelelően képzett jövőbeli kollégák körét. Fókuszban lesz az onboarding, a gyors és egyszerű kiválasztási folyamatok biztosítása, és az első pillanattól kezdve magas színvonalú munkavállalói élmény. Az online, bármikor hozzáférhető videós tartalmak és információs anyagok mellett ezért chatbotokat is bevetnek, melyek 0-24-ben válaszolnak a frissen felvett kollégák kérdéseire.

  1. Munkavállalóra szabott tanulás

2022 egyik nagy slágere idén is nagyot fog menni: egyre több olyan belső kommunikációs portál jelenik majd meg, mely lehetséges cégen belüli karrierlehetőségeket, továbbképzéseket, aktuális munkakörön kívül eső projekteket kínál a kollégáknak. A szorító munkaerőhiány miatt egyébként is a középpontba kerülnek a cégen belüli átképzések és kompetenciafejlesztések, a technológia pedig minden eddiginél kreatívabban segíti majd ebben a cégeket. A toborzási- és a meglévő munkaerőállományt lefedő adathalmaz elemzésével a cégek pontosabb képet kaphatnak arról, hogy melyek azok a készségek és szakmai ismeretek, melyek hiányoznak egy-egy területen, így célorientáltan alakíthatják ki képzési stratégiájukat, ráadásul a legújabb virtuális valóság-alapú technológiákkal tovább csökkenthetik az ehhez szükséges eszközök és berendezések költségeit.

A mesterséges intelligencia a HR tech-et is felforgatja

A fenti megoldások szinte mindegyikének egy közös nevezője van, a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás, ezek a technológiák pedig kétségkívül korlátlan lehetőségeket nyitnak a humánerőforrás-menedzsment területén. Legyen szó a munkavállalói felmérések elemzéséről, a vállalaton belüli esetleges (és akaratlan) diszkriminatív gyakorlatok feltárásáról, a kollégák motivációjának és teljesítményének napi szintű monitorozásáról vagy éppen a menedzsment adminisztratív terheinek enyhítéséről, az MI valóságos csodafegyver az azt tudatosan alkalmazó vállalatok kezében. Nincs megállás: 2030-ra a HR tech piac értéke elérheti a 38 milliárd dollárt, és ezen belül is hasítani a fog a mesterséges intelligencia, melyet az előrejelzések szerint a vállalatok több mint fele napi szinten alkalmazni fog a munkaerő-menedzsmentben.

Kulcskérdés lesz, hogy a cégek és a HR-osztályok elkezdjék más szemmel nézni a kollégákról és a munkájukról rendelkezésre álló adatokat és az olyan stratégia és üzleti döntések meghozatalában is figyelembe vegyék, mint például a bővülés, új kirendeltségek megnyitása vagy éppen a külföldi piacok meghódítása. Ebben nyújt segítő kezet a mesterséges intelligencia, ugyanakkor egyre többen felhívják a figyelmet arra is, hogy a jövőben átgondolt szabályozásra és többlépcsős belső ellenőrzésre lesz szükség, a gépeket ugyanis továbbra is az ember tanítja majd gondolkodni, így a HR-esek prekoncepciói átszivároghatnak a toborzási gyakorlatba vagy a humánerő-tervezésbe is” teszi hozzá Gönczy Gábor.