Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Csak béremeléssel már nem lehet motiválni a munkavállalókat

Exclamation mark symbol and attention or caution sign icon on alert danger problem background with warning graphic flat design concept. 3D rendering.

Az orosz-ukrán háború kirobbanását a későbbi történelmi magasságokba repült az infláció Magyarországon, ezért a cégeknek sorozatos béremeléseket kellett végrehajtani az elmúlt szűk két évben. Mostanra viszont elérkeztünk arra a pontra, amikor önmagában a fizetések növelésével nem lehet megfelelően motiválni a munkavállalóinkat, állítja Dienes Martin, a DMA ponthu Kft. cégfejlesztési mentora. Mint fogalmazott, a dolgozók ”nem tűzbe tenni a kezüket a cégért havi plusz 10 ezerért, inkább csoportos vagy egyéni juttatásokban kell gondolkodni, azzal lehet nagyobb hatást gyakorolni a munkatársak teljesítményére.

Lassan két éve fennálló probléma Magyarországon a történelmi magas infláció, és bár szeptemberben már csak 12,2-ig nőttek átlagos fogyasztói árak az előző év azonos hónapjához képest, a nagyvállalatok szinte egymásra licitálva jelentik be mindig a fizetésemeléseket a munkavállalók megtartása vagy motivációja érdekében.

Dienes Martin, a DMA ponthu Kft. cégfejlesztési mentora szerint a béremelés az inflációs környezettől független már lejárt lemez. Mint mondta, az elmúlt valóban többször kellett bért emelnie a cégeknek, de ez már inkább a normalitás része kellene, hogy legyen, mintsem egy plusz követelés a dolgozók részéről.



„Sok vezető úgy próbálja kezelni az inflációt okozta helyzetet, hogy azt teszi, ami éppen az eszébe jut. Ilyen a béremelés is: ha azt hallják az elemzőktől a hírekben a cégvezetők, hogy ezt meg kell lépni, akkor meglépik, aztán vagy működik, vagy nem. Eddig talán működött néhány esetben, de a kívánt eredmény – hogy megtartsuk az embereinket – most már nem érhető el csak ezzel, tulajdonképpen felesleges fizetést emelni, ha az előbb említett tényező a cég célja.” – magyarázta.A szakember úgy látja, a munkáltató maximum kettő napig tudja motiválni jelenleg a béremeléssel az alkalmazottakat, akiknek havi szintén 10-20 ezer forint plusz jövedelem nem segít az anyagi helyzetén. A béremelés tehát inkább egyfajta alappá vált – vagy kellene válnia – 2023 végére, és már nem egy hatékony motivációs vagy munkaerő megtartó eszköz.


Az emberi tényező fontosabb, mint a pénz


Arra a kérdésre, hogy mégis mivel tudnák akkor motiválni a dolgozókat a cégeknél, Dienes Martin úgy felel, többet kell invesztálni egy munkatársat, akár képzésekkel, jutalmi rendszerekkel, és fel kell ismernie a vezetőknek, hogy a munkatársak a legnagyobb értéket képviselik a cégen belül. Véleménye szerint fontos a támogató légkör, hogy ne stresszeljen mindenki egész nap az irodában, vagy kint a terepen.



„Az emberi tényező jóval többet nyom a latba, mint egy 10 százalékos fizetésemelés. Ha szeretnénk megtartani munkatársainkat, akkor a vállalati kultúra számít, és egy olyan belső közösség felépítése, ahová mindenki örömmel megy be dolgozni, ahol az emberek akár még is beszélni tudnak a problémáról” – mutatott rá a DMA ponthu Kft. cégfejlesztési mentora.



A munkavállalókat a jelenlegi helyzetben egyénileg és csoportosan is lehet motiválni. A cégfejlesztési mentor szerint viszont most fordulnak a csoportos motivációs eszközökhöz. Érdemes céges szinten gondolkodni, például lehet akár meleg ebédet, bejárási vagy fűtési szezonban támogatást adni. Kreativitástól függően a lehetőségek száma határtalan.

A szakember szerint a lényeg az, hogy most nem kivételezzünk senkivel, de ne is komplikáljuk túl a motivációt. Kiemelte csoda nincs módszer, ami minden cégben működik, kell kérdezni a választ, hogy mi lenne a plusz, aminek nagyon motiváltabban mennének kell dolgozni. Van cég, ahol egy péntek délutáni közös kirándulás, de lesz cég, ahol egy munkaterületre vásárolt jéghideg lesz motivációs tényező a munkatársak számára.



„Ami biztos, hogy a kommunikáció elengedhetetlen része a fejlődésnek, és ez most is többet ér, mintha csak pénzt dobálnánk a kollégához. Azok a cégek jól kijönni a válságból, inflációból, ahol a vezetők okosan és előre gondolkodva együttműködni munkatársaikkal” – zárta gondolatait Dienes Martin.