Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Chopin műveivel indul a Nemzetek zenéje kamarakoncert-sorozat az Urániában

 

Lengyel esttel, benne Chopin műveivel és a hegedűvirtuóz Wieniawski egy polonézével indul az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Sinfonietta Pannonica Ensemble Nemzetek zenéje című új kamarakoncert-sorozata december 13-án.

A Sinfonietta Pannonica Ensemble évek óta visszatérő vendége az Urániának. Új sorozatukban havonta egy-egy nemzet népszerű kamaramuzsikájából adnak ízelítőt, felvonultatva a romantika és a XX. század kamarazenéjének emblematikus alkotásait, a hangszerjáték csúcsát jelentő műveket. A decemberi Lengyel est után – amely a száz éve visszaszerzett lengyel függetlenség centenáriumi eseményei között szerepel – januárban spanyol-argentin, februárban francia, márciusban magyar est következik, majd áprilisban orosz szerzők kamarazenéivel zárul az ötrészes sorozat.

A
Sinfonietta Pannonica Magyarország vezető szimfonikus zenekarainak világhírű szólistáiból, valamint fiatal muzsikusainak legjavából alakult 2010-ben. Alapítója és művészeti vezetője Szabó Péter, a Budapesti Fesztiválzenekar Liszt Ferenc-díjas szólócsellistája, akinek állandó partnere lesz a sorozatban Oláh Vilmos Liszt Ferenc-díjas hegedűművész. A zongorás kamaraművek előadásában az első koncerten Narihito Mukeda Magyarországon élő japán zongoraművész, további három alkalommal pedig Lajkó István Junior Prima-díjas zongoraművész társul hozzájuk, illetve alkalmanként az együttes további tagjaival is kiegészül a fellépő művészek köre: így színpadra lép Sovány Rita gordonkaművész, Máté Győző és Sipos Gábor brácsaművész és Jász Pál hegedűművész is.

A Nemzetek zenéje koncertsorozat médiatámogatója a Bartók Rádió és a Fidelio magazin. 

A programokról röviden:

Lengyel est, december 13., csütörtök, 19:30

Frédéric Chopin (1810-1849) művei dominálnak majd a Sinfonietta Pannonica Ensemble kamarakoncert sorozatának első estjén, továbbá a virtuóz hegedűs, Henryk Wieniawski (1835-1880) egy polonéze is elhangzik az Uránia színpadán december 13-án. Az esten Chopin legszebb polonézei és mazurkái szólalnak meg, köztük egyik korai remeke, a Polnaise brillante, vagy a B-dúr Mazurka Op.17., és az f-moll Mazurka Op.7. Hallható lesz zongorára, hegedűre és gordonkára írt g-moll triója is, amely a mester ifjúkori műve, egyik legtökéletesebb és ennek ellenére leginkább elhanyagolt, ritkán előadott alkotása. Az előadók: Szabó Péter gordonkaművész és Oláh Vilmos hegedűművész, akikhez ezúttal Narihito Mukeda Magyarországon élő japán zongoraművész csatlakozik harmadikként.

Spanyol-argentin est, január 16., szerda, 19:30

A sorozat második estjén spanyol és argentin szerzők, Albéniz, De Falla, Sarasate, Granados és Piazzolla műveit hallhatjuk. Isaac Albéniz (1860-1909) spanyol népzene által ihletett életművének legmaradandóbb alkotása a halála előtt, 1905 és 1909 között készült Iberia szvit négy sorozata, ebből hallhatunk majd először a koncerten. Elhangzik a hegedűvirtuóz Pablo de Sarasate (1844-1908) Bevezetés és Tarantella – hegedűre és zongorára című darabja is, amely a szerző és az előadó fölényes hegedűtudását demonstrálja. Enrique Granados (1867-1916) zeneszerző, zongoraművész stílusa is spanyol folklorisztikus alapból indult, zenéjére a spanyol népies-romantikus dallamok alkalmazása jellemző

A koncerten elhangzó C-dúr zongorás triója 1894-ben készült. A mű neo-romantikus stílusa a szerző virtuóz zongoraművészetét is illusztrálja. A roma származású Manuel De Falla (1876-1946) a spanyol zene korszakos mestere, Granadosszal együtt az új spanyol zene képviselője. Tökéletesre csiszolt remekei közül az esten a Suite Populaire Espagnol – gordonkára és zongorára című darab szólal meg. A rendkívül népszerű Ástor Piazzola (1921-1992) argentin zeneszerző, harmonikás, zenekarvezető több mint ezer zenedarabjából a nagy koncerttermektől a kis klubokig világszerte előadnak. Az Urániában ezen az esten egy tangója lesz hallható.
Az est előadói:
Szabó Péter gordonkaművész és Oláh Vilmos hegedűművész mellett ezúttal Lajkó István zongoraművészt hallhatjuk.

Francia est, február 21., csütörtök, 19:30

A sorozat harmadik estjén francia szerzők, Debussy, Fauré és Ravel művei következnek. Claude Achille Debussy (1862-1918) életműve új színt hozott a muzsikának csaknem valamennyi műfajába. Az irodalmi és képzőművészeti inspiráció mellett az ő zenéjében különös jelentőséget kap a pillanat futó benyomása. Az esten G-dúr zongoratriója hangzik el. Gabriel Fauré (1845-1924) Claude Debussy mellett a 20. század első évtizedeinek egyik legnagyobb francia zeneszerzője volt. Elsősorban zongoradarabjai maradandóak, közülük c-moll zongorás kvartettjét hallhatjuk. Maurice Ravel (1875-1937) először egy 1908-ban írt levelében említette, hogy triót komponál zongorára, hegedűre és csellóra, de a mű csak 1913-ban nyerte el formáját. Az Urániában is megszólaló a-moll zongoratrió bemutatója 1915-ben volt, de a háborúba feledkezett országban az esemény kevés figyelmet kapott. Az utókor azóta Ravel egyik tökéletes alkotásaként tartja számon.
Az est előadói:
Szabó Péter gordonkaművész és Oláh Vilmos hegedűművész, akikhez ezúttal Lajkó István zongoraművész és Máté Győző brácsaművész csatlakozik.

 Magyar est, március 14., csütörtök, 19:30

A sorozat negyedik estjén, az 1848-as magyar forradalom ünnepének előestéjén magyar szerzőket hallgathatunk, Liszt, Dohnányi és Bartók műveit.
Liszt Ferenctől (1811-1886) az Orfeusz és a Tristia- Obermann völgye zongoratrió a korabeli trió-átiratok költői romantikáját tárja a hallgatóság elé. A Pesti Karnevál pedig Liszt muzsikáló-játékkedve mellett arról is hírt ad, hogy milyen fantasztikus dolog, ha a zeneszerző humora mellé rendkívüli virtuozitás is párosul. Dohnányi Ernőtől (1877-1960) a Ruralia hungarica hangzik el, amelyet legtöbbet játszott művei között tartunk számon. A kompozícióban mélységes hazaszeretetéről vall a zeneszerző. Dohnányit közelről érintette Trianon. Szeretett szülővárosának, Pozsonynak elszakítottságát élete végéig nem tudta elfogadni. A koncert utolsó harmadában Bartók Béla (1881- 1945) legnépszerűbb művei szólalnak meg, amelyek az integritás-eszme zenei megfogalmazásai. Az I. rapszódia a nagy előd Liszt Ferenc szellemében fogant alkotás. A művet Pablo Casalsra gondolva 1929-ben gordonka-zongora változatban is feldolgozta. A 44 duó két hegedűre (Sz. 98, BB 104) című sorozat a szerző 1931-ben keletkezett műve, amely elsősorban pedagógiai célzattal készült. E cél azonban nem a hegedűjáték elsajátítására, hanem a hegedűs kamaramuzsikálás technikai-zenei gyakorlatára irányul, mint ilyen tehát nagyban különbözik Bartók egyéb pedagógiai műveitől. Hangversenyünkön – Szabó Péter hegedű és gordonka-átiratában – hangzik el 10 duó a népszerű sorozatból. A műveket ezen az estén Szabó Péter gordonkaművész, Oláh Vilmos hegedűművész és Lajkó István zongoraművész előadásában hallhatjuk.

Orosz est, április 18., csütörtök, 19:30

 A sorozat ötödik, utolsó estjén orosz szerzők, Arenszkij és Csajkovszkij műveit hallhatjuk. „Hamar el fogják felejteni” – írta Anton Sztyepanovics Arenszkijről (1861-1906) Rimszkij-Korszakov. Megjegyzése ugyan részben beteljesült, Arenszkij rendkívüli fantáziával megkomponált vonósnégyese, az a-moll 2. vonósnégyes, op. 35 mégis máig nagy hatással van a közönségre. Ez lesz az este egyik darabja. A másik Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893) d-moll vonós szextettje („Firenzei emlék”), Op. 70. A vonós hangszerekre írt szextettet 1890 nyarán, fél évvel a Csipkerózsika bemutatója és pár hónappal a Pikk Dáma komponálásának befejezése után alkotta a szerző. Több alkalommal is megfordult a reneszánsz művészet egyik szülőhelyén, Firenzében, Itália és egyben a világ egyik legszebb városában. A mű kivételes helyet foglal el Csajkovszkij oeuvre-jében, zaklatottságát sokan sokféleképpen magyarázták, e darabban a szenvedélyek kivételesen magas hőfokon izzanak. Élményeit zenei hangokkal megfestő pompás alkotása ez a szerzőnek, a vonós kamarazene egyik remeke. A színpadon Szabó Péterhez és Oláh Vilmoshoz ezúttal Sovány Rita csellóművész, Máté Győző brácsaművész, Sipos Gábor brácsaművész és Jász Pál hegedűművész csatlakozik.