Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Egy iroda is lehet csábító? – ilyenek lesznek a post-COVID hibrid irodák

Szórakoztató komplexum, alakítható tárgyalóterek és hibrid irodák, avagy így alakulnak át a munkahelyek post-COVID időszakban. – derül ki az ACORA elemzéséből.

A magyar kereskedelmi ingatlanokkal foglalkozó cégeket tömörítő ACORA kerekasztal-beszélgetést szervezett, amelyben piaci szereplőkkel tekintették át a piac átalakulását: vállalati, bérlői oldalról vizsgálva a pandémia által hátrahagyott új világot, a hibrid irodák előnyeit, lehetőségeit és az új típusú munkahelyek kihívásait. Az eseményen Saly Miklós, a REscon tulajdonosa és az ACORA alapítója, Szirmák Botond, a Provident Zrt. vezérigazgatója, Pozvai Zsolt, a Develor International globális vezérigazgatója és Papp Róbert, a CitiReal irodabérleti szakértő cég tulajdonosa vett részt. Az alábbiakban a kerekasztalon szóba kerülő legérdekesebb tendenciákról olvashat.

A munkatársak zöme a home office-ra szavaz

A pandémia jelentősen átalakította az irodai munkafolyamatokat, a magyar munkavállalók 69%-a dolgozott otthonról az elmúlt évben, és 84%-uk a jövőben is szívesen végezné a munkáját csak home office-ban vagy hibrid megoldásban.1 Hasonló tapasztalatokról számolt be Szirmák Botond, a Provident Zrt. vezérigazgatója is: „A munkatársaink jó része szívesen dolgozik otthonról, jelenleg a menedzsment egyik legfontosabb feladata megtalálni azt az optimális egyensúlyt a home office és az irodai tartózkodás között, amit szívesen vesznek a kollégák is. Az elmúlt évben egyébként kiderült, hogy a home office remek lehetőséget is nyújt például a call-centerek üzemeltetésénél: Míg korábban csak Budapestről kereshettünk munkatársakat, addig ma már teljesen mindegy, hogy egy operátor adott esetben Nyíregyházán, Debrecenben, vagy Sopronban él-e. A fő szempont inkább a rátermettség és a képzettség.”

Iroda szórakoztató funkciót kap

A folyamatos otthoni munkának természetesen vannak árnyoldalai is: csökken a kötődés a céghez, a munkatársakhoz, kevésbé érvényesül a személyes kapcsolattartásból adódó plusz érték. Pont emiatt cégeknek vezetői mégis szeretnék valamilyen módon visszahozni a munkatársakat az irodákba. Kérdés, hogy a happy hour kezdeményezések, a masszázsbérletek, a különböző szórakoztató megoldások és ajándékkártyák kellő motivációt jelentenek-e a kollégáknak. Mindemellett pedig sikerül-e a fertőzésbiztonsági kritériumokat maradéktalanul teljesíteni a negyedik COVID-hullám árnyékában? Saly Miklós, a REscon tulajdonosa szerint ma már valós kérdés az, hogy az iroda milyen élményt ad: „Szerintem ma már a bérlők jogos elvárása az irodabérbeadó felé, hogy az iroda többet nyújtson a szokásosnál. Nem az a kérdés, hogy milyen területet biztosít milyen áron, hanem az, hogy képes-e benntartani az embereket az irodában. Ma pillanatnyilag erre nagyon kevés példa akad a fővárosi irodapiacon, de az biztos, hogy a bérbeadóknak is el kell gondolkoznia azon, hogy miként tudja az általa kínált helyet trendivé, izgalmassá, élményszerűbbé tenni a jövőben, ami segíti a bérlőknek abban, hogy a munkatársaikat bent tartsák az irodában.”

Rugalmas bérbeadót keresnek a bérlők

A piac átalakulásához természetesen a bérbeadóknak is változni kell. Erről Papp Róbert, a CitiReal ügyvezető igazgatója így vélekedett: „Azt gondolom, hogy maga az ingatlanpiac, és különösen az irodai, nehezen változik, már csak a háttérben álló banki finanszírozók miatt is. Természetesen láthatunk néhány pozitív példát arra, hogy az irodák pluszt is nyújtanak a bérlőknek, ilyen például, amikor biopiac vagy konditerem működik egy irodakomplexumban és az sem ritka, ha egy-egy népszerű kávézó vagy étterem is megjelenik a bérlők között. De ezen túl az is lényeges bérlői szempont lesz a jövőben, hogy a bérbeadók mennyire kezelik rugalmasan a lefoglalt irodaterületeket, például lehet-e a tárgyalók számát és méretét igénytől függően változtatni, és milyen időintervallumra lesznek érvényesek az aláírt bérleti szerződések. A korábban megszokott 5 éves időtartamok elérése egy ennyire bizonytalan világban kihívást jelenthet a bérbeadók számára.”

Csökken a munkatársak elkötelezettsége

Az biztos, hogy a jövő a hibrid irodáké, amikor a munkavégzés az otthon, a kiszervezett irodai hub-ok és a központi iroda között oszlik majd meg különböző arányban. A kérdés az, hogy ez nem megy-e a hatékonyság rovására. Pozvai Zsolt, a Develor International globális vezérigazgatója szerint a legnagyobb kihívás inkább az lesz, hogy a vállalatok miként tartsák meg a munkaerőt. Az iroda eltűnésével, a személyes kapcsolatok lazábbá válásával ugyanis jelentősen csökken majd a céghez való kötődés: „Az online meetingek és képzések funkcionálisan szuper módon működnek, ezt megmutatta a pandémia. De eltűnt az a jelenség, miszerint a kollégák a találkozók után még kicsit beszélgetnek, kapcsolatokat építenek egymással. Mindannyian egy kicsit zsoldossá, azaz elcsábíthatóvá válunk, így pedig nehéz elkötelezetten megtartani a munkatársakat. Ez óriási kihívást jelent most a vezetőknek, hogy miként csábítsák vissza a kollégákat az irodába, és hogyan alakítsanak ki egy egészséges egyensúlyt az otthoni és az irodai munkavégzés között, hogyan építsenek ki a vállalati márka iránt szoros kötődést.”

A teljes beszélgetés elérhető az acora.blog.hu oldalon: https://acora.blog.hu/2021/07/04/kerekasztal_final_725

1 https://www.notebook.hu/blog/home-office-kutatas-2021/