Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Csökkentett munkaidős foglalkoztatás

Szigorú feltételeket szab a vonatkozó rendelet

A gazdasági mentőcsomag részeként április 16-án hatályba lép az a kormányrendelet, amely a csökkentett munkaidős foglalkoztatás támogatásának feltételeit tartalmazza. Mint a nevében is benne van, a támogatást olyan vállalkozásoknál vehetik igénybe, ahol az elkövetkező hónapokban – a járványügyi veszélyhelyzet következtében – a foglalkoztatást csak csökkentett munkaidős foglalkoztatással tudják megoldani. Az ezzel kapcsolatos tudnivalókat összegezték a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal szakértői, akik szerint a munkáltatóknak nagyon át kell gondolniuk, hogy részt kívánnak-e venni ebben a támogatási programban.

A csökkentett munkaidős foglalkoztatás a jogszabály szerint azt jelenti, hogy a napi munkaidő nem lehet kevesebb mint 4 óra, illetve nem lehet több, mint a teljes munkaidő 70%-a, azaz 5,6 óra. Mivel a munkaidőkeret alapulvételével beosztott munkavállalóknál a támogatást nem lehet igénybe venni, ezért a csökkentett munkaidőt a gyakorlatban úgy kell alkalmazni, hogy a munkavállalónak minden egyes munkanap be kell mennie a munkáltatóhoz, és a csökkentett munkaidőben kell munkát végeznie. Ennek megfelelően nem megengedett egy olyan munkaidő-beosztás, amely szerint a munkavállalók az egyik héten 8 órát dolgoznak minden munkanapon, a másik héten pedig szabadnapokat rendel el a munkáltató.

A támogatást nem lehet igénybe venni kölcsönzött munkavállalókra, illetve olyan munkavállalók esetén sem, akik ideiglenes jelleggel más munkavégzési helyen, például home office-ban végzik munkájukat.

A támogatás nyújtásának az is feltétele, hogy a munkáltató és a munkavállaló egy úgynevezett egyéni fejlesztési időben állapodjanak meg, amelynek mértéke a kieső munkaidő 30%-a. Az egyéni fejlesztési idő esetén nem feltétel a napi beosztás, ezért egy heti 20 órás csökkentett munkaidő esetén előfordulhat az, hogy a munkavállaló a heti 6 órás fejlesztési idejét az egyik napi 4 órás munkavégzést követően tölti le. Az egyéni fejlesztési idő nem munkajogi fogalom, a jogszabály értelmezése szerint nem része a csökkentett munkaidőnek, a jogszabály csak annyit rögzít, hogy ezen időtartam alatt a munkavállaló köteles a munkáltató rendelkezésére állni.

„A munkáltatóknak nagyon át kell gondolniuk, hogy részt kívánnak-e venni ebben a támogatási programban, ugyanis a támogatás igénylése esetén négy hónapig a statisztikai létszámot fent kell tartaniuk, és mindaddig, amíg a támogatást az állam folyósítja, a támogatott munkavállaló munkabérét sem lehet csökkenteni” – hangsúlyozza dr. Szűcs László, a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal szakértő ügyvédje.

Ez utóbbi szabályt úgy lehet értelmezni, hogy a munkavállaló március 11-én, azaz a járványügyi veszélyhelyzet elrendelésének napján irányadó távolléti díjának nettó összegét kell alapul venni. Ebből le kell vonni a támogatás – szintén nettó – összegét, és a fennmaradó összeget kell a munkáltatónak kiegészítenie a támogatás időtartama alatt úgy, hogy a támogatás és az általa eszközölt kiegészítés nettó összege ne legyen kevesebb, mint a március 11-i irányadó távolléti díj nettó összege volt.

A támogatás maximális mértéke munkavállalóként 75 000 forint/hónap, amely köztehermentes juttatás. A támogatás összegét az illetékes Kormányhivatalok közvetlenül a támogatott munkavállaló számára fizetik meg utólag havonta. Mindezek alapján – figyelemmel a három hónapos maximális tartamú támogatási időszakra – maximálisan 225 000 forint igényelhető munkavállalónkként.

A Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal szakértői figyelmeztetnek: a jogszabály szigorú feltételeket határoz meg a munkáltatók számára a támogatásban való részvételre vonatkozóan. Ezek a feltételek részben könnyen értelmezhetőek. Világos például az a feltétel, hogy az állam alapvetően olyan foglalkoztatási jogviszony fenntartását kívánja támogatni, amelyet a korábbiakban még nem támogatott, illetve, hogy olyan vállalkozásokat támogat, amelyek nem állnak csőd vagy végelszámolás alatt. Vannak viszont olyan összetettebb feltételek, mint például annak bemutatása, hogy a csökkentett munkaidőben történő foglalkoztatás gazdasági indoka a veszélyhelyzettel hogyan áll közvetlen és szoros összefüggésben, vagy annak hiteltérdemlő alátámasztása, hogy a munkavállalók megtartása a munkáltató folyamatos gazdasági tevékenységével összefüggő nemzetgazdasági érdek.

A jogszabályból az is következik, hogy a munkáltató a támogatást végső eszközként veheti igénybe. Ez azt jelenti, hogy előtte köteles a szabadságokat legalább időarányosan kiadni, a még folyó munkaidő keretet lezárni, továbbá bemutatni az eljáró Kormányhivatalnak azt is, hogy a munkaviszonyok megszüntetése elkerülésének érdekében milyen intézkedéseket tett és kíván tenni.

A kérelmet elektronikusan kell benyújtani a munkavégzés helye szerinti Kormányhivatalnál, a Kormányhivatal pedig azt nyolc napon belül bírálja el. A Kormányhivatal döntése ellen fellebbezésnek nincs helye, a kérelmet azonban még egy alkalommal, ismételten be lehet nyújtani. A Kormányrendelet arról is részletesen rendelkezik, hogy milyen feltételek esetén keletkezik a munkáltatónak, illetve a munkavállalónak visszafizetési kötelezettsége.

A szakértők szerint a fenti szabályozás alapján egyértelműen látható, hogy csak azok a vállalkozások tudják ezt a támogatást igénybe venni, amelyek az elkövetkező hónapokban legalább a részmunkaidős foglalkoztatást biztosítani tudják, létszámleépítést nem terveznek, továbbá amelyeknek elegendő tőkéjük áll rendelkezésre ahhoz, hogy a munkavállalók bérét legalább a 2020. március 11-i szintre kiegészítsék.