Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Előnyére fordítja a piac összeomlását a Lexus

Ázsiától Európáig gyengélkednek a tisztán elektromos járművek eladásai. A legtöbb gyártó pánikkal és kényszerintézkedéssel reagált a helyzetre, a Lexus és a Toyota-csoport ezzel szemben megtalálta a rosszban a jót.

Néhány ragyogóan ígéretes év után hirtelen enyhült az akkumulátoros elektromos járművek iránti érdeklődés. A kormányzati támogatások elapadtak – részint a forráshiány, részint a türelemvesztés miatt –, a hatalmas érdeklődés miatt kapkodva piacra dobott modellek gyermekbetegségei pedig ugyanúgy kedvét szegték az ügyfeleknek, mint a töltési infrastruktúra lassú ütemű fejlesztése, amelynek esélyt sem hagytak, hogy utolérje az autópark bővülését. Az eredmény: visszamondott megrendelések, markánsan visszaeső érdeklődés, és ennek következtében kényszerű stratégiaváltás, gyárbezárások, elbocsátások.

Ehhez a helyzethez egyértelműen azok az autógyártók tudnak könnyebben alkalmazkodni, akik nem tettek fel mindent egy lapra, és nem akartak minden áron elsők lenni egy olyan versenyben, amelynek még a játékszabályai sem voltak ismertek. Így tett a Toyota is, amely minden olyan technológiát egyforma jelentőségűként kezelt, amellyel csökkenteni lehet a mobilitás közvetlen és áttételes károsanyag-kibocsátását, a biodízelektől kezdve a hibrideken át a hidrogén üzemű belső égésű motorokig.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a Toyota ne fejlesztené teljes gőzzel a tisztán elektromos hajtástechnológiáit: a 2021 végén felvázolt, hosszú távú stratégia keretében legalább olyan ambiciózus célokat állított maga elé a japán autógyártó, mint bármely versenytársa. 2030-ra világszerte harminc akkumulátoros elektromos modell bevezetése és évente 3,5 millió tisztán elektromos jármű értékesítése szerepelt a tervekben, és a Toyota eddig nem adta jelét annak, hogy ezeken a célkitűzéseken módosítani szeretne. 

Más a helyzet a köztes határidőkkel: a technológiai és piaci mérföldkövekkel, amelyek a végső cél elérését hivatottak támogatni. Ezeket most, a körülmények megváltozásához igazodva kis mértékben módosítja a Toyota, a késlekedést azonban saját – és még inkább ügyfelei – javára fordítja.

Eredetileg 2026-ban lépett volna színre az a két típus, amelyeket a Lexus LF-ZC szedán és LF-ZL SUV tanulmányautók előlegeztek meg. Ezek minden fődarabja vadonatúj technológiát, forradalmi gyártási módszereket alkalmaz majd: újszerű, prizmatikus akkumulátoraik akár 1000 kilométeres hatótávolságot, a gigacasting gyártástechnológia pedig olcsó és gyors gyártást, könnyebb és biztonságosabb vázszerkezetet, és minden korábbinál rugalmasabb modularitást hoz magával. Az utóbbi egy vadonatúj metodika, amelyet megfelelő színvonalon elsajátítottak a Toyota-csoport gyáraiban dolgozók, egy ilyen léptékű fejlesztésnél azonban az apró finomítások is jelentős előrelépést hozhatnak. A Toyota a japán szaksajtó beszámolója szerint pont erre készül: ahelyett, hogy vadonatúj típusait a légüres térbe dobva elpazarolná az úttörő megoldásokban rejlő marketinglehetőséget, inkább kivárnak, és az így nyert időt a gyártástechnológia tökéletesítésére fordítják.

Nem lesz hosszú persze a késlekedés: az értesülések szerint már 2027 derekán bemutatkozhatnak az innovatív újdonságok, és a Toyota-csoport újult lendülettel haladhat tovább a 2030-as célkitűzések megvalósítása felé.

Fotók: Lexus

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!