Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Egyszerű munkagép volt, tűzokádó versenyautó lett

A Toyota Hilux nemcsak elpusztíthatatlan, hanem rendkívül sokoldalú is. Készült már belőle expedíciós jármű a sarkkörre, a sivatagba, hegyvidékekre, gyártanak belőle páncélozott változatot, most pedig Thaiföldön versenyautót faragtak egy mezei utcai változatból.

A Hilux az autóipar nagy túlélője. Megáztatták a tengerben, majd ment tovább. Felrobbantottak alatta egy tízemeletes házat, ment tovább. Elautóztak vele az Északi-sarkra és vissza is jöttek vele. Számos expedíció megbízható munkagépe volt, hiszen mindent kibír. Ennek fényében gyerekjátéknak tűnik az a feladat, amire Thaiföldön vállalkozott a Toyota GR csapata. Fogtak egy ott belépőmodellnek számító Hilux Champ verziót, és faragtak belőle egy olyan versenygépet, amely akár a Transformers filmekből is érkezhetett volna.

Thaiföldön ugyanis van hivatalos versenysorozat, amelyben kizárólag szimplakabinos, hátsókerék-hajtású, dízelmotoros pick-upok indulhatnak. Így a Toyota GR gondolt egyet és az Isuzu D-Max-ok, Mitsubishi Tritonok, Ford Ranger-ek mellé benevezte a Toyota Hilux Champ-ot. A Super Pickup bajnokságnak szigorú homologizációs szabályai vannak, ezért a donor Hilux alapos vérfrissítésen esett át. A Toyota már eleve úgy vezette be bizonyos ázsiai piacokra a Hilux Champ-et, hogy az olyan lecsupaszított alapváltozat, amely számos lehetőséget kínál az átalakításra, hisz ennek Távol-Keleten nagy hagyományai vannak.

Így a GR-csapat megváltoztatott mindent, ami ahhoz kellett, hogy a Hilux nevezését elfogadják, aztán továbbmentek és potens versenyautót faragtak a strapabíró igáslóból.

A Hilux karosszériáját olyan mértékben változtatták meg, hogy saját gyártója sem ismerne rá, de a jobb helyezésekért minden áldozatot meg kell hozni. A projekt egyébként még most is zajlik, hiszen a Hilux Champ először idén májusban állt rajthoz, aztán júliusban és augusztusban már egy továbbfejlesztett versenyautó rótta a köröket.

A lökhárítót alaposan átformálták, a Hilux versenygép orrán akkora légbeömlő nyílás van, amekkorát a szabály enged, de ez kell ahhoz, hogy a motor és a turbó megfelelően lélegezni tudjon. A motorblokk maradt az eredeti, ez a 2,4 literes D-4D dízel, de a perifériákat kicserélték vagy átdolgozták. Így nagyobb a turbó, nagyobbak a hozzá tartozó töltőlevegő-hűtők, átírtak a motorvezérlést, változtattak a kipufogórendszeren. Nem csoda, hogy a teljesítmény közel kétszerese az eredeti 150 lóerőnek.

A felfüggesztés is teljesen új. Természetesen leültették, hogy a tömegközéppont alacsonyabbra kerüljön. Ez és a hangsúlyosan negatív kerékdőlés nagyban javítja a kanyarvételt, és a felnik, abroncsok is versenysportra kifejlesztett termékek közül kerültek ki. A Super Pickup bajnokság szabályrendszere olyan sárvédőt ír elő, amely rátakar a kerekekre, ezért a Hilux acél sárvédőre egyszerűen rácsavarozták a megfelelő szélesítéseket.

Nem finomkodtak a karosszéria megfelelő merevségének biztosítása közben sem. Mivel a bukócsövek is kötelező elemek a verseny-pick-upokban, a bukócsöveket egyenesen a létravázhoz hegesztették, ám ahol a hátfal és a plató lemeze útban volt, sallangmentesen kiflexelték a szükségtelen részeket.

Bár ebben a sorozatban a végsebességek nem nagyon magasak, azért a Hilux Champ aerodinamikájára is ügyeltek. Az autó eleje mélyre húzott kötényt kapott, a szabadon álló hűtők fölötti légbeömlő pedig úgy engedi át a levegőt a géptető fölött, hogy közben leszorítóerőt generál. Hátra hatalmas diffúzort szereltek, és kapott szárnyat is a Hilux. Érdekes módon a plató nyitott maradt, ami nagyobb tempónál azért lassíthatja a versenygépet. Az utastér semmi meglepőt nem hoz; amit lehetett, kipakoltak innen, de bekerült a kötelező tűzoltó készülék és egy Sparco versenyülés.

Fotók: Toyota Gazoo Racing
 

Kapcsolódó podcastok a PodCars és a Begurulva youtube, valamint videa csatornákon!