Egyre nagyobb áruhiteleket vesznek fel a magyarok

Az év első hét hónapjában 20 000 forinttal, 170 000 forintra emelkedett az átlagosan igényelt áruhitelösszeg az előző év azonos időszakához képest az egyik óriás hazai műszaki áruházlánc, a MediaMarkt tapasztalatai szerint. A vásárlók jellemzően a nagyobb értékű háztartási gépek, számítástechnikai eszközök és szórakoztató elektronikai készülékek vásárlásánál igényelnek kölcsönt. Az áruházi vásárlások esetében 1 000 000 forintos hitelösszeg sem volt példátlan.

A MediaMarkt vásárlói az év első hét hónapjában átlagosan 13%-kal magasabb összegű áruhitelt igényeltek, mint egy évvel korábban. A vásárlók legtöbb esetben akkor folyamodnak hitelért, ha drágább termékeket vásárolnak. Egyes szórakoztató elektronikai termék vagy TV esetében az 1 millió forintos hitelösszeg sem volt példátlan, de egy ekkora áruhitelnél legalább 20%-os önrészt kell vállalni.

Az egyik legnagyobb forgalmú műszaki áruházláncban leggyakrabban háztartási nagygépek (hűtőgépek, mosógépek, mosogatógépek), számítástechnika eszközök, TV-készülékek és mobil telefonok vásárlásánál vesznek igénybe a magyarok áruhitelt – átlagosan 170 000 forintot. Azonban a vásárlás helyszíneiként eltérő a „hitelfelvételi határ”: például aki online vásárol televíziót, átlagosan 236 000 forintos átlagár fölött igényel áruhitelt, a fizikai boltokban 180 000 forint ez az összeg.

A pandémiás időszak alatt különösen megnőtt az online vásárlás, ezzel együtt pedig az online hiteligénylés népszerűsége. A megvásárolt termékekben nincs nagy különbség online és offline indított ügyletek között, bár az igazán nagy értékű, több millió forintos berendezésekért a vevők jellemzően személyesen bemennek az áruházakba. „Adataink alapján a vidéki régióban magasabb a forgalmunkon belüli hitel arány, jóval 10% feletti, míg Budapesten ez lényegesen alacsonyabb. – összegezte Szilágyi Gábor, a MediaMarkt ügyvezetője a számokat. A kérelmeket legalább 80%-ban pozitívan bírálja el pénzügyi partnerünk, a Budapest Bank. A ritka visszautasítás általában formai okokra, hiányosságokra vezethető vissza, nem a hitelképességre.”

Tapasztalatai szerint fogyasztóik körében továbbra is dinamikusan nő az online vásárlás népszerűsége, azonban az áruházi vásárlás élményéről sem mondanak le, e két lehetőség kiegészíti egymást. Szilágyi Gábor szerint az áruhitel igénylése is mindkét csatornán általánosan elterjedt, az egyszerűbb online eljárást szívesen vették a magyar vásárlók. „Ez abban tér el a hagyományos, áruházi ügyintézéstől – foglalja össze az ügyvezető -, hogy a jövedelemigazolásról elegendő telefonnal készített fotót beküldeni, nincs szükség az eredeti papírokra. Az azonosítás során partnerünk, a Budapest Bank videochaten fogadja az igénylőket, és minden dokumentumot elektronikusan alá lehet írni. Az áruhitel iránti igény nem csökkent, sőt, a gyorsan, a kiszámítható várakozási időnek köszönhetően kényelmes és minden szempontból biztonságosan elérhető online megoldást nagyra értékelik a vásárlóink.”

A sikeres áruházi áruhitel felvétel aranyszabálya:

  • szakszerűen kitöltött munkáltatói igazolás mellé a személyazonosító igazolvány és a lakcímkártya szükséges
  • fontos, hogy a Budapest Bankos munkáltatói igazolás (vagy azzal megegyező tartalmú) legyen kitöltve, azt akár a Budapest Bank, akár a MediaMarkt oldaláról is le lehet tölteni
  • nem lehet rajta hiba, javítás
  • a pecsétnek, illetve az aláírásnak eredetinek kell lennie (fénymásolt, szkennelt, név-bélyegzőst nem lehet elfogadni)
  • bankszámlára érkezzen a munkabér
  • ha bankszámlával kerül igazolásra a jövedelem, akkor az utolsó havi számlakivonatra van szükség, ami akár az áruházban is kinyomtatható az internetbankból

Innovációval a vásárlói élményért

Már a covid időszakban bevezetésre került egy digitális ügyfélhívó rendszer, amit nagyon pozitívan fogadtak az ügyfelek, a hiteligénylésnél az esetleges várakozási idő kiszámíthatóbb lett, így a vásárlók számára transzparensebb, hogy mikor kerülnek sorra egy-egy nagyobb akciós időszak során esetlegesen kialakuló sornál. Tehát így tervezhetőbbé vált számukra, hogy meddig tart a teljes vásárlási folyamat.