Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Én, Claude Monet 

  • Claude Monet, Impression Sunrise, 1872 (1)
  • Pannonia_2024_Monet_web
  • Filming at Ertretat, EOS Monet © EXHIBITION ON SCREEN
  • EOS Monet, Sunset at Ertretat © EXHIBITION ON SCREEN (Julia Wilkie)
  • EOS Monet, Giverny Garden © EXHIBITION ON SCREEN
  • EOS Monet, Filming Giverny Garden © EXHIBITION ON SCREEN
  • EOS Monet, Filming at Musée Marmottan © EXHIBITION ON SCREEN
  • Én, Claude Monet
  • G-002049-20120921.jpg
    Claude Monet, Waterloo Bridge, London, at Dusk, French, 1840 - 1926, 1904, oil on canvas, Collection of Mr. and Mrs. Paul Mellon
  • A17014.jpg
    Claude Monet French, 1840 - 1926 , The Japanese Footbridge, 1899, oil on canvas, Gift of Victoria Nebeker Coberly, in memory of her son John W. Mudd, and Walter H. and Leonore Annenberg
  • E11580.jpg
    Claude Monet French, 1840 - 1926 , The Houses of Parliament, Sunset, 1903, oil on canvas, Chester Dale Collection 1963.10.48
  • A15353.jpg
    Claude Monet French, 1840 - 1926 , Rouen Cathedral, West Façade, Sunlight, 1894, oil on canvas, Chester Dale Collection
  • Photo of Claude Monet, 1899, Nadar
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13

Októbertől végre országszerte a mozikban Phil Grabsky nagy sikerű brit képzőművészeti-kultúrtörténeti dokumentumfilm-sorozatának ikonikus epizódja, az Exhibition on Screen: Én, Claude Monet.

2024 októberében ismét mozikban a 2019-ben szűk körben bemutatott Exhibition on Screen: Én, Claude Monet, a Pannonia Entertainment forgalmazásában. Rendező és producer: Phil Grabsky

Phil Grabsky 2019-ben készült filmje a világ egyik legkedveltebb festőművészének életét idézi fel a mester saját szavaival. Levelek és személyes vallomások felhasználásával enged betekintést annak az embernek az életébe, aki 1872-ben megfestette az impresszionizmus stílusának nevet adó festményt (Impresszió, a felkelő nap), és aki a XIX. század végének legnagyobb hatású alkotója volt. Történet egy olyan emberről, aki látványvilágával elkápráztatta a közönséget, miközben depressziótól és öngyilkossági gondolatoktól szenvedett. Festészete, kertészet iránti szenvedélye, híres giverney-i kertje és humora által azonban az életszeretete is megnyilvánult. A Párizsban, Londonban, Normandiában és Velencében forgatott film széles merítést ad a nyugati művészet egyik legnépszerűbb festőjének munkásságából.

„Nem sok ember mondhatja el személyes történetét 92 évvel a halála után! Claude Monet azonban egész életében leveleket írt – nagyon bensőséges hangú leveleket, amelyeket barátainak és családtagjainak küldött. Az itt összegyűjtött és Henry Goodman által felolvasott írások adják a dokumentumfilm alapját, amely a művészt kora ifjúságától egészen élete utolsó hónapjaiig követi. Festményeinek rajongói számára, akik többet szeretnének megtudni a mögöttük álló emberről, ez egy lenyűgöző anyag! Általánosságban pedig ritka betekintést nyújt a tizenkilencedik századi élet apró részleteibe.

Monet élete nem volt könnyű… Különös gondokkal kellett szembenéznie, amelyek többnyire szerettei egészségével kapcsolatosak voltak. A pénzhiány, a hosszú munkaidő okozta feszültség, a piac szeszélyessége, a létfenntartás nehézségei – mindezek hozzájárultak a folyamatos aggodalomhoz és a depresszió határán lévő állapotokhoz, s melyek mintha összeesküdtek volna, hogy megfojtsák azt a művészi ambíciót és szenvedélyt, amely végül Franciaország egyik legnagyobb festőjeként való elismeréséhez vezetett. Ennek eredményeképpen a film néhol nyomasztóvá válik, de mivel az alkotói folyamatot is feltérképezi, nem lehet elvárni, hogy a vágás oldja meg ezt a problémát. Ez egy őszinte megközelítés; és reméljük, hogy a nézők elviselik, mivel számos erénye akad. Monet élete a francia festészetben a kreativitás soha nem látott korszaka volt, és a művész levelezése ennek a centrumnak a középpontjába helyezik őt, betekintést nyújtva más nagy nevek munkásságába és életébe. A hatás szinte olyan, mintha a több mint egy évszázaddal ezelőtti hírességek legfrissebb pletykáit hallgatnánk, és a mai művészek be fogják látni, hogy mindannyian küzdöttek ambícióik megvalósításáért! Az impresszionizmusról szóló néhány népszerű mítosz eloszlik; Monet pedig arról elmélkedik, mekkora élmény volt, amikor valami, amit az ember évek óta csinált, végre divatba jött!!! Sokat megtudunk az alkotói folyamatról is – különösen a fény iránti egész életen át tartó rajongásáról –, és arról, hogy milyen sok vázlaton dolgozott, mielőtt végre neki mert fogni egy képnek.

Grabsky számos olyan helyszínre elvisz minket, ahol Monet dolgozott; és lehetővé teszi, hogy egymás mellett lássuk őket a festményekkel, így a festő eredményeit új szinten értékelhetjük. Röviden ellátogatunk a kertbe is, amelyet későbbi éveiben alakított ki, és megnézzük híres hídját és tavirózsáit. A film során több tucat festményt használunk fel életének és munkásságának illusztrálására. Az eredmény a látásmódjának olyan érzékeltetése, amely a szavakat kontextusba helyezi – olyan kontextusba, amely a legtöbbeknek, akikhez eredetileg szóltak, nem állt volna rendelkezésére –, és olyan módon hoz minket közel a művészhez, amely óriási mértékben hozzájárul ahhoz, hogy kapcsolatba kerüljünk művészetével.

Még ha Monet nem is a kedvence, ez a film a művészet szerelmeseinek kötelező, de a történelmet tanulmányozók számára is ajánlott. Azt nyújtja, amit a művész a legnagyobbra értékelt: a jól sikerült megvilágítást.” / Eye for Film, Jennie Kermode kritikája/