Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Eldől, hogy ki tervezheti az újjászülető Nagykörutat

Budapest zöldebb, közlekedése még biztonságosabb lehet: a Fővárosi Közgyűlés március 26-i, szerdai ülésén jóváhagyta a BKK nagykörúti fejlesztésének tervezésére vonatkozó feltételes közbeszerzés elindítását. A kedvező döntéssel újabb mérföldkőhöz érhet az az összetett köztérfejlesztési projekt, amelyiknek köszönhetően újjászülethet a Nagykörút. A Nyugati pályaudvar és a Boráros tér közötti beruházás legfőbb célja, hogy élvezhetőbb, zöldebb és biztonságosabb útvonal jöjjön létre, amely az itt élők és az idelátogatók igényeit és elvárásait helyezi előtérbe.

Zöldebb, élhetőbb Nagykörút, biztonságosabb és akadálymentesebb közlekedés: egyre közelebb került „Pest főutcájának” megújulása. A Fővárosi Közgyűlés március 26-án, szerdán arról határozott, hogy a BKK feltételes közbeszerzési eljárást indíthat a tervező kiválasztására. Ezzel újabb szakaszába léphet a Nagykörút komplex fejlesztése, amely a Fővárosi Önkormányzat törekvéseihez kapcsolódva hozzájárul az élhetőbb, fenntarthatóbb városi környezet kialakításához.

Fókuszban a zöldfelületek bővítése és a közlekedésbiztonság növelése

A 2020-ban kialakított nagykörúti kerékpársávok szinte azonnal a város egyik legforgalmasabb kerékpáros útvonalát hozták létre. Ám az is jól látható, hogy további fejlesztések szükségesek ahhoz, hogy a Nagykörút valóban megújuljon és vonzó legyen az ott élők és az odalátogatók számára.

A Nagykörút élhetőbbé tétele olyan lépéseket jelent, mint

  • a zöldfelületek bővítése;
  • a közlekedők közötti konfliktusok csökkentése;
  • a rakodási lehetőségek javítása, valamint
  • a közlekedésbiztonság növelése.

Ezek a célok a Nagykörút nagyvárosi presztízséhez méltó rendezésével és a biztonságos közlekedés feltételeinek javításával érhető el. Ennek érdekében a BKK a Nyugati pályaudvar és a Mester utca között mindkét oldalon kialakítja az akadálymentes és biztonságos gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételeit, rendezett körülményeket teremt az üzletek árufeltöltéséhez, továbbá elvégzi a beavatkozásokhoz közvetlenül kapcsolódó zöldfelületek megújítását és bővítését is.

Döntsünk közösen: a tervezési folyamat része a közösségi párbeszéd

A BKK a beruházás tervezéséről 2024 őszén társadalmi egyeztetést indított, amellyel a fővárosban közlekedők és az idelátogatók véleményére, elvárásaira, igényeire volt kíváncsi. Az érdeklődő érintettek kérdőív kitöltésével, az utcafórumokon, valamint a közösségi tervezési eseményeken (Agórákon) is elmondhatták véleményüket a beruházásról. A folyamat célja, hogy a lakosságot is bevonva újuljon meg Budapest egyik kiemelkedő jelentőségű útszakasza, és a tervezéséhez felhasználják a megismert igényeket és javaslatokat.

A kérdőívet csaknem 10 ezren töltötték ki, a válaszadók jelentős többsége (92 százaléka) szükségesnek tartja a Nagykörút teljes körű felújítását:

  • a legfontosabb témák élére a fasorok megőrzése, bővítése és karbantartása került (a kitöltők 80 százaléka említette), továbbá
  • a válaszadók 84 százaléka egyetértett azzal, hogy a közterületek fejlesztése során biztonságos feltételeket kell teremteni azoknak, akik a gyalogos- és/vagy a kerékpáros közlekedést választanák.

A társadalmi egyeztetés részletes eredményei ezen az oldalon találhatók.

A kiviteli tervek 2027 nyarára készülhetnek el

A nagykörúti fejlesztések tervezési és – a kerékpáros infrastruktúrát érintő – kivitelezési munkái (fizikailag védett kerékpársáv és multifunkciós sáv kialakítása, a csomópontok átépítése, valamint a zöldfelület-rendezés egy része) az Európai Unió TOP Plusz-4.1.2-23 Bringasztráda program keretében valósulhatnak meg. A tervek teljes körű, komplex megvalósításához a Fővárosi Önkormányzat további források bevonását tervezi. Ezzel teljes szélességben megújulhatnak a járdák, új utcabútorok és művészeti alkotások jelenhetnek meg, valamint a Nagykörút adottságaihoz mérten további zöldfelületek jöhetnek létre.

A tervezésre vonatkozó feltételes közbeszerzési eljárás várhatóan 2025 második negyedévében indulhat. A kiviteli tervek – eredményes eljárás lefolytatása esetén – előreláthatólag 2027 nyarán állhatnak rendelkezésre. Ezt követően indulhat a kivitelezés előkészítése és megvalósítása a fővárosi és a kerületi önkormányzatokkal együttműködve.

A BKK gondos előkészítő munkával teremtette meg annak a lehetőségét, hogy a program elemeit a szükséges források rendelkezésre állása esetén megvalósítsa: 2024 tavaszán nyújtotta be az európai uniós támogatásra irányuló pályázatát, amely idén januárban kapott kedvező elbírálást.

A projektről a BKK oldalán olvasható bővebben.

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!