Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Egyeduralkodó a YouTube a 14 éven aluliaknál

A gyerekek többsége nincs tisztában az adatvédelemmel

Tízből nyolc 14 éven aluli használta már az internetet, kétharmaduk napi rendszerességgel és főként okoseszközön keresztül szörfözik – derül ki a REGIO JÁTÉK friss kutatásából. A kedvenc online elfoglaltságok sorát a YouTube kezdi, melyet a játék és a csevegés követ. A szülők szerint a neten és tévében megjelenő legnagyobb veszély az erőszak, a félelemkeltő tartalmak, illetve a szexualitás és a trágár beszéd. A gyerekek a világhálót ugyan tudatosan használják, az adatvédelemmel azonban már többen hadilábon állnak.

A 14 éven aluli gyermekek 80 százaléka használta már az internetet, kétharmaduk naponta és leginkább okoseszközön keresztül szörfözik – derül ki a REGIO JÁTÉK friss felméréséből. Gyakoriság szerint az óvodások töltik a legkevesebb időt netezéssel, „ami azt jelenti, hogy »csak« minden második gyermek van online naponta. Az internetező 3 éven aluliaknak (34%) háromből két esetben engedik a szülők a mindennapos internetezést, hasonlóan a 7-10 évesekhez. A legaktívabbak a felső osztályosok, háromnegyedük használja a világhálót napi rendszerességgel” – részletezi az eredményeket Gyaraki Dávid, a REGIO JÁTÉK marketingvezetője. Az okostelefonon keresztüli netezés a 3 éven aluliak (58%) és a 11-14 évesek (52%) körében a legelterjedtebb, míg a 3-6, valamint 7-10 évesek inkább a tabletet választják (48%, ill. 39%).

YouTube, játék, csevegés, azután jön a tanulás

A YouTube-videók nézése abszolút elsőséget élvez az említett korcsoportok internet-használati szokásaiban, melyet az online játékokkal való időtöltés és a különféle csevegőfelületek használata követ. „A videómegosztó nem csak az iskolások körében hódit: tízből kilenc ovis kedvenc elfoglaltsága a youtube-ozás, a 3 éven aluliak pedig szinte csakis ezt a platformot követik (94%). Az online játék leginkább a 7-12 éves korosztályra (62%), míg a csetelés a 11-14 évesekre jellemző (80%), igaz, ők az internetet már tanulásra (70%) is használják” – avat be a kutatás részleteibe Gyaraki Dávid.
A 14 éven aluliak 1-2 órát töltenek naponta internetezéssel (46%), emellett ugyanennyi időt televízió-nézéssel (54%). „Természetes folyamat, hogy a szabadidős tevékenységek változnak az elektronikus eszközök térhódításával. A digitalizáció 11 éves kortól kerül igazán a középpontba, a hagyományos játékok közül ekkortól a társas- és a sportjátékok maradnak meg leginkább a gyermekek életében. A nagyobbaknak szükségük is van kütyümentes kikapcsolódásra, és az egészséges fejlődésük szempontjából főleg olyanra, ahol a családdal tudnak minőségi időt együtt tölteni: egy kirándulás vagy közös társasozás észrevétlenül is pozitív szociális és kulturális példákat közvetít” – teszi hozzá a marketingvezető.

Az erőszak a legnagyobb veszélyforrás

A REGIO JÁTÉK felmérése vizsgálta azt is, hogy a szülők véleménye alapján mi befolyásolja legnegatívabban a gyermekeket az interneten és a televíziós műsorokban. A lista élén mindkét esetben az erőszak, valamint a félelemkeltő tartalmak végeztek, harmadik helyre az online megjelenő szexualitás, valamint a tévében elhangzó trágár beszéd került.
A felmérés szerint éppen ezért a szülők szinte kivétel nélkül ellenőrzik, hogy gyermekük mennyi időt tölt a világhálón (94%), és milyen tartalmakat tekint meg rajta (97%). Százból csak két felnőtt feltételezi, hogy csemetéje nem tudatosan használja az internetet, az adatvédelemmel kapcsolatban azonban már vannak aggályaik. „A szülők kétharmada gondolja úgy, hogy gyermeke nincs tisztában azzal, milyen adatokat oszthat meg magáról az interneten” – zárja az eredmények ismertetését Gyaraki Dávid.

A kutatás háttere:
A sajtóközleményben szereplő adatok a REGIO JÁTÉK által egy frissen, 2018. augusztus 24. és szeptember 5. között elvégzett online kutatásból származnak, melyben 1102, 14 év alatti gyermeket nevelő szülőt kérdeztek meg az internethez, televízióhoz kapcsolódó véleményéről. A kutatás nem reprezentatív Magyarország lakosságára nézve, de az adatok alkalmasak a szokások és tapasztalatok szemléltetésére.