Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Bosszúpornótól az egyenlő párkapcsolatokig?

A párkapcsolati és szexuális erőszak egyre fiatalabb korban jelenik meg. Sok esetben a gyerekek már az első alkalmi vagy tartós kapcsolatukban is olyan káros mintákat követnek, amikkel komoly lelki, vagy akár testi sérüléseket szenvedhetnek. Emellett a szociális, közösségi életükben is sokszor megjelenik a bántalmazó, erőszakos viselkedés, például a ’bullying’ (kiközösítő, csoportos bántalmazás). Kiemelten fontos, hogy merjünk ezekről a témákról beszélgetni velük – iskolai környezetben és otthon egyaránt. A kérdés már csak az, hogyan tegyük ezt?

“Az egyik csoportos beszélgetésedben valaki posztolja egy közös ismerős meztelen képeit, amit a lány volt barátja osztott meg.” Egy friss kutatásban azt kérdezték meg a 14-19 éves magyar fiataloktól, hogy hogyan reagálnának erre. A válaszadó fiúk 10%-a nevetne a helyzeten, 30%-a gondolná úgy, hogy ezzel nincs semmi gond, 22%-uk pedig azt reagálná, hogy a lány “tudhatta volna, hogy ez fog történni” – azaz áldozathibáztató mentalitást tanúsítana. A kérdést Spanyolországban, Szerbiában és Horvátországban is feltették a kutatók. Az áldozathibáztató hangok mellett általánosságban elmondható, hogy a gyerekek nagy része aggódna az áldozatért. Az azonban egyértelműen elvált, hogy a lányok sokkal komolyabban vennék a helyzetet, mint a fiúk.

Vajon mi egy ilyen szituációban a tanárok szerepe? Az online és offline erőszak sajnos a fiatalok egyre nagyobb százalékát érinti, a megelőzés és a szexuális felvilágosítás mégsem kap kellő hangsúlyt az iskolai kerettantervben. A szexszel kapcsolatban legfeljebb a terhességről van szó, a párkapcsolatokról pedig a tanterv a családi életre nevelés keretében egyenlőtlen szerepfelosztásokat közvetít.

Több, mint ezer tanárt kérdeztek a tapasztalataikról a fenti országokból, köztük Magyarországról. A velük készült kutatás is csak ráerősített arra, hogy a tanárok nincsenek felkészülve a diákokat érintő párkapcsolatokkal és szexszel kapcsolatos kérdésekre. A négy ország válaszadóinak csak harmada foglalkozik az iskolában tudatosan – a kollégákkal egyeztetve – a fiatalokat érintő párkapcsolati és szexuális erőszakot érintő felvilágosítással, támogatással.  Magyarországon kerülnek szóba a legkevésbé ezek a témák a tanárok és diákok között. Míg Horvátországban a tanárok 62%-a beszél erről a témáról a diákokkal, addig a magyarországi tanároknak mindössze 12%-a. Ennek valószínűleg az is oka, hogy az oktatók sem központi támogatást, sem oktatást nem kapnak a prevenciós lehetőségekkel kapcsolatban, valamint túlterheltek, és sok esetben feszélyezi is őket a téma.

A tanárokhoz így sokszor csak pletyka szinten jutnak el a diákokkal történő erőszakos esetek. Azonban utána sem tudják biztosan megállapítani, hogy a diákok ezt fel tudták-e dolgozni, segítségre szorulnak-e. A NANE Egyesület része annak a nemzetközi csapatnak, mely együtt dolgozik a fiatalok párkapcsolataiban megjelenő online és offline, nemi alapú erőszak felszámolásáért. Ezért is jött létre az Európa Unió REC programjának támogatásával az nane.hu/onlineeroszak oldal, ahol tanárok, diákok és szülők egyaránt találnak ingyenes segítő tartalmakat az egyenlőségen alapuló párkapcsolatok kialakításának támogatásáról, és az áldozatsegítésről.

A NANE mellett a PATENT Egyesület a legtöbb tapasztalattal rendelkező áldozatsegítő nőszervezet Magyarországon. Ezért is határozták el, hogy egyesítik erőiket, és összehangoltan juttatják el a fiatalokhoz a párkapcsolati erőszak megelőzéséről szóló Együtt Egyenlően (korábban ‘Szívdobbanás’) és a szexuális erőszak megelőzéséről szóló Kapcsolódj be! iskolai programjaikat. A foglalkozások mindegyike interaktív, vagyis a fiatalok aktív bevonásával történik, párbeszédre törekedve. Nem kisebb célt tűztek ki maguk elé, mint hogy 1000 diákhoz, azaz 40 iskolába jussanak el 2021-ben. Ehhez keresnek támogatókat, akik úgy gondolják, hogy az erőszak és a hatalomgyakorlás nem szexi, és nem is a szeretet jele. Emellett, akik egyetértenek abban, hogy a gyerekek kapjanak komolyabb támogatást az egyenlőségen alapuló párkapcsolatok kialakításához, és szeretnének segíteni minél több fiatalnak a párkapcsolati erőszak elkerülésében.